Grundproblemet er, at du ikke opvarmer huset med olie, som det var bygget til. Derudover planlægger du at bruge kælderen til andet end opbevaring og vaskeri, hvilket den heller ikke er bygget til. Der er risiko for, at "pladen" består af et tyndt lag beton på et ujævnt underlag af fugtig ler, sand og sten. Fordelen er i så fald, at det er let at bryde op. Dræn gerne om vinteren, hvis du planlægger at hyre arbejdet ud. For da har mange firmaer jobtørke.
Mit tip er at dræne rundt om huset først. Vent derefter og se, hvordan det går med fugten.
I dette rum er der ikke så meget, der er løst. Men det er måske unødvendigt at gå løs med højtryksrenseren, så jeg dropper det. Jeg har købt en sæk pudsemørtel C, som jeg tænkte at reparere skaderne med, fylde i gamle huller samt skjule vp-rør i dette spor med.
Nu har vi brugt lidt over en sæk mørtel C. Det bliver rimeligt, men ikke så fint i overgangen mellem den nye og gamle puds. Skal man slibe ned i samlingerne eller spartle med noget?
Når jeg har pudset, har jeg forsøgt at lave en lidt løsere velling, som jeg bruger i overgangen (samlingerne). Så bliver den ikke så skarp.
Dvs. jeg pudser og trækker af overfladen som normalt. Så, når det er tørret lidt, tager jeg en løsere blanding på så stort et område, som kræves for at skjule overgangen.
Jeg ved ikke, om dette er den bedste metode? Men det er sådan, jeg gør i hvert fald.
Det flotteste er selvfølgelig at slå al den gamle puds ned og derefter lægge nyt på, men det kræver jo en lidt større arbejdsindsats.
Ok, det skal jeg prøve næste gang. Lige nu venter jeg på, at det skal tørre ordentligt (kold kælder = virker til at tage lang tid), så tænkte jeg på at prøve at slibe i hånden med sådan en betonsliber.
Jeg brugte en betonfræser (typen kraftig vinkelsliber) med diamantskive på (sådan med "klodser") for at fræse maling og løs puds af. Advarsel, det støver noget infernalsk, selvom jeg lejede en maskine, der var koblet til en grovstøvsuger.
Derefter pudsede jeg væggene med pudsblanding C og malede med silikatmaling. Sidder stadig fint, selvom der kun er gået knap 2 år, så jeg kan ikke udtale mig om, hvordan det ser ud om 20 år.
Blev det någon omdränering eller hur fick du bukt med fukten i källarväggarna?
vi drænerede 3/4 af huset for 2 år siden og nu er vi i gang med den sidste væg. Den nedre del af væggene fortsætter med at smuldre, og det er værre i visse dele af kælderen.
vi drænerede 3/4 af huset for 2 år siden og nu er vi i gang med den sidste væg. Den nedre del af væggene fortsætter med at smuldre, og det er værre i visse dele af kælderen.
Har du bemærket nogen stor forskel, siden du drænede om, så du kan se, at det har ført til noget? Jeg bor i et rækkehus, hvor hvert andet hus har kælder, og hvert andet ligger på en plade på jorden. Uheldigvis er den værst medtagne væg under naboens hus, så jeg kan umuligt drænere om (medmindre jeg køber og river naboens hus, men det går naturligvis ikke…!).
Ajdå, det var annorlunda byggt. Hvordan fungerer det for dine andre naboer, der også har kælder?
vi har ikke mærket nogen forskel siden omdræneringen
Mit hus ser ud til at have de fleste problemer, men jeg har jo ikke været nede i naboernes kældre, så jeg ved ikke sikkert. Det, jeg overvejer, er, om det KAN være dræneringen, men også om det kan være et sprækket/lækkende rør fra regnvandet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.