imported_Byggaren sagde:
Kullrig skalle? Og hvordan får du så saven til at gå fremad/bagud over styreskinnen i slutningen?

imported_Byggaren sagde:
Ellers kan man ikke save bagud med den. På min Festo fjeder bestemt ikke kløvekniven, og jeg tvivler på, at den gør det på de nyere modeller. I så fald er funktionen væk. Den skal jo tage imod, når det tager imod fremad, så saven ikke kommer farende mod den, der saver.
TS55an har fjederbelastet kløvekniv, og nej, funktionen er ikke væk. Den fjeder, når du sænker saven ned, men den fjeder ikke i "længderetningen", altså når den går fremad. Altså, igen, skru ikke kløvekniven af, hvis det på nogen måde kan undgås, hvilket det i princippet altid kan.

Milkshaken sagde:
jeg anbefaler IKKE cirkel i nogen udførelse.... Bare fordi det er oppe på en stige... Splitkniv har vi taget væk i alle situationer, men man skal være forberedt på kast, hvis man ikke er vant og kan "læse" saven...
Hvorfor antager du, at man skal fjerne splitkniven? Det er helt forkert. Se indlæg 10 for hvordan du starter med splitkniv på.

I øvrigt er jeg enig med dig i, at en bajonetsav/stiksav føles mere sikker oppe på stigen.

I
Daniel_N sagde:
---
Se inlägg 10 för hur du startar med klyvkniv på.
---

Dit svar er ganske vist ikke rettet til mig, men alligevel...

Metoden at skubbe fremad mens man trykker ned saven gælder for en rundsav med pendelbeskyttelse. På en dykker sav er det nok at trykke ned saven, så går den selv fremad, når kløvekniven rammer.

Det er altså to forskellige teknikker, afhængigt af hvordan saven er konstrueret.

Men ingen af dem kan save bagud med, når kløvekniven er monteret.

Derimod er dykker saven mere lumske at arbejde med, fordi det er muligt at trykke ned saven uden at starte den. Så står klingetænderne på underlaget, og starter man den så... så kommer tilbagekastet som et brev på posten, hvilket svigersønnen oplevede, da han skulle skære en plade med min og ikke fattede, at man skubber spærringen væk, starter saven og så sænker den ned. Det stoppede den gang ved en ridse i skinnen.

Og lige så slemt er det at ligge for langt tilbage og række sig for langt frem og løfte saven i forkant, når man når til slutningen. Så er klingen ikke beskyttet. Så kan det let ske, at man vakler med saven, og klingen rammer skinnen, inden den er stoppet, og så kommer også tilbagekastet, når man er ude af balance.

Og bore nye huller i skinnen vil du nok heller ikke behøve at gøre. Derimod udskifte skrue til FH uden skive.

imported_Byggaren sagde:
Dit svar er vist nok ikke rettet til mig, men alligevel...

Metoden at skubbe fremad mens man trykker saven ned gælder for en rundsav med pendelbeskyttelse. På en dyksav er det nok at trykke saven ned så går den selv fremad når kløvekniven tager fat.

Det er altså to forskellige teknikker, afhængigt af hvordan saven er konstrueret.

Men ingen af dem kan save bagud med når kløvekniven er monteret.

Derimod er dyksaven mere lumsk at arbejde med, eftersom det går at trykke saven ned uden at starte den. Så står klinge-tænderne på underlaget og starter man den der... så kommer bagkastet som et brev på posten, hvilket svigersønnen måtte erfare, da han skulle kappe en plade med min og ikke fattede, at man skubber låsepalen væk, starter saven og så sænker den ned. Det stoppede den gang ved en ridse i skinnen.

Og lige så farligt er det at ligge for langt tilbage og række for langt frem og løfte saven i forkant når man kommer til slutningen. Så er klingen ikke beskyttet. Så kan det let ske at man vrikker med saven og klingen tager i skinnen før den stopper og så kommer bagkastet også når man er ude af balance.

Og bore nye huller i skinnen behøver du næppe heller at gøre. Derimod skifte skrue til FH uden skive.

Derimod kan man faktisk, hvis man er forsigtig, save "bagud" med både gamle og nye festool dyksave. Se her for detaljer: http://www.bvc024.com/images/items/fes/bsk/0017.pdf Jeg ved dog ikke, om der er nogen grænse for hvor dybt man kan save med denne metode, skal teste en dag.

Tanken med kuplet hoved og skive er simpelthen for at beskytte skinnen, fh uden skive kan give kanten på hullet en overlast, hvilket jeg ikke ville have kunne lide hvis jeg havde lånt min skinne ud f.eks. Men det er nok mest mig som er kræsen.... Men kan man få en fh så lav at det går at køre med saven over den? Ellers er det vel lettere bare at bruge en "for lang skinne" og køre så langt man skal ganske enkelt.

• Synes
Silastroll
  • Laddar…
I
Daniel_N sagde:
---
Ellers er det vel nemmere bare at bruge en "for lang skinne" og køre så langt man skal helt enkelt.

Det kan nogle gange være lidt svært at få plads til en 'for lang skinne', hvis f.eks. vinduet sidder som det skal. Så har man maksimalt 30 cm op til tagfoden på et hus med 2,40 i indvendig etagehøjde i de allerfleste tilfælde.

Skinner er i øvrigt en forbrugsvare. Bliver den skæv, bliver ingenting lige. Og skæv kan den blive, hvis man ikke tager sig tid til at lægge den plant. Skulle så nogen klodrian træde på den, er det kørt. Eller hvis den er sat til side og glider og ender en etage længere nede. Måderne er mange. Også at få tilbageslag. Min 1,40-s skinne er udskiftningsmoden. Skal skære den brugbare del ned til en kortere. Min 3,0-s klarer sig nok resten af mit liv :rolleyes:

dreamie sagde:
De har en dyksav på udlejning til 180 kr for en dag... så spørgsmålet er, om det er det værd, hvis man aldrig har brugt en før. Desuden er det jo vigtigt, at den ikke er tung og klodset, da jeg kommer til at stå på en stige og arbejde.

Hmm... min gamle B&D stiksav må måske klare det :)
Du har allerede fået mange gode tips om valg af værktøjer, så det virker lidt unødvendigt at skrive mere om det.
Derimod vil jeg give dig et råd... man skal bruge stiger til at komme til og fra arbejdspladsen, ikke arbejde fra dem. Prøv at låne et aluminiumsstillas eller lej et, det er meget mere sikkert at arbejde fra.
Jeg fik min rundsav til at bide en gang på en stige, og det hjælper ikke at "være forberedt", risikoen for at skade sig alvorligt er meget stor, hvis det sker... nu røg saven ned, og jeg holdt mig fast, men men...

Tak for rådet, vil prøve at få fat i en ställning. Men hvis jeg bruger en stiksav burde det være lidt mere sikkert.

Mvh,

d

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.