Nu har det vel løst sig, men til næste gang kan en sådan her i en Dremel(kopia) være nyttig.

Skæreskiver til en Dremel-kopi, potentialt nyttige til fremtidige projekter, viser tre skiver med sort, kornet overflade og metalaksel.

• Synes
stenna og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har 8 vinduer til, 12 skruer i hver, så vil nok have brug for at anskaffe noget af forslagene ovenfor. Enten dremel som ng foreslog eller slagtingen ser jo nem ud.

Fjernede hængsler fra hoveddøren i søndags, gamle rilleskruer som havde siddet der i 42 år, forsøgte først med skruetrækkeren men hentede slagskruetrækkeren efter 30 sekunder og alle skruerne gav slip med det samme.
Du skal bare få dem til at give slip på den første omgang, så er det "bare" at skrue...

Vigtigt at du har en bit til slagskruetrækkeren som passer godt.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
C
Absolut grundlæggende for at få en genstridig kærvskrue ud er at få rengjort kærven for malingsrester helt ned til bunden og især kanterne i bunden af kærven. Ellers ødelægger man bare kærven. Niveauet på TS-billederne er generelt ikke tilstrækkeligt.

Jeg plejer at bruge en skruetrækker/bit, der helst udfylder hele kærvens bredde og har en klingende af god kvalitet med skarpe kanter, og bruge den som "mejsel" sammen med en hammer for at banke kærven ren. Også bagsiden af spidsen på en morakniv kan være nyttig. Samt gerne en varmepistol for at blødgøre malingen.

Slagskruetrækker eller slagmejsel er så perfekt til at løsne skruen. Hvis man kan lade være med at forsøge at trække skruen ud, før kærven er helt renset, kan man ofte redde skruen med intakt kærv, så den kan genbruges.

• Synes
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
mikethebik mikethebik sagde:
Tog bort hængsler fra hoveddøren i søndags, gamle kærvskruer der har siddet der i 42 år, forsøgte først med skruetrækkeren men hentede slagsskruetrækkeren efter 30 sekunder og alle skruerne slap med det samme. Du skal bare få dem til at slippe det første omdrejning, så er det "bare" at skrue…

Absolut, let at slå mod et stærkt objekt. Men mine gamle kulturvinduer? Med håndglas? Der tør man ikke vold for meget, desværre? Eller har jeg misforstået, er det nok med let dunk (slagsskruetrækker)?

Vigtigt at du har et bits til slagmekanismen der passer godt.
mikethebik mikethebik sagde:
Tog bort hængsler fra hoveddøren i søndags, gamle kærvskruer der har siddet der i 42 år, forsøgte først med skruetrækkeren men hentede slagsskruetrækkeren efter 30 sekunder og alle skruerne slap med det samme. Du skal bare få dem til at slippe det første omdrejning, så er det "bare" at skrue...

Vigtigt at du har et bits til slagmekanismen der passer godt.
K_arlstrom K_arlstrom sagde:
Slagmekanisme med bitsholder, har tre mulige slutresultater ifølge min erfaring... Findes blandt andet på Biltema
1. Skruen løsner sig
2. Skruen går af
3. Kærven går i stykker

Den har en ret finurlig mekanik, her fandt jeg en lille forklaring :) [media]

Lidt off topic.. Jeg tænkte, at jeg skulle restaurere mine fine kulturvinduer. Har læst op på det og set en del Youtube om kitning, maling, reparation, pudsning osv.. Tænker ok det er en del arbejde
BANG = 3 timer inde og har ikke engang fået skruven ud af 1 vindue

• Et par hvide vinduesrammer står på en slags arbejdsbænk i et værksted. På gulvet ses malerbøtter og en spand.
  • Synes
  • Elsker
  • Haha
BengtH og 4 andre
  • Laddar…
Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik sagde:
Jeg har 8 vinduer til, 12 skruer i hver, så jeg vil nok have brug for at anskaffe noget af forslagene ovenfor. Enten dremel som nogen foreslog eller slagtingen virker jo praktisk
Et godt tip er at bore et hul midt i skruen, måske ca. 5mm dybt.
Diameteren på hullet skal være sådan, at en passende torxbits skal slås i for at passe i hullet. Måske T25 eller T30 i dette tilfælde.

Bank bitsen i og skruv derefter skruen let ud.

• Synes
fribygg og 5 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Et godt tip er at bore et hul midt i skruen, måske ca. 5mm dybt.
Diameteren på hullet skal være sådan, at en passende torxbits skal slås i for at gå i hullet. Måske T25 eller T30 i dette tilfælde.

Bank bitsen i og skruv derefter skruen let ud.
Tak. Aldrig hørt denne metode før :)

Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik sagde:
Tak. Aldrig hørt denne metode før :)
Den er rigtig god, kan også virke på afbrudte skruer nogle gange.

• Synes
MrDizzy
  • Laddar…
C
Nissens Nissens sagde:
Et godt tip er at bore et hul midt i skruen, måske ca. 5 mm dybt.
Det er en supergod metode i mange sammenhænge, men med de dimensioner af skrue som er aktuelt her så har du boret væk hele hovedet hvis man borer 5 mm dybt.

Nissens
C cpalm sagde:
Det är en superbra metode i mange sammenhænge, men med de dimensioner på skrue som er aktuelle her så har du boret væk hele hovedet hvis man borer 5 mm dybt.
Nej, så har du anvendt for grovt bor.

Boret skal jo ikke være grovere end hvad skruen er…

C
Nissens Nissens sagde:
Nej, då har du anvendt for groft bor.
Boret skal jo ikke være grovere end hvad skruen er…
Nej præcis, og det bliver lidt vanskeligt med de aktuelle skruedimensioner, dvs. ca. 5 mm.
Da ville jeg i højden bore med 3 mm og det bliver lidt pillearbejde.

Nissens
C cpalm sagde:
Nej præcis, og det bliver lidt vanskeligt med de aktuelle skruedimensioner, dvs. ca. 5 mm.
Så skulle jeg i højden bore med 3 mm, og det bliver lidt pillrigt.
Alle er vi forskellige, jeg er overbevist om, at det ville fungere med torx. Der findes torx i mange dimensioner.

Nissens Nissens sagde:
Alla er vi forskellige, jeg er overbevist om at det ville fungere med torx. Der findes torx i mange dimensioner.
Torx plejer at fungere på enkelte skruer, hvis man skal fjerne mange er måske en 'grispitt' bedre?

• Synes
Alti og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Torx brukar funka på enstaka skruv, om man ska ta bort många är kanske en 'grispitt' bättre?
Och innan någon ringer djurskyddsföreningen så kan en bild förtydliga för den eventuellt oinvigde. :p

Sæt med fem brudt bolt fjernere i æske, bruges til byggeprojekter.

• Synes
Alti og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.