Jeg og en ven er på vej til at bygge et par af indervæggene - ikke bærende - på førstesalen i et toplanshus (nybyggeri). Isoleringen af taget og et par af de større vægge udføres af en virksomhed.

Baggrund: 23 graders hældning på taget. Letbeton ydervægge, og stålbjælke i kippen. Byggevirksomheden vil bygge en luftspalte på 20 cm og derefter 30 cm pladeisolering mellem spær. På spær vil de derefter lægge dampspærre, lægter, 10 cm isolering og gips.
Vi skal naturligvis fastgøre vores indervægge i spær på en eller anden måde, inden byggevirksomheden gips.

Vi er lidt usikre på konstruktionen, men har tænkt, at det kunne gøres sådan her:

En træbjælke skal lægges fra letbeton ydervæggen til stålbjælken ved kippen, i samme niveau som spær, der hvor væggen skal gå. Vi tænkte at bruge de samme træbjælker som er brugt til mellemetagedækket (45x220 tror jeg det er) - hvad angår længden tror jeg, at de passer perfekt. (jeg håber, de ikke er for grove og skaber problemer for firmaet)

Vi skal forankre bjælken i spær med tværlægter og vinkeljern.
Derefter vil vi bygge en rektangel med lægter for delen som er længst nede mod gulvet, og ovenpå den fylde op med lægter i "trekanten", med passende store afstande mellem lægterne til isolering og for at fastgøre osb-plader og gips senere.

Lyder dette fornuftigt? Nogle tips og forslag? Easiest er vel her at bruge trælægter eller? Dimensioner?

Trækonstruktion med tagstol og stålbjælke, isolering synlig. Trækonstruktion med tagstol og stålbjælke, isolering synlig. Tagkonstruktion med trætremmer og isolering mellem spær, forberedt til installation af dampspærre og gipsplader.

Senest redigeret:
Hvis jeg nu forstår det rigtigt.
Vent med at fastgøre væggen, indtil byggefirmaet har monteret spærkonstruktionen, eller endda gipspladerne.
Vil nu gøre det før, så monter gerne 45x95 mellem spærbjælkerne, på højkant ca cc 90-120mm.
Fastgør derefter hammerbåndet på dem.
Spring vinkler og beslag over, brug 2 stk. 4" søm gennem spæret og ind i enden på reglen.

Men byggefirmaet vil helt klart få lidt mere at lave, da det bliver mere arbejde med plasten, spærene og gipsen.

Östlund, mener du altså, at 45x95 reglarne skal monteres, så de kommer i niveau med spærerne (i linje med dem), eller skal de ligge længere inde?
Isoleringen, der ligger uden for spærerne, skal være 10 cm tyk - betyder det, at hammerbåndet (den øverste liggende regel over væggen) også passende er 10 cm tyk?

Ja præcis, lige med underkant.

Missede at I skulle have 10cm isolering til.
Hmm,

Hvorfor 20cm luftspalte? Ikke 20mm?
Hvordan tænker I at bygge yderligere 10cm på spær nedad?
Saler I bare på spær med 45x95 og så glespanel på det som vanligt?

Det er den der byggfirma, der tager sig af isoleringen. Luftspalten bliver så bred, fordi tagspærene er så dybe. (havde vi haft en lille luftspalte mod ydertaget, bliver det i stedet en luftspalte længere ind, eftersom vi isolerer med plader)

Jeg skulle måske have sagt noget om højden på skråtagen. Det går fra 2.25 m på letbetonydervæggen til 4.0 meter ved stålbjælken i kip.

Hej igen! Hvad mener du med cc 90-120 mm?

På hvilken afstand monterer vi 45x95 reglerne mellem spær?

afstanden mellem spær er ca en meter og hammerbåndet bliver ca 4 meter langt.

Hej. Sæt reglarne omtrent med en afstand på ca. 1 meter.

Men hvis spærstolene skal forlænges nedad, så burde reglarne også gøre det.
Reglarne som topremmen skal fastgøres i altså.

Vi begyndte at sætte korte stykker op mellem spærfagene, men den ansvarlige inspektør, som var på inspektion for at se på noget andet, sagde, at vi i det mindste skulle fjerne de hammarband, vi havde monteret, da de stikker ud og forstyrrer den kommende montering af dampspærre.

Han synes, det var bedre, at vi monterede væggene efter, at taget er gipspladebeklædt.

Firmaet, der monterer isoleringen og vil gipspladebeklæde taget, vil bruge stålprofiler/regler til at fastgøre gipspladerne og ikke almindelig spredt panel (hvilket inspektøren måske troede). (som nævnt før med 10 cm ekstra isolering på spærfagene)

Vi vil helst bygge skillevæggene efter, at der er gipspladebeklædt, men det kan være godt at have de korte stykker og hammarband inde i isoleringen, og på den måde have mere at skrue og fastgøre i end bare de tagprofiler af stål, som gipsen er fastgjort i. Eller hvad siger I? Hvad er bedst for os at gøre?

Træloftskonstruktion med indbyggede træstolper, isolering og rørinstallation synlige imellem. Loftsramme med synlige bjælker og isolering, set nedefra. Trådlignende materialer ses i isoleringen mellem bjælkerne.

Senest redigeret:
Lad dem gipse færdigt som jeg skrev i det tidligere indlæg.
Der er ingen problemer overhovedet med at fastgøre hammarbandet efter det er gipsat.
Jeg gætter på at stålprofilerne vil gå horisontalt, og så er det ingen problem.
Hvis ikke, så kan I smide nogle kortlingar af plyfa mellem stålprofilerne, inden de sætter gipset op.
Lige der hvor væggen er tænkt at gå.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.