Hej!
Jeg er begyndt på en badeværelsesrenovering og har netop revet al gips ned fra væggene. Så opdagede jeg, at reglarna i en af indervæggene kun er 45x45mm. Mit spørgsmål er, om der findes en måde at udskifte/forstærke væggen med 45x70mm reglar uden at skulle rive væggen ned?
Jeg er begyndt på en badeværelsesrenovering og har netop revet al gips ned fra væggene. Så opdagede jeg, at reglarna i en af indervæggene kun er 45x45mm. Mit spørgsmål er, om der findes en måde at udskifte/forstærke væggen med 45x70mm reglar uden at skulle rive væggen ned?
Det afhænger jo lidt af, hvilken væg du har på den anden side, og hvordan den er fastgjort.
Altså, gips, brædder, beton, noget andet? Spikret, skruet?
Hvad har du for overflade på den anden side? Malet/tapet, der alligevel skal skiftes, fliser, eller en ny dyr tapet?
Det nemmeste er måske at supplere eksisterende regler med 28x45 eller lignende på begge sider, som du skruelim fast?
Altså, gips, brædder, beton, noget andet? Spikret, skruet?
Hvad har du for overflade på den anden side? Malet/tapet, der alligevel skal skiftes, fliser, eller en ny dyr tapet?
Det nemmeste er måske at supplere eksisterende regler med 28x45 eller lignende på begge sider, som du skruelim fast?
Hvordan bliver det så ved bunden og toppen af væggen? Da jeg har brug for at have væggen 70 mm dyb, vil reglerne jo i så fald stikke 25 mm ud fra de vandrette regler ved gulv og loft?
O olofh sagde:
Det er ok hvis badeværelset krymper en smule da nedrivning af væggen på den anden side ikke er en mulighed. Det jeg helst vil er jo på en eller anden måde at bygge 70-reglerne ind i den eksisterende 45-væg. Så jeg kun mister 25mm i badeværelset.O olofh sagde:
Det er desværre ikke en mulighed at rive væggen på den anden side ned.Dowser4711 sagde:
Det kommer jo lidt an på hvilken væg du har på den anden side, og hvordan den er fastgjort.
Dvs. gips, brædder, beton, noget andet? Sømmet, skruet?
Hvad har du for overflade på den anden side? Malet/tapet der alligevel er tid til at skifte, fliser, eller et nyt dyrt tapet?
Det nemmeste er måske at supplere de eksisterende stolper med 28x45 eller lignende på begge sider, som du skrue-limer fast?
Ah, jeg forstod det som om du ville bevare væggens dybde men øge stabiliteten, hvis du kun er ude efter dybden, behøver du jo bare montere 25/28x45 udenpå de 45x45 som du har nu og ignorere dem, jeg foreslog før. Og som sagt, lægge en nedenunder og en øverst.W William1234 sagde:
Så kan du vel bare stille 70reglarna ved siden af 45erne. Eller så må du lave en påbygning på 45erne eller bruge en fein og save 45erne væk indefra så at sige. Men så bliver der jo noget spartelarbejde på den anden side.W William1234 sagde:
Har man bare skruet gips med farve/billig tapet så kan man jo skrue den løs (efter lidt spartlearbejde) og derefter skrue en 45x70 tilbage uden at rive væggen ned. Men den kommer til at se ud som lort, inden den er spartlet og malet/tapetseret igen.W William1234 sagde:
Det ville jo have været en god løsning! Gør dette, at væggen bliver lige så stabil som hvis det var en 70 mm regel fra starten? Er det en "godkendt" måde at bygge væg på?Dowser4711 sagde:
Skrueklæber du på dem, så vil det blive mere stabilt end en enkelt 45x70.W William1234 sagde:
Med "godkendt" formoder jeg, at du mener med hensyn til BKR, sikker vand eller lignende.
Da er det vigtigste, at din håndværker godkender det, det er jo deres certificering, der gælder i sidste ende,
Klik her for at svare