Jeg har et hus fra slutningen af attenhundredetallet, som har krybekælder af natursten. Fundamentet er lavt, mellem gulvets blindbund og jorden er der cirka to decimeter. En lille del af fundamentet, cirka to gange tre meter, har dog næsten ståhøjde og støbt gulv. Væggene er af muret natursten. Huset har ingen anlagt dræning og skal heller ikke have nogen. Man byggede ikke sådan på den tid. Eksperter i gamle huse mener, at der kan opstå sætninger, hvis jeg drænerer mere end hvad der er naturligt i dag. Jorden drænerer godt i sig selv, meget sand.
Men, ved heftige regnskyl kan der lække vand ind tæt ved gulvet gennem en sprække i muren. Alle andre fuger er tilsyneladende tætte. Ellers er der for det meste knastørt. Sprækken/hullet er et par cm bredt/højt. Dybden har jeg ikke tjekket.
Lidt fugt, der kommer ind, gør ikke noget, det tager krybekældertørreren sig af.
Mit spørgsmål er, kan jeg forsøge at tætne indefra? Hvilket materiale skal jeg så bruge?
Men, ved heftige regnskyl kan der lække vand ind tæt ved gulvet gennem en sprække i muren. Alle andre fuger er tilsyneladende tætte. Ellers er der for det meste knastørt. Sprækken/hullet er et par cm bredt/højt. Dybden har jeg ikke tjekket.
Lidt fugt, der kommer ind, gør ikke noget, det tager krybekældertørreren sig af.
Mit spørgsmål er, kan jeg forsøge at tætne indefra? Hvilket materiale skal jeg så bruge?
Bedste svar
Weber vandstop + cementmørtel. Bland ikke mere end 1 dl ad gangen, da det hærder hurtigt.Methane sagde:
Jeg har et hus fra slutningen af attenhundredetallet, som har krybekælder af natursten. Fundamentet er lavt, mellem gulvets blindbund og jorden er der cirka to decimeter. En lille del af fundamentet, cirka to gange tre meter, har dog næsten ståhøjde og støbt gulv. Væggene er af muret natursten. Huset har ingen anlagt dræning og skal heller ikke have nogen. Man byggede ikke sådan dengang. Eksperter på gamle huse mener, at der kan blive sætninger, hvis jeg drænerer mere, end hvad der er naturligt i dag. Jorden drænerer godt i sig selv, meget sand.
Men ved kraftige regn kan det lække ind vand nærmest gulvet gennem en sprække i muren. Alle andre fuger er tætte tilsyneladende. Ellers er det oftest knastørt. Sprækken/hullet er et par cm bredt/højt. Dybden har jeg ikke tjekket.
Mit spørgsmål er, kan jeg forsøge at tætne indefra? Hvad skal jeg så bruge for materiale?

Udsiden kan jeg kun få adgang til fra én side, de andre tre ligger ind under huset. Jeg er blevet stærkt frarådet at grave på ydersiden for ikke at miste støtte til fundamentet. Jeg ville have været nødt til at grave næsten to meter dybt og to meter langs husgrunden samt nok bredde til at kunne nå bunden. Det er et ikke-projekt, farligt for huset.
En anbefaling jeg har fået er at grave en stenkiste for at tage overskydende vand, men andre eksperter anbefaler at lade være, fordi det forstyrrer grundvandsforholdene.
Af denne grund ønskede jeg at prøve at tætne indefra. Det bør ikke have nogen negativ indvirkning på murens stabilitet.
En anbefaling jeg har fået er at grave en stenkiste for at tage overskydende vand, men andre eksperter anbefaler at lade være, fordi det forstyrrer grundvandsforholdene.
Af denne grund ønskede jeg at prøve at tætne indefra. Det bør ikke have nogen negativ indvirkning på murens stabilitet.
Klik her for at svare