Hej!

Hvilket værktøj vil I anbefale for at få en lige og pæn luge i gavlen på min garage? Lugen skal sidde ca. 2,5 meter oppe på gavlen. Facaden er af træ.

- Stiksav føles lidt ustabil...
- Fogsvans føles stenalderagtigt...
- Klinge måske?

/ d

Dyksav med skinne måske?!? Festool TS75 el. TS55, kan sikkert lejes.

Ok...

Er dyksav = rundsav = klinge?

Jo rundsav, men det er ligesom nemmere at begynde midt i da du sænker ned klingen til ønsket dybde på valgfrit sted. Nu ved jeg ikke om netop Festool (www.festool.se) er den mest passende maskine men den vil sikkert fungere.

De har dyksav på lejeboligen for 180 kr for en dag... så er spørgsmålet, om det er det værd, når man aldrig har brugt en før. Desuden er det jo vigtigt, at den ikke er tung og klodset, da jeg kommer til at stå på en stige og bruge den.

Hmm... min gamle B&D stiksav må nok klare det :)

Skal du have foder rundt om lugen, så har du jo lidt "vingelplads," og så duer sandsynligvis en tigersav. Ellers kan man på mange almindelige håndklinger montere "styrbladet" (bladet som stikker ned bag selve klingen) af, og så kan man, hvis man er lidt forsigtig, sænke klingen ned i materialet. Sav derefter langs en skinne/regler.

Mikael_L
Kan du ikke sømme 4 stk. brædder fast, som styrer saven, på den rette afstand/sted.
Så kører du med stiksaven langs brædderne. Med en rimelig god stiksav, men især godt blad, burde det blive tilstrækkeligt lige, så man ikke kan se noget på 2,5 meters afstand i hvert fald.

Brædderne behøver du bare hæfte forsigtigt fast med to små tynde søm per bræt. Så bliver der ikke noget stort hul tilbage der. Men hvis man har lidt maling til at dække sømhullerne med bagefter, så ses det slet ikke.

I
At køre op et hul i en træfacade er nemt gjort med føringsskinne (1,4 m lang) + Festo (eller Bosch) dyksav. Jeg var nødt til at gøre det, da vinduer blev skiftet i datterens hus, fordi panelet var sømmet i karmen.

Festoskinnen har et (ophængnings-)hul i den ene ende. Stort og ikke særlig vel egnet til en træskrue. Jeg borede derfor to nye 4 mm huller og skruede træskruer gennem dem og ind i facaden for at fastgøre skinnen, efter jeg havde målt ud, hvor snittet skulle ligge.

Resten var en bagatel.

Jeg havde kløvebeskyttelsen (kniven bag savklingen) afmonteret (hvilket man ikke bør af sikkerhedsmæssige årsager, men er man bare bevidst om, hvad der kan ske, er der ingen større fare ved at køre uden). Begyndte midt i snittet og kørte frem og tilbage. Tog så en håndstiksav og fjernede de trekantede stykker i hver ende, som bliver tilbage pga. klingens runding.

Skød så med nyt panel, tæt op mod savsnittet. Maling over, og man skal stå meget tæt for at kunne se, at brædderne er kløvede henholdsvis afskåret.

Skulle også sætte en støtteramme og så tage stiksav eller almindelig cirkel

MoN sagde:
Skal du have foder omkring lugen, så har du jo lidt "vingelum" og så er en bajonetsav sandsynligvis tilstrækkelig. Ellers kan man på mange almindelige rundsavsklinger montere "styrebladet" af (bladet der stikker ned bag selve klingen), og så kan man, hvis man er lidt forsigtig, sænke klingen ned i materialet. Sav derefter langs en skinne/reglar.
Nej, for alt i verden beskyt klyvkniven! Specielt ikke når du skal save i en væg, stående på en stige. Det er fuldstændig livsfarligt, efter min mening.

Hvis du nødvendigvis skal sænke saven, kan det gøres med klyvkniv på, hvor du trykker saven en lille smule fremad samtidig med at du sænker den, så får klyvkniven plads. Dybden har du stillet inden.

En reglar at save efter er derimod en glimrende idé.

Derudover er jeg enig i, at bajonetsav/stiksav bør fungere fint, hvis du skal have foder osv.

En skinne med dykkeresav er let at lære at håndtere, men præcisionen virker lidt overkill i dette tilfælde. Men skal du bruge skinne, anbefaler jeg at skrue den fast i væggen i de to små huller, der er i hver ende. Brug en stor skive og en rund skruehoved, og træk forsigtigt, så du ikke ødelægger skinnen.

imported_Byggaren sagde:
Jag havde kløveskærmen (kniven bag savklingen) afmonteret (hvilket man ikke skal af sikkerhedsmæssige årsager, men er man bare bevidst om, hvad der kan ske, er det ingen større fare at køre uden). Begyndte midt i snittet og kørte frem og tilbage. Tog derefter en håndstiksav og fjernede de trekantede stykker i hver ende, der bliver tilbage p.g.a. klingens runding.

Byggaren
Hvorfor monterede du kløvekniven af på en festool? Den fjeder jo. (når jeg tænker over det, fandtes måske ikke den funktion på den gamle model?)

I
Daniel_N sagde:
Hvorfor monterede du kløvekniven af på en festool? Den fjeder jo. (når jeg tænker efter fandtes måske ikke den funktion på den gamle model?)
Ellers kan man ikke save bagud med den. På min Festo fjeder kløvekniven bestemt ikke, og jeg tvivler på, at den gør det på de nyere modeller. I så fald er funktionen væk. Den skal jo tage fat, når det presser fremad, så saven ikke kommer flyvende mod den, der saver.

I
Daniel_N sagde:
...
Brug stor skive og kuplet hoved og træk forsigtigt, så du ikke ødelægger skinnen.

Kuplet hoved? Og hvordan får du så saven til at bevæge sig fremad/bagud over styreskinnen i slutningen?

Milkshaken
jeg anbefaler IKKE cirkel i nogen udførelse.... Netop fordi det er oppe på en stige... Kløvkniven har vi fjernet i alle situationer, men man må være forberedt på tilbageslag, hvis man ikke er vant til og kan "Læse" saven... Jeg synes tigeren er det bedste... Hvis du vil, kan du kappe bladet med en vinkelsliber, så det ikke blafrer så meget, bladet bliver da mere stabilt og går ellers igennem alt, hvad der har med træ og søm at gøre.....
(Foreleden skulle jeg save et eksisterende ydertag væk, som vi har sømmet et nyt tag over, jeg syntes, jeg havde tjekket alt under, men nope... lige pludselig havde jeg savet en stiver over, som holdt en ventilationskanal, stiveren var 25 x 15 mm... jeg bemærkede det ikke engang, da jeg savede den over...)
Jeg holder mig til tigersaven som sagt...:)

Er bajonetsav meget bedre end stiksav?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.