FreQa FreQa sagde:
Eller så kan man tage en længere krydsfinerplade, der når mellem to bjælker, ca. 70x20 cm stor. Fastgør den i bjælkerne, så har man noget solidt at skrue i. Mal den i væggens farve bagefter. Sådan har jeg gjort.
Jeg mente at skrue pladen udenpå. Den nemmeste af alle tricks her, tror jeg. Bare skrue, intet spartel.
 
P
FreQa FreQa sagde:
Jeg mente at skrue pladen udenpå. Det enkleste af alle tricks her tror jeg. Bare skrue, intet spartling.
Så bygger det ud en smule på gipsen, måske bliver det ikke meget pænt, men kan absolut være en løsning. Men for at drage en konklusion nu, I ved hvilket beslag jeg har (se links i tidligere indlæg) beslaget vejer omtrent det samme som TV'et, TV'et vejer 13 kg og er 55 tommer. Alt sidder på en gipsvæg med gipsexpander øverst og træskrue, i midten gipsexpander også og nederst en expander der halvvejs gik i stykker. Alt monteret med en mollytang. Se beslag via link. Jeg har vedhæftet 2 billeder, så I kan forstå hvordan alt sidder, så I kan danne jer et billede af det sammen med beslaget. For at drage konklusioner, vil min montering holde, gipsen er ny og dobbelt, gipsexpanderne er korrekt monteret. I forstår at jeg helst vil undgå at tage andre foranstaltninger så længe det fungerer som det gør lige nu. Hvis det ikke skulle holde, så ville det vel gradvist blive mærkbart at beslaget føles løst og ikke at TV'et falder ned direkte? Brug mit første indlæg her og forsøg at danne jer et bedre indtryk.
 
  • En 55-tommer TV, monteret på en væg, viser et billede af Grand Canyon's farverige kløfter i naturligt lys.
  • Fladskærms-TV monteret på en væg, viser et landskab med røde klipper og bjerge.
Du vil jo egentlig ikke ændre noget, så hvorfor spørge? Uden at være til stede kan nok andre i bedste fald vurdere og gætte. Har du held holder det, mindre held men helt ok så løsner det langsomt så du kan nå at redde tv'et. Men vil du være sikker så er gips ikke det bedste at fastgøre et tv i som du desuden skal vinkle til og fra.
 
  • Synes
Okarlsson og 2 andre
  • Laddar…
P
leby leby sagde:
Du vil jo egentlig ikke ændre noget, så hvorfor spørge? Uden at være til stede kan andre nok i bedste fald vurdere og gætte. Har du held, holder det; mindre held, men helt ok, så løsner det sig langsomt, så du når at redde tv'et. Men vil du være sikker, så er gips ikke det bedste at fastgøre et tv i, som du desuden skal vinkle til og fra.
Tak, nogle flere kloge svar?
 
Hvilken størrelse har de Mollys, du har brugt?

Kan du tage et billede af fastgørelsen i væggen? (hvor man kan se skruehovederne)
Jeg kan ikke se, hvor hullerne sidder på billederne, du har vedhæftet (produktbillederne du linker til)
 
P
Pear4Life Pear4Life sagde:
Hvilken størrelse Mollys har du brugt?

Kan du tage et billede af fastgørelserne i væggen? (hvor man kan se skruehovederne)
Kan ikke se hvor hullerne sidder på billederne du har vedhæftet (produktbillederne du linker til)
Pear4Life Pear4Life sagde:
Hvilken størrelse Mollys har du brugt?

Kan du tage et billede af fastgørelserne i væggen? (hvor man kan se skruehovederne)
Kan ikke se hvor hullerne sidder på billederne du har vedhæftet (produktbillederne du linker til)
Hej
Jeg har brugt størrelse M5. Har lavet et billede for at tydeliggøre fastgørelserne.
 
  • Vægbeslag til TV med markerede M5-beslagspunkter i cirkler for at illustrere monteringspositioner.
Jeg havde erstattet dine Mollys med en større størrelse (M6).
1 stk. nede, 1 stk. i midten samt 1 stk. oppe. Er hullerne for små - bor dem lidt op.

Bor med en 10mm bor i gipsen (ikke 12mm som det står) og tryk Mollyn ind - brug derefter en Mollytang som du har gjort.

Momentet vil uafkortet ligge på den øvre Molly... Kan du, så bor 2 huller her (på hver side af den eksisterende). Husk bare, at begge Molly'er skal have plads ved siden af hinanden.

Det vil være nok :) Gå til den!
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Pear4Life Pear4Life sagde:
Jeg ville have erstattet dine Mollys med en større størrelse (M6).
1 stk. nederst, 1 stk. i midten samt 1 stk. øverst. Er hullerne for små - bor dem lidt op.

Bor med en 10mm bor i gipset (ikke 12mm som det står) og tryk Mollyn ind - brug derefter en Mollytang som du har gjort.

Momentet vil ubetinget ligge på den øverste Molly... Kan du, så bor to huller her (på hver side af det eksisterende) Tænk bare på, at begge Mollyer skal have plads ved siden af hinanden)

Det vil være nok :) Giv den gas!
Dejligt at høre! Er der noget at tænke på, når man fjerner de eksisterende mollys ved fastgørelsespunkterne, så jeg får plads til de nye uden problemer? Jeg tænker også, at det bliver svært at sætte to mollys øverst, da de sandsynligvis vil udvide sig i hinanden? Tak på forhånd
 
K
Tegge sagde:
Det har holdt i en uge indtil videre. Ingen småbørn derhjemme, men hvad er det værste, der kan ske. Jeg vil ofte ændre vinkel, hvad er det mest sandsynligt der sker? Læste, at en mollypløk for dobbeltgips kunne holde til 20 kg. 2 sådan nogle tager altså 40 kg? Tænker mig, at det vil være som en løftestangs effekt, således at TV'et vejer mere for væggen. Men den samlede vægt er lidt over 25 kg (tv inkl. beslag), burde de mollypløkker ikke kunne klare det? Lige nu sidder det som klippen, men på lang sigt tænker vi nu.
Selv hvis du har 2 mollypløkker med en maksimal vægt på 20 kg, er det 20 kg, der gælder, ikke 40.
 
  • Synes
Papphammar666
  • Laddar…
Klip kraven af med en almindelig bidetang. Lidt "skav" rundt hullet kan der eventuelt blive... men det er ikke noget problem.

Hvis hullet i væggen ikke allerede er 10mm, så bor det op til netop denne.

Det vil være nok med en Molly øverst... men sådanne beslag (med smal fastgørelsesplade) har det bedre med 2 horisontale huller øverst, hvis det er muligt.

Bemærk dog, at de ikke behøver at være helt i vater... bare en til højre og en til venstre på den øverste del. Dette stabiliserer beslaget en del. Fremfor alt så fjerner du en masse kilo fra momentet øverst :)
 
Ingen som vil sætte sig over dig og lege besserwisser, ikke jeg i hvert fald ... Kør Molly du og så hør du af dig om 3 måneder .. nysgerrig
 
P
Papphammar666 lilllasrne sagde:
Ingen som vil sætte sig over dig og lege besserwisser ikke mig i hvert fald ... Kør Molly du og så hører du af dig om 3mån ..nysgerrig
Papphammar666 lilllasrne sagde:
Ingen som vil sætte sig over dig og lege besserwisser ikke mig i hvert fald ... Kør Molly du og så hører du af dig om 3mån ..nysgerrig
Jeg
Papphammar666 lilllasrne sagde:
Ingen som vil sætte sig over dig og lege besserwisser ikke mig i hvert fald ... Kør Molly du og så hører du af dig om 3mån ..nysgerrig
Men hvis jeg skifter alle plugger ud til M6 så får jeg en højere maxvægt. Hvad er det som ikke holder da?
 
Hvis jeg går til mig, så sætter vi ikke noget i gips, der vejer... hverken Molly eller duomax holder på papiret... nej, så må tømreren fastgøre el. lign. For eksempel en emhætte, tv eller en tung kristallysekrone i stuen...
 
Den plade mod væggen ser ikke ud til at være længere end 25 cm lang og vippearmen 65 cm. At fastgøre det med gipsexpandere er vanvid.
 
  • Synes
Papphammar666 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.