Nissens
F fribygg sagde:
Torx plejer at fungere på enkelte skruer, hvis man skal fjerne mange er måske en 'grispitt' bedre?
Ikke ifølge min erfaring. ”Grispitten” har dels en ekspanderende virkning på skruen, desuden går den let i stykker, hvilket er et stort besvær…
 
  • Synes
Alti og 3 andre
  • Laddar…
N
Slagmejsel er godt, men har du en gammel skrue med et hoved, der ikke er så holdbart, så er det let, at skruehovedet går af, så der ikke bliver noget spor overhovedet tilbage. Så har man sjovt.

Glemte at skrive i mit tidligere indlæg, at det ofte hjælper at slå på skruen, så den bevæger sig lidt. Nogle gange kan det også hjælpe at stramme den lidt. Hvis man får den til at bevæge sig lidt på en eller anden måde, plejer det at hjælpe ret meget.
 
  • Synes
Hammare&Spik og 1 anden
  • Laddar…
Jeg fik endelig skilt rammerne ad. Kan nævne, at det var det nemmeste at slibe nye spor med vinkelsliberen i mit tilfælde, selvom det var risikabelt.

Som I kan se på den markering, jeg har lavet på et af billederne, bliver der huller, når hængslerne er fjernet. Jeg skal ikke sætte nye hængsler tilbage (skal bruge vinduerne til at bygge et orangeri/drivhus).
Mit spørgsmål nu er. Hvordan fylder jeg lettest den hulhed, der blev skabt af det gamle hængsel? Hullet er ca. 3-4 mm (findes også dybere andre steder i vinduet).
Snedkerfiller? Vindueskit? Eller hvad tror I, der er bedst?
Tanken er at male om med linoliemaling.
 
  • Gammelt trævindue uden glas ses lagt på et provisorisk arbejdsbord i et værksted. Der er et hul efter et aftaget hængsel på rammen.
  • En træramme med et hul, hvor et hængsel er fjernet, markeret med en pink cirkel. Gulv og værktøj ses i baggrunden.
hsd
Ja ville jævne kanterne ud og lave et træstykke, der passer, og lime det fast, slibe lidt og male.
 
  • Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
hsd hsd sagde:
Ja skulle rette kanterne til og lave et træstykke, der passer og lime det fast, slibe lidt og male
Absolut et godt alternativ! Eftersom det er kanske 50-60 sådana huller jeg kommer støde på med mine vinduer så vil jeg gerne have noget hurtigt og holdbart alternativ. Findes der ikke noget specifikt til netop vinduer?
 
C
Hammare&Spik Hammare&Spik sagde:
hvad tror I er bedst?
Lidt for tykt til at spartle med godt resultat. Jeg ville have limet et stykke træ og høvlet det plant.
Flæk en lang, tynd og passende bred liste, et par mm tykkere end hængslet, som du kan save stykker af.
Antager, at du skal skrabe den eksisterende maling væk, så skrab da også fordybningen grundigt ren på samme tid, før du limer.

P.s. de første vinduer kommer til at føles som om de tager en uendelig tid. Men fokuser på at finde en effektiv samlebåndsmetode.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
En to-komponentsspartel, der ikke "sætter sig" og er slibbar og overmalbar ville jeg teste. Har desværre ingen aktuelle forslag på produkter.
 
  • Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sagde:
En tokomponentspartel som ikke "sætter sig" og er slibebart og overmalbart ville jeg teste. Har desværre ingen aktuelle forslag til produkter.
Typ som kemiskt trä.?
 
  • Synes
Hep og 1 anden
  • Laddar…
Lim en træbid fast, som er mindre end hvad du behøver. Derefter kan du enten spartle med kit eller blande savsmuld med trælim og fylde med det. Det er ikke strukturelt, så det handler bare om at få noget, der holder malingen på plads. Det nemmeste er at skære hængslerne af og lade resten sidde tilbage.
 
Z z_bumbi sagde:
Lim en træbit fast, der er mindre end det, du har brug for. Så enten spartler du med kittet eller blander savsmuld med trælim og fylder med. Det er ikke strukturelt, så det gælder bare om at få noget, der holder farven på plads. Det enkleste er at kappe hængslerne og lade resten sidde tilbage.
Z z_bumbi sagde:
Lim en træbit fast, der er mindre end det, du har brug for. Så enten spartler du med kittet eller blander savsmuld med trælim og fylder med. Det er ikke strukturelt, så det gælder bare om at få noget, der holder farven på plads. Det enkleste er at kappe hængslerne og lade resten sidde tilbage.
Jeg har samlet savsmuld fra andre byggeprojekter. Det jeg undrer er, om savsmuld og lim er lige så holdbart (tænk vejr og vind, et drivhus der skal vandes hver dag) som kemisk træ?
 
Udendørslim bør fungere, og det specielt hvis det også er dækket med to/tre lag linoliemaling. Jeg ville være betydeligt mere opmærksom på resten af træværket, selvom du har held og har gamle vinduer.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.