Jeg skal sætte nogle køkkenskabe op fra IKEA med deres monteringsliste, som man derefter hænger skabene på.
Det er en lejlighed i et muret hus med pudsede vægge indvendigt. Uheldigvis blev hullerne til den liste præcis i en horisontal murpudsfuge. Så jeg får ingen fastgørelse med plugs nogen steder. Jeg har ikke tilstrækkeligt med margen op eller ned, for så rammer jeg kanten på murstenene og glider tilbage med boret i murfugen.
Hvilke alternativer er der? Jeg kan være ret rundhåndet med skruer, så det er ikke kun et par stykker, der skal holde det hele, og det er "kun" to 60 skabe og et 40.
Det er en lejlighed i et muret hus med pudsede vægge indvendigt. Uheldigvis blev hullerne til den liste præcis i en horisontal murpudsfuge. Så jeg får ingen fastgørelse med plugs nogen steder. Jeg har ikke tilstrækkeligt med margen op eller ned, for så rammer jeg kanten på murstenene og glider tilbage med boret i murfugen.
Hvilke alternativer er der? Jeg kan være ret rundhåndet med skruer, så det er ikke kun et par stykker, der skal holde det hele, og det er "kun" to 60 skabe og et 40.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Bliver det bare pulver af fugen og de sprækker og driller? Kunne det måske have virket med kemisk anker ellers? Hvis du borer et hul, presser kemisk anker ind og derefter en skrue og lader det hærde, så kan du prøve at belaste skruen med en koben eller noget og se, om den bliver siddende. Det er så længe siden, jeg monterede køkken med den der skinne, så jeg kan ikke helt huske, hvordan de ser ud. Men kunne det have fungeret at skrue eller nitte spærplader fast, som stikker op over skinnen fra bagsiden af skinnen og så bolte pladerne fast i murstenene?
Eller måske kan man bolte pladerne først og så skrue med selvskærende skruer gennem skinnen og ind i pladerne.
Senest redigeret:
Ja det er ikke meget greb i den fuge, 80 år gammel. Behøver ikke engang slagboremaskine for at lave hul.
Det er en lang skinne med en masse huller i, ser vel lidt ud som et J. Overvejer måske at skrue en bræt fast, som er bred nok til, at jeg kan fastgøre den i murstenen og samtidig få skinnen i den rigtige højde.
Men kemisk anker lyder jo interessant, måske kan jeg teste det på et hul og se hvordan det fungerer.
Egentlig skulle jeg have haft noget lignende sådan en ekspanderskrue, som man bruger til gips.
Det er en lang skinne med en masse huller i, ser vel lidt ud som et J. Overvejer måske at skrue en bræt fast, som er bred nok til, at jeg kan fastgøre den i murstenen og samtidig få skinnen i den rigtige højde.
Men kemisk anker lyder jo interessant, måske kan jeg teste det på et hul og se hvordan det fungerer.
Egentlig skulle jeg have haft noget lignende sådan en ekspanderskrue, som man bruger til gips.
I køkkenet, der er naboens køkken på den anden side, ved du hvor tyk den væg er, måske kun 1-sten som det var i gamle huse. Hvor bred er fugen, kan gå med større plug/lange som er lige så tykke som fugen og lidt til. Bliver da måske lidt bekymring med at få bolt/skru gennem skinnen, det går at bore op hullerne, tænk da på at ikke et beslag havner der skabets hængsel er.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Okay! Det var den princip med planken, som jeg tænkte på, bare med sømplader i stedet. Tænkte, at de ikke bygger lige så meget. Men det burde virke, uanset hvad.S stefand sagde:Ja det er ikke meget fæste i den fuge, 80 år gammel. Behøver ikke engang slagboremaskine for at lave hul.
Det er en lang skinne med masse huller i, ser vel ud lidt som et J. Overvejer måske at skrue en planke fast, der er bred nok til, at jeg kan fæstne den i murstenen og samtidig få skinnen i den rette højde.
Men kemankre lyder jo interessant, måske kan jeg teste på et hul og se, hvordan det virker.
Egentlig skulle jeg have haft noget lignende sådan en ekspanderskrue, som man har til gips.
Kan jo være værd at prøve med kemankre.
Denne type rawlplug synes jeg plejer at fungere godt i murværk. Er hullet lidt for stort, kan man presse lidt pl400 i først, derefter rawlplug og ved siden af rawlpluggen presse tandstikkere/tændstikker eller lignende, for at få det tæt.
Plejer at vælge grovere skruer, 6mm diameter, træskrue-lignende stigning.
Plejer at vælge grovere skruer, 6mm diameter, træskrue-lignende stigning.
Ja pl400 eller noget andet lignende måske kan fungere. Men jeg har nok brug for noget lim, der er ret flydende, så det ligesom binder sig med murfugen, da den er meget sprød. Pl400 er vel ret fast i konsistensen?
Selv om jeg presser ind eller slår en lidt for stor plug ind, begynder den at rotere, så snart der begynder at blive lidt modstand, når jeg drejer skruen ind.
Selv om jeg presser ind eller slår en lidt for stor plug ind, begynder den at rotere, så snart der begynder at blive lidt modstand, når jeg drejer skruen ind.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Hvis du vil sikre med noget, så det virkelig sidder fast, ville jeg bruge kemisk anker i stedet for PL400. Skal du lime, må der ikke være det mindste borestøv tilbage, men jeg synes ikke, det plejer at fungere så godt alligevel.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Så er det nok sikrest at hænge den op med enten bræt eller spidsplade eller hvad du nu vil have. Er der kun skidt tilbage af fugen, hjælper nok ikke engang kemanker desværre. Det er vel, hvis du gør hullet lige så stort som fugen, så kemankeren bider fast i murstenene og ikke i fugen. Så skal det da sidde fast i det mindste.
Klik her for at svare

