Hvad gør man, når det ser sådan ud i det gamle fyrkælder?

Brug og puds på gammel "vassmåtte" løsner eller er ved at løsne.
Kan man lade en murer forstærke/fylde op med nyt brug, for at binde det sammen, der er ved at falde, og hvor det allerede er faldet væk? Eller, skal man først banke alt løst væk?

Jeg håber, der findes en teknik/materiale, som man kan bruge uden at skulle banke alt løst ned først. Taknemmelig for tips!

Og, er der risiko for, at der findes asbest blandet i denne type brug/puds?

Tak på forhånd!

Rør og kedelsystem i gammelt fyrkælder med løst gips og murværk. Kobberrør og isolerede ledninger er synlige langs væggen. Revner i pudset væg omkring to rør i et gammelt fyrrum, hvor pudset er i stykker og faldet af på nogle steder, og vassmåtter er synlige.

Asbest tvivler jeg på, at der findes i det der. Har du fugtigt i fyrrummet? Fugtigt miljø plejer at få pudsede vægge til at slippe, men jeg synes ikke, det ser specielt fugtigt ud på billederne. Arbejdet med rør osv. ser ikke specielt gammelt ud, måske er det efterdønninger fra installationen, at man gik lidt hårdhændet frem. At pudse det op kan I sikkert gøre selv, afhængigt af hvor pænt I vil have det selvfølgelig.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ingen anelse om jeg har fugtigt i fyrrummet...
Har tidligere fyret med pellets, men nu overgået til jordvarme.
I forbindelse med det, at jeg koblede kedlen fra og holdt op med at fyre, lod jeg installere et element i fyrrummet.
Men, væggen hvor du ser at "vassmåtten" er helt fremme (billede 1) var allerede fremme inden da.
Derimod har sikkert installationen af vandrør og jordvarmerør skadet den anden væg, billede nummer 2.

Hvis man skal pudse væggene, skal jeg da først banke alt løst væk, eller kan man få det til at hæfte alligevel?
Vil helst undgå at banke løs og støve en masse, både for støvet i sig selv og særligt hvis det skulle indeholde asbest.
Ved at man førhen kunne blande asbest i puds/mørtel, fordi det havde en forstærkende egenskab.
Men, som sagt, ingen anelse om der er asbest i disse vægge.

Tak for svar Bonnier!
Nogle yderligere tanker omkring dette?

Forresten Bonnier, tror du, jeg kan "kræve", at håndværkeren, der installerede jordvarmen, skal gøre væggen pænere, som de tydeligvis har skadet, da de installerede rørene til jordvarmen? Billede 2.
Kan det ses som en reklamation?

Jeg er nok desværre ikke den rette person til at svare på teknikaliteterne, jeg er alt andet end en putsekspert :)
Personligt ville jeg ikke kræve, at håndværkeren skulle udbedre væggen, jeg kan forestille mig, at det ikke er helt let at lave huller pænt i sådan en væg. Hvis det var mit fyrrum, ville jeg købe en billig hygrometer (fugtighedsmåler) for at få styr på fugtigheden, og måske derefter beslutte, om en affugter er nødvendig, og hvis væggens tilstand irriterede mig for meget, ville jeg købe noget puds hos byggemarkedet og selv smøre på...

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.