Er uheldigvis havnet i en kedelig situation.
Jeg har i garagen en limtræsbjælke 90x450 5300mm, for at spare højde på "loftet" så blev bjælken placeret på 220 højde. Dette viste sig at være et problem, når nu garageportåbneren skal monteres.
Der mangler 40mm i højde for at åbneren kan få plads. Ved, at man ifølge normen kun skal lave huller i midterste tredjedel, men alternativet er at nedtage bjælkelag og gulvspån for at hæve bjælken.

Kunne man turde lave et hak 40x100mm i underkanten? Tænker i så fald at forstærke med limskruet krydsfiner for at sprede kræfterne ud.

Øvre plan har loftshøjde på 1,5-1m så der vil ikke være større laster, som opbevares der.

- W

Mikael_L
Hej og velkommen til forummet.

Du svarer jo på en måde selv på spørgsmålet. En udskæring dér skader jo bjælkens bæreevne betydeligt.
Hvis bjælken er præcist beregnet til sit formål, går det jo ikke bare lige at lave en udskæring.

Det er muligt at forstærke, f.eks. ved at lægge mere materiale på siderne, men jeg tør ikke give nogen råd om hvordan og hvor meget.

Hvor på bjælken skal udskæringen laves? Jeg mener, at det er værst midt i spændet, og ikke skader så meget nær understøtningerne.

Tak, har længe hentet idéer og løsninger fra forummet men ingen indlæg før nu.

Bjælken er beregnet til at klare en etage i et bolighus så der burde jo være god margin, noget udtag ønsker jeg ikke at lave, men alternativet at køre uden portåbner føles kedeligt. Udtaget vil ligge 1/3 fra opfyldelsen.

Formentlig er alt ordentligt overdimensioneret, har set betydeligt større udtag på almindelige bjælker ved renovering af ældre huse og de har jo klaret 100år af belastning.

Mikael_L
Ofte dimensioneres lasten i almindelige boliger til 2kN/kvm = ca 200kg/kvm.

Er bjælken dimensioneret til det, men hvis du har tænkt dig at have betydeligt mindre vægt der, så er der jo lidt marginaler.

Du kan måske hente et dimensioneringsprogram for limtræ hos moelven trä.
Med dette kan du danne dig en opfattelse af, hvad din bjælke er dimensioneret for.

Hvor langt fra enden vil udjakkeringen være?

Ring producenten af bjælken og spørg?

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.