Er midt i et køkkenrenovering og opdagede, at væggen består af gipsplader, hvor vægskabene skal op.
Det kan sikkert lade sig gøre at sætte nogle skruer i reglarne, men selvfølgelig ikke alle, da de nye skabe både er bredere og smallere end de andre.

Er der nogen, der har fundet en løsning på problemet selv eller har tips og idéer til, hvordan man bør tænke i en sådan situation?

De alternativer, jeg selv er kommet frem til, er:
  • Sætte to brædder op, en oppe og en nede, som man fastgør i reglarne og derefter fastgør skabene i. Ulempen er, at skabene kommer et stykke ud fra væggen, men det kan man jo fikse med en pæn liste ved nederkanten.
  • Sætte en plade op, typisk OSB, fra nederkanten af skabene op til loftet. Er dette noget, der kan anbefales overhovedet? At sætte osb udenpå gips, man plejer vel at gøre det omvendt normalt? Og er osb-plader stærke nok?
  • Sætte skabene op med mollyplugs, hvor de ikke kan fæstnes i reglarne, føles dog som den mest usikre mulighed, da jeg har dårlige erfaringer med mollyplugs, der har løsnet sig.

Tak på forhånd!

Anders

* 2 brædder, nej bliver muligvis ikke godt med denne "dybforskel"

* Jo, normalt sidder OSB/Plyfan bag gipsen, og OSB er tilstrækkeligt stærk selv til køkkenskabe.

* Hvis bare et par skruer havner i træreglerne OG alle skabe er ordentligt skruet sammen skal det fungere godt! Det plejer også at være muligt at lægge en liste på bagsiden af skabet og så skrue igennem denne + skab OG ramme alle regler i væggen bagved.

Ofte spiller "djupskillnaden" ingen rolle, da man ofte sætter kakler under skabene, så jeg ville have gjort ifølge alt 1.

Det plejer også at være muligt at lægge en liste på bagsiden af skabet og derefter skrue igennem denne + skab OG ramme alle reglarne i væggen bagved. Tips fra ByggaNytt - sikkert godt men jeg forstår intet...

Det kan godt fungere, men det afhænger af, om der er høje skabe eller andre faste installationer ved siden af, der skal tages hensyn til...

Jo, nogle (de fleste?) overskabe har et mellemrum mellem bagstykket og væggen på >10 mm, hvor man kan fastgøre en liste, som egentlig vil fungere som en afstandsstykke for de kommende skruer, der går lige igennem bagstykke-liste-gips-regel. Disse skruer skal have store skiver på indersiden af skabet og bliver jo fuldt synlige, men højt oppe på den øverste hylde, så de ses det ikke alligevel!

Senest redigeret:
Jeg havde tænkt mig at løse "dybforskellen" ved at sætte en liste under skabene, som går ned en smule over fliserne, men dybforskellen bliver måske stadig for stor? I øvrigt er det en lang række med vægskabe, ingen faste installationer eller højskabe at tage hensyn til...

Ang. OSB-plade skrev ByggaNytt "Ja, normalt sidder OSB/Finér bagved gipsen, og OSB er stærkt nok selv til køkkenskabe", så det fungerer altså at trække OSB udenpå gipsen også? Der bliver jo en dybforskel her også, men det bliver da ikke nær så meget som med brædder?

Tror at du får skabene til at hænge godt ved at skrue dem i de reglar, du kan nå, og derefter skrue alle skabene sammen. Det afhænger jo lidt af, hvordan skabene er lavet, men de jeg har hængt op, har en planke tværs over hele skabet, så man kan fastgøre det i mindst en regel. Er man usikker, kan man skrue en langsgående liste i underkanten langs alle skabene, som de kan stå på. Derefter en tilsvarende over skabene, som man sætter vinkler i og skruer fast i skabene. Sætter man den nedre først, er det også en god hjælp til at få skabene i niveau og i den rigtige højde, så det kan være et godt tip ved alle skabene, der skal sættes.

• Synes
DavveT
  • Laddar…
ByggaNytt sagde:
Visst, det kan funka men det beror jo på om der findes højskabe eller andre faste installationer ved siden af at tage hensyn til...

Jo, en del (flesta?) overskabe har et mellemrum mellem bagstykket og væggen på >10 mm, dér kan man fæstne en liste som egentlig kommer til at fungere som afstand for de kommende skruer som går lige igennem bagstykke-liste-gips-regel. Disse skruer skal have store skiver på indersiden af skabet og bliver jo fuldt synlige men højt oppe i den øvre hyldeplan så det ses dog ikke bagefter!

Nu fatter t.o.m. jeg...:)

hmmm...?
hvorfor saver du ikke op gipsen og kortler mellem dine stående regler?
så tilbage med gipsen og så er det KLART!!

i et andet tilfælde kan du lige så godt som det er nævnt her før, skrue i de regler som findes, så skruer du overskabene sammen med 4 stk skruer (3,5x25) spax skruv, 1 stk i nedre bagkant så 3 stk i din forkant....
finish

med venlig hilsen
snickar estwing

supremo sagde:
Jeg havde tænkt at løse "dybforskel" ved at sætte en liste under skabene, der går ned et lille stykke over kaklet, men dybforskellen bliver måske for stor alligevel? I øvrigt er det en lang række med vægskabe, ingen faste installationer eller højskabe at tage hensyn til...

Ang. OSB-plade så skrev ByggaNytt "Jo, i almindelige tilfælde sidder OSB/Plyfan bag gipsen og OSB er stærk nok også for køkkenskabe", dermed fungerer det altså at trække osb ovenpå gipsen også? Det bliver jo en dybforskel her med, men det bliver vel ikke helt så meget som med brædder?
ja osb går godt for underskabe. men IKKE for overskabe...
det skal sidde 2" tømmer bagved.

mvh
snickar estwing

Røg ud for det samme problem, da jeg hjalp min mor med at bygge nyt køkken. Gå til en blikkenslager og køb det antal meter plade, du har brug for, til at klæde væggen bag skabene. Skru pladen i reglarna, så har du derefter et fast materiale, der ikke bygger noget på væggen at skrue i.

Vær bare opmærksom på, hvilke skruer du bruger.

Jeg tænker en del lige nu på, hvordan og hvad jeg skal rette op tømmermuren med, der er en forskel på ca. 3-4 cm øverst i forhold til gulvniveau.

Jeg kan ikke regle op med 45 regl + plader på grund af pladsproblemer, men jeg overvejer dog at bruge spredningspanel 25 x 70, som jeg monterer op vertikalt, og derefter enten krydsfiner + renoveringsgips eller tykkere mdf eller spånplade.

Da jeg ikke ved præcis, hvilken højde overskabene kommer til at sidde i endnu på grund af, at gulvet hælder lidt og ikke er lagt endnu, så tænker jeg, at da jeg har et godt anker en smule inde, efter at pladerne er på, så burde det vel være muligt at bruge længere skruer, fx 150mm, gennem luftspalten mellem lægter samt tømmer uden, at det giver efter, og at skabene ikke bare hænger i pladerne?

En anden idé, jeg har tænkt på i stedet for dobbelte plader, er, om man kan bruge 22mm gulvspån i stedet, det lyder ikke helt rigtigt (jeg ved det), men jeg spørger bare, fordi en ven har det :)

Sidst men ikke mindst, er det nok at lægge afstandsstykker med 30 cm afstand mellem 25x70 (lægterne er 25 og ikke 28mm, hvorfor ved jeg ikke) lægter samt væg for at få stabilitet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.