Fik et halvfærdigt attefallshus med i købet, da vi købte villaen. Indretning, overflader og tagisolering mangler stadig i attefallshuset. Jeg er ret overbevist om, at spærfagene, der bærer taget, er betydeligt underdimensionerede. Taget er ca. 4.4m bredt og 4.2 m dybt. Der er i alt 5 stk. spærfag, men med et bræt, der står på højkant. Brættet er kun 4.5 cm bredt og 8 cm højt. Lige nu holder taget, men der skal jo en masse isolering, loft og gipsplade på. Og derefter eventuelt en masse sne ovenpå. Sådan ser det ud i øjeblikket, hvis man står inde og kigger op. Hvad tror I? Hvor store burde spærfagene være, for at man kan være tryg, og hvordan kan man rette op på det i dette stadie?

Indvendigt syn af et attefallshus med ufuldstændigt loft viser tagkonstruktion med fem tynde tagspær af træ, mangler isolering og yderligere konstruktion.
 
Jeg vil tro, at takstolarna er klædt med panel på undersiden og nu bare spiket salning for at kunne isolere taget. Er det vi ser takstolarna, bør du forstærke, inden sneen kommer.
 
  • Synes
Martin Lj
  • Laddar…
Hvis du vil have nogle nyttige råd, er der behov for flere oplysninger. Mål, taghældning, snezone. Hvordan ser hele tagkonstruktionen ud? Fyrretræsbrædderne, der kan ses i taget, er vel næppe det øverste lag?
 
  • Synes
hus520 og 1 anden
  • Laddar…
R felixmartensson sagde:
Jeg vil tro, at spærerne er klædt med panel på undersiden og nu bare sømmet falsning for at kunne isolere taget. Er det vi ser spærerne, bør du forstærke, inden sneen kommer.
Nej desværre er det spærerne, vi ser på billedet :(
 
J justusandersson sagde:
Hvis du vil have nogle nyttige råd, er der brug for flere oplysninger. Mål, taghældning, snelastzone. Hvordan ser hele tagkonstruktionen ud? Fyrretræsbrædderne, der ses i loftet, er vel næppe det øverste lag?
Taget hælder ca. 30 grader. Snelastzone er 1.5-2.0 (Härryda). Oven på fyrretræsbrædderne ligger der et papptag og så intet mere, så det er vel i princippet det øverste lag.

Når jeg kigger på byggesæt, ser jeg, at tagbjælker til sådan et skråtag plejer at være 45*220 med C24. Har ingen anelse om, hvad det er for en kvalitet på træværket i huset dog.

Et sort-hus med ensidig taghældning på ca. 30 grader; omgivet af træer. Byggeplanker ligger ved siden af huset.
Et skråt tag med en hældning på cirka 30 grader, dækket med pap over fyrretræsplanker, fanget om natten. Røde markeringer fremhæver vigtige områder.
 
H
Om tagspærene er forkerte. Spørgsmålet er, om de har fulgt kokeboken på alt andet.

Måske er det en idé at gennemgå alt grundigt for at få en opfattelse af, hvad der skal udbedres, inden du begynder.
 
Ved at gætte på målene kommer jeg frem til, at det nok ikke duger med andet end 45x220 C 24. Det kan dog vare mange år, før en situation med maksimal snelast opstår. Korrekte mål på spændvidde m.m. er en forudsætning for en korrekt beregning. Der kan komme ret meget sne i Härrydatraktene!
 
J justusandersson sagde:
Ved at gætte på målene kommer jeg frem til, at det nok ikke går med andet end 45x220 C 24. Det kan dog tage mange år, før en situation med maksimal snebelastning opstår. Korrekte mål på spændvidde mm er en forudsætning for en korrekt beregning. Der kan komme ret meget sne i Härryda-området!
Hvordan skifter man spær uden at rive taget ned? Kan man løfte det med donkrafte eller noget?
 
Nye tagbjælker kan altid monteres nedefra uden større problemer.
 
J justusandersson sagde:
Nye tagbjælker kan altid monteres nedefra uden større problemer.
De gamle tagbjælker ligger jo allerede mod hammerbåndet. Hvordan klemmer man en ny bjælke ind, som er 16 cm højere? Eller mod hvad skal de nye bjælker ligge an?
 
Hvornår købte du huset? Helt utroligt at man kan bygge sådan, det er jo livsfarligt! Sørg for at der ikke lægger sig sne på taget til vinter, hvis du ikke når at forstærke inden da. Som nævnt, hvis nu taget ser sådan ud, hvordan ser resten så ud? Falder dette under skjulte fejl?
De nye regler kunne du hænge ind i siden på hammarbandet med eksempelvis bjælkesko.
 
B bossespecial sagde:
Hvornår købte du huset? Helt utroligt at man kan bygge sådan, det er jo livsfarligt! Sørg for, at der ikke lægger sig sne på taget i vinter, hvis du ikke når at forstærke inden da. Som nævnt, hvis nu taget ser sådan ud, hvordan ser resten så ud? Falder dette under skjulte fejl?
De nye regler kunne du hænge ind i siden på hammerbåndet med for eksempel bjælkebeslag.
Købte i foråret. Attefallshuset er bygget i løbet af de sidste to år af en enkelt gør-det-selv-mand. Desværre kommer jeg fra lejlighed og havde ingen viden om huse, da vi købte, og vi lavede desværre ingen besigtigelse af attefallshuset.
 
Jeg kan ikke det der med forsikringer, men har man ingen beskyttelse, hvis man ikke har lavet en besiktning, måske nogen der ved?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.