Jeg skal skifte undergulvet i vores øvre gang. Årsagen til dette er, at jeg skal trække ventilation til underetagen, og at jeg vil udskifte det 23 mm undergulv, der ligger der i dag, da det knirker og knager. Over undergulvet vil der ligge et egetræsparket, og det nye undergulv er 21 mm fyrretræ.
Nu til mit problem, som jeg håber at få hjælp med. Da jeg savede nogle planker op for at undersøge, hvordan reglarne sidder, opdagede jeg, at gulvteglene sidder 7-8 cm ind under den del, jeg ikke har savet. Min tanke er at lime og skrue en limtræstolpe på 90/90 alternativt 115/115 fast i reglen og derefter lægge det nye undergulv oven på limtræstolpen.
Men hvis jeg vælger 90/90, vil der kun være 1 cm til at fastgøre det nye gulv i. I døråbningerne får jeg yderligere 2-3 cm til at lægge gulvet på. Hvilket er ca. 2/3 af længden.
Ville det fungere med en 90/90, eller skal jeg tage en 115/115? Prisen på limtræet spiller ingen rolle.
Eller er jeg på vildspor, og det vil aldrig blive godt?
Nu til mit problem, som jeg håber at få hjælp med. Da jeg savede nogle planker op for at undersøge, hvordan reglarne sidder, opdagede jeg, at gulvteglene sidder 7-8 cm ind under den del, jeg ikke har savet. Min tanke er at lime og skrue en limtræstolpe på 90/90 alternativt 115/115 fast i reglen og derefter lægge det nye undergulv oven på limtræstolpen.
Men hvis jeg vælger 90/90, vil der kun være 1 cm til at fastgøre det nye gulv i. I døråbningerne får jeg yderligere 2-3 cm til at lægge gulvet på. Hvilket er ca. 2/3 af længden.
Ville det fungere med en 90/90, eller skal jeg tage en 115/115? Prisen på limtræet spiller ingen rolle.
Eller er jeg på vildspor, og det vil aldrig blive godt?
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Du tænker altså at du smækker på stolpen udenpå bjælken som væggen står på? Er det ikke enklere at lægge en ny gulvregel som fæstner på samme måde som de andre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Huset er 1,5 plan og jeg kan desværre ikke få adgang til at fastgøre nye gulvregler. Det eneste, jeg kan komme i tanke om for at løse dette, er at skrue-lime en limtræsstolpe på den eksisterende gulvregel.
Tror I ikke, det vil fungere?
Tror I ikke, det vil fungere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal du skrue noget fast, synes jeg det bør have samme dimensioner i højden som de eksisterende gulvbjælker. Limtræstolper bliver meget uhåndterlige. Jeg kan dog ikke forstå, hvorfor det ikke skulle være muligt at lægge en ekstra gulvbjælke, der hviler på de samme skillevægge i stueetagen som de eksisterende. Har du en plantegning, så læg den ud.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Hvis du kan komme til at sætte din stolpe, så kan du vel også komme til at sætte en gulvregel i faget? Hvis ikke andet, så kan du jo kortla mellem eksisterende reglar og hænge den nye i kortlingerne.
Det er rummet på øvre plan, som er benævnt gang, jeg arbejder i. Og væggen mod soveværelserne. I rummet skal jeg trække to 100mm ventilationskanaler og en 20mm flexslange. Så det bliver svært at få det til at passe. Rummet er 350mm bredt, målt fra hvor væggen slutter. Jeg kunne nok lægge en regel i den ene ende af skillevæggen, men tror det bliver meget svært at få den på plads. Jeg vil ikke åbne gulvet i garderoben på øvre plan, bortset fra dør og karm er det helt nyrenoveret.
Edit: fandt bedre billeder af plantegningen.
Edit: fandt bedre billeder af plantegningen.
Senest redigeret:
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Uden at vide alle forudsætninger, lød dit forslag med limträstolpe lidt besværligt, men det fungerer sikkert. Besværligt at arbejde med så "brede reglar".
Du skriver 10 mm oplag for gulvet med en 90x90 stolpe, hvilket virkelig føles som i underkanten, men på billedet ser det mere ud som nærmere 20 mm, hvilket jeg synes føles mere acceptabelt.
Du skriver 10 mm oplag for gulvet med en 90x90 stolpe, hvilket virkelig føles som i underkanten, men på billedet ser det mere ud som nærmere 20 mm, hvilket jeg synes føles mere acceptabelt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En løsning kunne være først at fastgøre afstandsklodser på de skjulte gulvregels sider og derefter fastgøre en ekstra gulvregel i disse. I enderne skal denne ekstra regel hænges i kortparter, mens den i midten skal hvile på hjertevæggen!?
Jeg er meget taknemmelig for al input, tak!
Oplægget, hvor der ikke er dørhul, varierer mellem 1-2 cm. Til venstre er det lidt over 1 cm, til højre er det 2 cm. Hjertvæggen ville havne i den ene ende af det nye gulvbjælkelag. Og det ville blive langt mellem kortlingerne på grund af ventilationsrørene.
Min tanke lige nu er at sætte en 90*90 limtræstolpe. Og forsøge at spare det eksisterende gulv til højre på billedet. Der ville det blive et lille oplag, hvis jeg river gulvet. Eftersom det gulv kun fører til et kattvindsdepot, færdes vi sjældent der. Så det gør ikke så meget, at gulvet knirker. I dørhullerne får jeg ca. 4 cm oplag, hvis jeg saver gulvet mere op i dørhullerne. Hvis der kun bliver 1 cm oplag, hvor gulvet lægges mod soveværelsesvæggen, lægger jeg en yderligere C24 regel lige der.
Jeg tænkte at bruge følgende lim og skrue til at lime/skure?
Oplægget, hvor der ikke er dørhul, varierer mellem 1-2 cm. Til venstre er det lidt over 1 cm, til højre er det 2 cm. Hjertvæggen ville havne i den ene ende af det nye gulvbjælkelag. Og det ville blive langt mellem kortlingerne på grund af ventilationsrørene.
Min tanke lige nu er at sætte en 90*90 limtræstolpe. Og forsøge at spare det eksisterende gulv til højre på billedet. Der ville det blive et lille oplag, hvis jeg river gulvet. Eftersom det gulv kun fører til et kattvindsdepot, færdes vi sjældent der. Så det gør ikke så meget, at gulvet knirker. I dørhullerne får jeg ca. 4 cm oplag, hvis jeg saver gulvet mere op i dørhullerne. Hvis der kun bliver 1 cm oplag, hvor gulvet lægges mod soveværelsesvæggen, lægger jeg en yderligere C24 regel lige der.
Jeg tænkte at bruge følgende lim og skrue til at lime/skure?
Klik her for at svare






