Larsa Larsa sagde:
Jeg ville have skåret stolper i fx 95x95 og derefter slået kiler mod bjælkelaget
Hvordan "fastgør" man stolperne i bunden? Lade dem stå på klippe / grus og antage at trykket holder dem på plads, eller være super seriøs og bore en slags stolpesko i klippen?

Jeg ville helst have startet det hele med at sætte tryk opad på bærelinjen på en eller anden måde og derefter støbe en pille på klippen. Der er ca. 40-50 cm mellem toppen af klippeklacken og bærelinjen, så jeg ved ikke, om det er nemmest at støbe eller mure noget. Er det for eksempel nok med et 25 cm støberør med to armeringsjern, som man har boret ned 15 cm i klippeklacken? Diagram over bjælkelag på bærende linje, med dimensioner og armering i betonfundament på klippe. Viser mulige svagheder og mål på grundmur.

Det er nok at stille dem på jorden/bjerget.

Det du beskriver fungerer udmærket. Du kan fikserer støberøret på plads ved at skrue stræbere i det, så det står stille.

Så er trækile altid godt. Du kan støbe op i nærheden af nærlinjen og efter det er hærdet slå kiler i, så får du godt spænd på bærelinjen. Der findes færdige kiler at købe hos byggemarkedet.

Hvis bjælkerne har hængt ned kan man formentlig løfte den med en donkraft før afvekslingen

Tror I, det er nok med to 12mm armeringsjern, hvis jeg støber i et 25cm rør?

R RobbanGBG sagde:
Tror I det er nok med to 12mm armeringsjern hvis jeg støber i et 25cm rør?
Garanteret!

Nice! Jeg er begyndt at handle ind det, jeg har brug for, men har svært ved at finde en regel som er 75 x 225... Kan det erstattes med dobbelt 45 x 220 som er lettere at få fat på?

Det kommer gå kanon. Du kommer jo nu bare få ngn dryg meters spændvidde på nye biten, så det ville antageligt fungere med meget svagere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.