Hej, jeg har tænkt mig at rette op bjælkelaget i min ejerlejlighed. Og har fået ok til at gennemføre arbejdet. Slutmålet er en indlagt sildebensparket i klassisk stil.
Et spørgsmål om undergulvet, foreningen vil gerne have, at jeg lægger ikke fyrreplanker. Bortset fra at de er lidt dyrere, undrer jeg mig egentlig mest over slutresultatet. I min verden burde vel et fyrreundergulv bevæge sig mere end gulvspånen og dermed over tid påvirke sildebensparketen negativt? Bliver det ikke to materialer, der bevæger sig efter fugt?
Hvordan ser I på, hvad der er fordele og ulemper ved gulvspån vs fyr som undergulv under forudsætning af, at der på dette skal ligge en stavig eg 16 mm i form af sildebensparket?
Al hjælp og input værdsættes enormt!
Tak,
Christer
Et spørgsmål om undergulvet, foreningen vil gerne have, at jeg lægger ikke fyrreplanker. Bortset fra at de er lidt dyrere, undrer jeg mig egentlig mest over slutresultatet. I min verden burde vel et fyrreundergulv bevæge sig mere end gulvspånen og dermed over tid påvirke sildebensparketen negativt? Bliver det ikke to materialer, der bevæger sig efter fugt?
Hvordan ser I på, hvad der er fordele og ulemper ved gulvspån vs fyr som undergulv under forudsætning af, at der på dette skal ligge en stavig eg 16 mm i form af sildebensparket?
Al hjælp og input værdsættes enormt!
Tak,
Christer
Huggan tak for hurtigt svar, lidt som jeg mistænkte.
Jeg skrev teksten med min lille baby kravlende rundt, så jeg opsummerer, hvad det er, jeg funderer over:
Baggrund:
- Skal rette op bjælkelaget, og har fået godkendelse af BRF.
- Og derefter skal jeg lægge enstavs egetræsparket i form af sildebensparket.
- BRF ønsker, at jeg lægger fyrretræsgulv som undergulv i stedet for gulvspån.
- Jeg vil jo have så godt et resultat som muligt og vil derfor vælge teknik, der medfører det bedste resultat over tid.
Så spørgsmål:
- Hvilket materiale passer bedst fra et sildebensgolvsperspektiv? Revner mv., nu og over tid?
- Er der nogen forskel i lydisolering mod lejligheden nedenunder?
- Ejendommen er fra 1911, er der noget byggeteknisk for ejendommen, der taler for det ene eller det andet?
- Hvis det er sådan, at jeg skal overtale foreningen til at lægge spån, hvordan anbefaler I, at jeg skal argumentere med BRF?
Jeg skrev teksten med min lille baby kravlende rundt, så jeg opsummerer, hvad det er, jeg funderer over:
Baggrund:
- Skal rette op bjælkelaget, og har fået godkendelse af BRF.
- Og derefter skal jeg lægge enstavs egetræsparket i form af sildebensparket.
- BRF ønsker, at jeg lægger fyrretræsgulv som undergulv i stedet for gulvspån.
- Jeg vil jo have så godt et resultat som muligt og vil derfor vælge teknik, der medfører det bedste resultat over tid.
Så spørgsmål:
- Hvilket materiale passer bedst fra et sildebensgolvsperspektiv? Revner mv., nu og over tid?
- Er der nogen forskel i lydisolering mod lejligheden nedenunder?
- Ejendommen er fra 1911, er der noget byggeteknisk for ejendommen, der taler for det ene eller det andet?
- Hvis det er sådan, at jeg skal overtale foreningen til at lægge spån, hvordan anbefaler I, at jeg skal argumentere med BRF?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 indlæg
det har nok ingen betydning, at du lægger planker i stedet, hvis du bare skruer hver planke separat og omhyggeligt. Den bevægelse, som evt. opstår, er jo så isoleret til den enkelte planke, og dermed jævner det hele sig ud. Nu har jeg aldrig lagt noget parket, men et flydende mellemgulv i form af masonit er jo noget, der isolerer undergulvets bevægelser endnu mere. Det er måske nok at tape samlingerne med noget og så lade det flyde.
Tak Stefan!
Klik her for at svare