512 læst ·
10 svar
512 læst
10 svar
Problem med at fastgøre betonankre i gammel støbt væg - hvordan løse?
Medlem
· STockholm
· 19 indlæg
Jeg har et hus fra 1911. I den kolde kælder er der et rum under verandaen, hvor der er en støbt væg, der ligger delvist under jorden. Jeg skal nu bygge en terrasse udenfor denne del og tænkte at fastgøre en bærende bjælke i den støbte væg med betonexpandere. Jeg gætter på, at væggen er original fra 1911. Jeg havde forberedt mig på en svedig boring i betonen, men nej. Boret gled lige ind i væggen, hvor nemt som helst, selvom jeg har en dårlig slagboremaskine. På nogle steder altså. På andre steder tog det fuldstændigt stop. Så meget, at jeg troede, jeg havde ramt armering, men da det samme skete tre gange - ja, så uheldig er jeg ikke engang. Jeg gætter på, at de har støbt sten ind i væggen, og min dårlige boremaskine kan ikke klare det. Det vil dog snart blive løst, når jeg får en adapter leveret til en enorm boremaskine, som jeg har lånt.
Nu til problemet. Hvor det var så nemt at bore, fæster betonexpanderne ikke så godt. Jeg kan stramme dem lidt, men føler, at de ikke griber så hårdt, som de burde. Jeg gætter på, at betonen smuldrer i hullet, når ekspanderen begynder at tage fat.
Hvad tænker I om ankerpasta/kemanker i hullerne og så sætte expanderen i? Ja, det er ikke helt korrekt, mister sikkert ekspanderfunktionen, men nu har jeg jo disse (dyre) bolte...
Eller skal jeg forsøge at plugge og skrue i en fransk træskrue?
Det er virkelig irriterende, da dette er det sidste, der skal gøres, før det bliver tid til det sjove - at bygge op og begynde at gøre det pænt!
Nu til problemet. Hvor det var så nemt at bore, fæster betonexpanderne ikke så godt. Jeg kan stramme dem lidt, men føler, at de ikke griber så hårdt, som de burde. Jeg gætter på, at betonen smuldrer i hullet, når ekspanderen begynder at tage fat.
Hvad tænker I om ankerpasta/kemanker i hullerne og så sætte expanderen i? Ja, det er ikke helt korrekt, mister sikkert ekspanderfunktionen, men nu har jeg jo disse (dyre) bolte...
Eller skal jeg forsøge at plugge og skrue i en fransk træskrue?
Det er virkelig irriterende, da dette er det sidste, der skal gøres, før det bliver tid til det sjove - at bygge op og begynde at gøre det pænt!
Din fundament er en ældre type. På det tidspunkt var cement en stor omkostning og der blev brugt mindre af det. Kaldtes for at procentere med større sten. En sjat beton og derefter sten osv. Det blev da en del mellemrums mellem stenene med tvivlsom ( blød/løs ) styrke på betonen. At bore i den mellem stenene skal være forsigtigt, så ikke boret laver for stort hul. At bore hvor der findes sten, så først med en smallere bor og så med en der skal passe til expanderen, også der må man ikke trykke for hårdt, da kan det ryste og stenen kan blive løs. Da fundamentet er lidt porøst, bliver det nødvendigt at sætte flere fastgørelser end du havde tænkt dig. Sæt expander hvor der er sten og på steder mellem sten, helgevindede stænger med ankerlim. Hullet skal da være ( med 12 mm stang ca 16 - 18 mm, 16 mm stang 20 - 25 mm ) Dette for at ankerlimen kan komme rundt om hele stangen. Forsøg at få styr på fundamentets tykkelse og bor så dybt du tør, for at få en så stor fastgørelsesflade som muligt. PS Klem ikke bærende linje direkte mod fundamentet, men læg et stykke bjælke mellem bærende linje og fundamentet, så der bliver en afstand imellem. Dette er for at der altid kommer en masse affald, som lægger sig imellem og da tørrer træet ikke ud og rådner hurtigere. Dette er min mening efter egen erfaring. Der findes sikkert andre måder også.
Medlem
· STockholm
· 19 indlæg
Tak for svaret! Det du siger lyder helt rimeligt. Jeg havde tænkt mig at sætte expanders for hver 60 cm.
Jeg har sat syllpapp mellem bærbjelke og grundmur. Jeg vil have bærbjelken så tæt på muren som muligt for at undgå, at belastningen kommer ud fra væggen og dermed giver moment/løftestang.
Lidt 12mm gevindstang og ankerlim lyder som en god idé. Irriterende at have købt en masse betonexpanders bare.
Jeg har sat syllpapp mellem bærbjelke og grundmur. Jeg vil have bærbjelken så tæt på muren som muligt for at undgå, at belastningen kommer ud fra væggen og dermed giver moment/løftestang.
Lidt 12mm gevindstang og ankerlim lyder som en god idé. Irriterende at have købt en masse betonexpanders bare.
Medlem
· STockholm
· 19 indlæg
De sælges faktisk også i forumets butik.C Christian Norder sagde:
https://shop.byggahus.se/products/perfohylsa-fast

Medlem
· STockholm
· 19 indlæg
Væggen er ikke så tyk, 20-25 cm. Men rummet indenfor bruges, ganske vist kun som opbevaring og sådan, men det ville blive ret grimt med møtrikker og skiver på væggen. Helst ikke altså. Det føles som at bruge en gevindstang og ankermasse er en tilstrækkelig god løsning. Belastningen inderst ved væggen bliver jo ikke så høj og belastningen bliver jo også kun vertikal. Så med en fire meter bærebjælke med otte ti fastgørelsespunkter, så burde det holde godt og vel.
Lige nu sidder jeg og overvejer om jeg skal bruge kun ankermasse og de eksisterende M12 betonexpandere, som jeg allerede har. Det ville løse problemet lidt hurtigere og jeg kan komme videre med byggeriet. Kunne bore op og smække fast expanderboltene inden stormen "Dave" når op til Stockholmområdet. Så spænder jeg det hele fast i morgen. Fristende. Jeg har jo allerede købt boltene...
Lige nu sidder jeg og overvejer om jeg skal bruge kun ankermasse og de eksisterende M12 betonexpandere, som jeg allerede har. Det ville løse problemet lidt hurtigere og jeg kan komme videre med byggeriet. Kunne bore op og smække fast expanderboltene inden stormen "Dave" når op til Stockholmområdet. Så spænder jeg det hele fast i morgen. Fristende. Jeg har jo allerede købt boltene...
Medlem
· STockholm
· 19 indlæg
Jeg gjorde som jeg beskrev ovenfor. Kørte med ekspanderboltene, men trykkede ankerpasta i hullerne. I det ene hjørne af huset havde regnvand fra et nedløbsrør løsnet betonen, så en stor del af hjørnet var væk. Jeg benyttede lejligheden til at udfylde hjørnet, da jeg fik bæreringen på plads (med syllpapp mod bæreringen). Det var jo ret nemt, når man kunne bruge bæreringen som form.
Nu venter jeg på, at betonen skal have et par dage til at hærde, før jeg strammer boltene ordentligt. Som en ekstra forsikring øste jeg nogle spande stenmel på fire steder, pakkede, lagde en mursten, syllpapp på og pressede så et stykke trykt træ på pappen og ind under bæreringen. Skulle det nu give sig lidt, så ligger der altså fire støttepunkter under som hjælp til at holde bæreringen på plads. Overkill? Ja, sandsynligvis og forhåbentlig. Meget arbejde? Nej, virkelig ikke, så hvorfor ikke?
Nu venter jeg på, at betonen skal have et par dage til at hærde, før jeg strammer boltene ordentligt. Som en ekstra forsikring øste jeg nogle spande stenmel på fire steder, pakkede, lagde en mursten, syllpapp på og pressede så et stykke trykt træ på pappen og ind under bæreringen. Skulle det nu give sig lidt, så ligger der altså fire støttepunkter under som hjælp til at holde bæreringen på plads. Overkill? Ja, sandsynligvis og forhåbentlig. Meget arbejde? Nej, virkelig ikke, så hvorfor ikke?
Klik her for at svare