11,901 læst ·
87 svar
12k læst
87 svar
Vægmontering bygger ud 65 cm med mollyplugg?
Okay, bliver dog ikke super pænt, når en stor MDF plade bygger ud fra gipsvæggen, findes der ingen andre alternativer? Det sidder som bjerget lige nu, men hvor er vi om to måneder?M Masthugg sagde:
Okay, betyder det noget, at gipset derhjemme er nyt, for at alt skal holde mener jeg?lilllasrne sagde:
Jeg har gjort det samme i alle rum.. dvs. når jeg går frem i husrenovering river jeg gips isolerer reglar gipsar remsar spackla nyt friskt
Det er ikke super meget arbejde, og skal du alligevel sætte mdf/plyfa udenpå, så kan du ligeså godt rive gipset ned, hvor tv'et skal sidde og reglar med træ/gips ... efter det så remsar spackla male færdigt .... desuden får du en ny fondvæg for at friske op derhjemme
Hvad er der på den anden side af væggen? Hvis du er rigtig heldig, er det et skab, loft eller andet rum, som ikke rigtig kan ses. I så fald kan du tage gennemgående "bolt" og sætte en regel på den anden side af væggen. Ellers er jeg enig med tidligere, hvis du regelmæssigt rører den, vil den blive slidt ned med tiden, en måned, ti måneder??
leby sagde:
Hvad er der på den anden side af væggen? Har du rigtig held, så er det et skab, loft eller andet rum, der egentlig ikke ses. I så fald kan du tage en gennemgående "bolt" og sætte en regel på den anden side af væggen. Ellers er jeg enig med tidligere, hvis du regelmæssigt rører den, vil det slides ned med tiden, en måned, ti måneder??
Bliver ikke godt bagved. Kan jeg rive gipspladen mellem to regler og skifte det hele ud med en MDF plade. Jeg burde vel ikke rive alt gips, men kun den del mellem reglerne, som vægbeslaget skal sidde i? Hvordan gør jeg det? Er det svært?leby sagde:
Hvad er der på den anden side af væggen? Har du rigtig held, så er det et skab, loft eller andet rum, der egentlig ikke ses. I så fald kan du tage en gennemgående "bolt" og sætte en regel på den anden side af væggen. Ellers er jeg enig med tidligere, hvis du regelmæssigt rører den, vil det slides ned med tiden, en måned, ti måneder??
Skær en passende stor lem i gipspladen mellem to regler. Tænker mig at de nuværende regler er lodrette dvs fra gulv til loft. Isæt to tværgående regler mellem (skrues fast på skrå dvs på skrå) i de eksisterende. Disse to tværregler sætter du i passende afstand fra hinanden, så de passer fastgørelsespunkterne i tv-stativet og i niveau med nuværende regler.Tegge sagde:
For at kunne genmontere gipspladen fast kan det være nødvendigt at sætte regler op som en 'ramme' i hullet også. Eventuelt kan du skære gipspladen op midt på de nuværende lodrette regler, men risikoen er stor for at du skærer i skruer og så skal du have et passende værktøj (type fein eller klinge).
Skru gipspladen fast. Spartl og mal.
Senest redigeret:
Okay. Men hvis jeg lader beslaget sidde klistret til væggen med min nuværende opsætning og aldrig drejer på det, holder det så?A aekeberg sagde:Sav en passende luge i gipsen mellem to regler. Jeg tænker mig, at de nuværende regler er lodrette, dvs. fra gulv til loft. Sæt to regler på tværs imellem (skrues fast på skrå eller på skrå) i de eksisterende. Disse to tværregler sætter du i en passende afstand fra hinanden, så de passer til fastgørelsespunkterne i tv-stativet og er i samme niveau med de nuværende regler.
For at kunne genmontere gipspladen fast kan det være nødvendigt at sætte regler op som en 'ramme' i hullet også. Eventuelt kan du save gipspladen op midt på de nuværende lodrette regler, men risikoen er stor for, at du saver i en skrue, og så skal du have et passende værktøj (typ fein eller klinge).
Skru gipspladen fast. Sparkel og mal.
Ikke min ekspertise desværre. Svarede på hvordan du kunne forstærke væggen på en relativt enkel måde...Tegge sagde:
I det mindste efter min mening ingen superkompliceret ting, men det afhænger af hvor handy du er. Du har brug for en skruetrækker, fukkert til at save til reglerne, helst en japansav til at save gipsen op (virker vel egentlig med fukkert også), vaterpas og spartel. Almindelige 'godt at have' værktøjer ganske enkelt!
A aekeberg sagde:Ikke min ekspertise desværre. Svarede på hvordan du kunne forstærke væggen på en relativt enkel måde...
I det mindste efter min mening ingen superkompliceret sag, men det afhænger af hvor handy du er. Du skal bruge en skruetrækker, fogsvans for at save til reglerne, helst en japansav for at save i gipsen (fungerer vel egentlig også med fogsvans), vaterpas og spartelspade. Almindelige 'gode at have' værktøjer helt enkelt!
Jeg er vel relativt handy. Hvor meget ville det koste og hvad er tidsforbruget?A aekeberg sagde:Ikke min ekspertise desværre. Svarede på hvordan du kunne forstærke væggen på en relativt enkel måde...
I det mindste efter min mening ingen superkompliceret sag, men det afhænger af hvor handy du er. Du skal bruge en skruetrækker, fogsvans for at save til reglerne, helst en japansav for at save i gipsen (fungerer vel egentlig også med fogsvans), vaterpas og spartelspade. Almindelige 'gode at have' værktøjer helt enkelt!
Eller så kan man tage en længere plywoodplade, der når mellem to reglar, ca 70x20 cm stor. Fastgøre den til reglarne, så har man noget kraftigt at skrue i. Male den i væggens farve derefter. Sådan har jeg gjort.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,408 indlæg
Hvordan ser beslaget ud? Kan du ikke indsætte nogle gipsankre for at supplere det, du allerede har, fjeder-toggle eller lignende har jeg ret stor tillid til der, hvor fastgørelsen ikke behøver at være pæn.
I værste fald, hvis beslaget begynder at løsne sig, skal du være hurtig til at løse det i henhold til et af de andre gode forslag her.
I værste fald, hvis beslaget begynder at løsne sig, skal du være hurtig til at løse det i henhold til et af de andre gode forslag her.
Rickard.ag sagde:
Hvordan ser beslaget ud? Kan du ikke sætte nogle gipsankre ind for at supplere det du allerede har, fjedertoggle eller lignende har jeg ret stor tillid til, hvor monteringen ikke behøver at være pæn.
I værste fald, hvis beslaget begynder at blive løst, skal du være hurtig til at udbedre det i henhold til nogle af de andre gode forslag her.
Her er et link til mit beslag:Rickard.ag sagde:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bi...8PWAbPs15d_5zy-ocYlnlhcRL5KHeVkwaAsaGEALw_wcB
Der sidder en Molly og træskrue øverst, i midten Molly og nederst en Molly, der på en eller anden måde gik i stykker. Skal jeg vente og afvente, eller er det bare at rive det ned, jeg lige har monteret? Det er det der beslag og en 55”, der vejer 13 kg, der sidder på. Vender den 90 grader ganske ofte også, så jeg har brug for at trække den helt ud, før jeg drejer rundt.
Reglar og spartel kan du få for en hundredelap. Vægmaling har du måske tilbage? Ellers en lille prøvebøtte for yderligere en hundredelap.Tegge sagde:
Tid? Måske et par timer i effektiv arbejdstid (hvis alt går som det skal) men så lidt ventetid mellem spartelomgange og maling...
Sætte en MDF plade ind imellem to reglar da? Hvordan gøres det?A aekeberg sagde:
Senest redigeret af en moderator:
Det føles som om mange synes ligesom mig dvs rive reglar gipsar remse male ..... skulle du lave en anden løsning så føles det alligevel som at arbejde rundt ville tage lige så lang tid og blive halvt så godt ...
taler fra egne renoveringer
en lørdag og 500kr
taler fra egne renoveringer
en lørdag og 500kr