8,767 læst ·
40 svar
9k læst
40 svar
Umulig skrue. Hjælp!!
Jeg har 8 vinduer til, 12 skruer i hver, så vil nok have brug for at anskaffe noget af forslagene ovenfor. Enten dremel som ng foreslog eller slagtingen ser jo nem ud.
Fjernede hængsler fra hoveddøren i søndags, gamle rilleskruer som havde siddet der i 42 år, forsøgte først med skruetrækkeren men hentede slagskruetrækkeren efter 30 sekunder og alle skruerne gav slip med det samme.
Du skal bare få dem til at give slip på den første omgang, så er det "bare" at skrue...
Vigtigt at du har en bit til slagskruetrækkeren som passer godt.
Du skal bare få dem til at give slip på den første omgang, så er det "bare" at skrue...
Vigtigt at du har en bit til slagskruetrækkeren som passer godt.
Absolut grundlæggende for at få en genstridig kærvskrue ud er at få rengjort kærven for malingsrester helt ned til bunden og især kanterne i bunden af kærven. Ellers ødelægger man bare kærven. Niveauet på TS-billederne er generelt ikke tilstrækkeligt.
Jeg plejer at bruge en skruetrækker/bit, der helst udfylder hele kærvens bredde og har en klingende af god kvalitet med skarpe kanter, og bruge den som "mejsel" sammen med en hammer for at banke kærven ren. Også bagsiden af spidsen på en morakniv kan være nyttig. Samt gerne en varmepistol for at blødgøre malingen.
Slagskruetrækker eller slagmejsel er så perfekt til at løsne skruen. Hvis man kan lade være med at forsøge at trække skruen ud, før kærven er helt renset, kan man ofte redde skruen med intakt kærv, så den kan genbruges.
Jeg plejer at bruge en skruetrækker/bit, der helst udfylder hele kærvens bredde og har en klingende af god kvalitet med skarpe kanter, og bruge den som "mejsel" sammen med en hammer for at banke kærven ren. Også bagsiden af spidsen på en morakniv kan være nyttig. Samt gerne en varmepistol for at blødgøre malingen.
Slagskruetrækker eller slagmejsel er så perfekt til at løsne skruen. Hvis man kan lade være med at forsøge at trække skruen ud, før kærven er helt renset, kan man ofte redde skruen med intakt kærv, så den kan genbruges.
mikethebik sagde:
Tog bort hængsler fra hoveddøren i søndags, gamle kærvskruer der har siddet der i 42 år, forsøgte først med skruetrækkeren men hentede slagsskruetrækkeren efter 30 sekunder og alle skruerne slap med det samme. Du skal bare få dem til at slippe det første omdrejning, så er det "bare" at skrue…
Absolut, let at slå mod et stærkt objekt. Men mine gamle kulturvinduer? Med håndglas? Der tør man ikke vold for meget, desværre? Eller har jeg misforstået, er det nok med let dunk (slagsskruetrækker)?
Vigtigt at du har et bits til slagmekanismen der passer godt.
mikethebik sagde:
Tog bort hængsler fra hoveddøren i søndags, gamle kærvskruer der har siddet der i 42 år, forsøgte først med skruetrækkeren men hentede slagsskruetrækkeren efter 30 sekunder og alle skruerne slap med det samme. Du skal bare få dem til at slippe det første omdrejning, så er det "bare" at skrue...
Vigtigt at du har et bits til slagmekanismen der passer godt.
K_arlstrom sagde:
Et godt tip er at bore et hul midt i skruen, måske ca. 5mm dybt.Hammare&Spik sagde:
Diameteren på hullet skal være sådan, at en passende torxbits skal slås i for at passe i hullet. Måske T25 eller T30 i dette tilfælde.
Bank bitsen i og skruv derefter skruen let ud.