5,073 læst ·
6 svar
5k læst
6 svar
Uisolerede vægge i kælder, men stadig varmt?
Jeg er nybagt ejer af en etplansvilla med indrettet kælder. Hvert plan er 110 kvm. Huset er bygget i 1981, ikke seriebygget, men egenhændigt tegnet af den tidligere ejer. Jeg forsøger nu at forstå, hvordan huset fungerer, da jeg overvejer at lave om i kælderen.
Se vedhæftet meget enkle tegning af kælderen. Her har jeg angivet, hvilke vægge der er isoleret, samt hvor radiatorer findes. Som I kan se, er kun to vægge isoleret. Ifølge hustegningen ser disse vægge sådan ud udefra og ind:
10 puds
250 letklinker
50 mineraluld RW 331
45x45 regler
01 plastfolie
13 gipsplade
De øvrige vægge i huset føles mærkeligt nok varme, hvilket føles underligt, da de er uisolerede? Min overvejelse er at fjerne de isolerede vægge og bare pudse disse i stedet, men alligevel holde en komfortabel innetemperatur til en opholdsstue. Hvad tror I om dette? Eller risikerer jeg et ordentligt kulderas på en eller anden måde? Jeg forstår bare ikke, hvordan kælderen kan føles så varm, når kun to korte vægge er isolerede?
Opvarmning sker med jordvarme og vandradiatorer.
Ventilation er et FTX-system fra 1981. (med sjældent rensede kanaler, men regelmæssigt filterbytte).
Det skal nævnes, at det kolde opbevaringsrum på tegningen holdes koldt gennem en ventil i væggen.
Betonpladen ser sådan ud indefra og ud:
150 beton
50 markplade RW 389 (nogen der har mere info om dette? For lidt isolering kan tænkes)
200 drængrus (mindst)
Jeg vil nok komme med flere spørgsmål omkring dette hus og dets tegninger. Håber I kan holde til det
Se vedhæftet meget enkle tegning af kælderen. Her har jeg angivet, hvilke vægge der er isoleret, samt hvor radiatorer findes. Som I kan se, er kun to vægge isoleret. Ifølge hustegningen ser disse vægge sådan ud udefra og ind:
10 puds
250 letklinker
50 mineraluld RW 331
45x45 regler
01 plastfolie
13 gipsplade
De øvrige vægge i huset føles mærkeligt nok varme, hvilket føles underligt, da de er uisolerede? Min overvejelse er at fjerne de isolerede vægge og bare pudse disse i stedet, men alligevel holde en komfortabel innetemperatur til en opholdsstue. Hvad tror I om dette? Eller risikerer jeg et ordentligt kulderas på en eller anden måde? Jeg forstår bare ikke, hvordan kælderen kan føles så varm, når kun to korte vægge er isolerede?
Opvarmning sker med jordvarme og vandradiatorer.
Ventilation er et FTX-system fra 1981. (med sjældent rensede kanaler, men regelmæssigt filterbytte).
Det skal nævnes, at det kolde opbevaringsrum på tegningen holdes koldt gennem en ventil i væggen.
Betonpladen ser sådan ud indefra og ud:
150 beton
50 markplade RW 389 (nogen der har mere info om dette? For lidt isolering kan tænkes)
200 drængrus (mindst)
Jeg vil nok komme med flere spørgsmål omkring dette hus og dets tegninger. Håber I kan holde til det
Vi har ingen isolering overhovedet i nogen kældervæg men har ikke noget problem med at holde varmen oppe af den grund, vi har 2 beboelsesrum, vaskerum, badeværelse, "innebandyrum", opbevaringsrum opvarmet med radiatorer eller gulvvarme.
Du vil ikke få nogen kulderas gennem væggene, hvis du fjerner isoleringen, det er vinduerne, der står for størstedelen af energitabet, ville jeg tro, ikke væggene.
Du vil ikke få nogen kulderas gennem væggene, hvis du fjerner isoleringen, det er vinduerne, der står for størstedelen af energitabet, ville jeg tro, ikke væggene.
Stor tak for hurtigt og informativt svar! Jeg er jo nybagt husejer som sagt, så man er jo selvfølgelig usikker på det meste. Men hvordan kan letklinker isolere så godt alligevel? Eller "fyrer man for spurvene" simpelthen ved at man skal have et højere energiforbrug for at opnå et godt klima i kælderen?
Gå ud og se, hvor meget sne der ligger tilbage udenfor huset. Hvis du da har nogen sne, vil sige. Det værste jeg har set, var nok omkring 1,5 meter snefrit ude på plænen, mens nabohusene stort set ikke havde noget som helst snefrit. Det var for øvrigt lidt usædvanligt varmt inde i det hus.
Skulle tro at væggene af letklinker isolerer rimeligt i sig selv. Måske har du heldet med dig, at ydersiden også er veldrænet og fyldt op med et godt materiale, det burde også hjælpe til. Isoleringen i hobbyrummet er jo ikke specielt tyk, kun 50mm, så den gør sandsynligvis ikke så stor forskel.
Hvis din kælder er af den tørre slags, hvilket iøvrigt er usædvanligt, behøver du måske ikke fjerne isoleringen. Men jeg antager, at du er bekymret for skjult skimmel. I så fald ville jeg også kigge under nålefiltstæppet, for det har vel en bagside af tæt gummi, og damptrykket (opstigende fugt fra jorden nedenunder) plejer ikke at være så lidt... Men du har måske en usædvanligt tør kælder, og så er det bare at sige tillykke
Hvis din kælder er af den tørre slags, hvilket iøvrigt er usædvanligt, behøver du måske ikke fjerne isoleringen. Men jeg antager, at du er bekymret for skjult skimmel. I så fald ville jeg også kigge under nålefiltstæppet, for det har vel en bagside af tæt gummi, og damptrykket (opstigende fugt fra jorden nedenunder) plejer ikke at være så lidt... Men du har måske en usædvanligt tør kælder, og så er det bare at sige tillykke
Tak Rip! Det er en omhyggelig herre, der har tegnet og bygget huset, det er helt klart, men viden i 1981 var jo ikke, hvad den er i dag. Der er, som jeg ser det, to ordentlige risikokonstruktioner i huset, og det er disse to oprejste vægge, som jeg gerne vil tage ned og undersøge indvendigt. Det ville være mærkeligt, hvis der ikke er sket noget der. Nålefiltstæppet har ligget siden 1981, burde man så ikke have bemærket noget allerede? Lugt, skimmel eller sådan noget?
At netop jeg skulle have en usædvanligt tør kælder lyder for godt til at være sandt. Skulle blive overlykkelig, hvis det viser sig at være sådan
At netop jeg skulle have en usædvanligt tør kælder lyder for godt til at være sandt. Skulle blive overlykkelig, hvis det viser sig at være sådan
Klik her for at svare