Hej,
Sidder og er klar til at starte med at tilføje en etage til vores 1-planshus med kælder. Huset er bygget i 1956.
Ifølge stempel på de originale tegninger skal det være et Gullringshus.
Indser at jeg bliver nødt til at hente en konstruktør for at få styr på alle beregningerne, men jeg har gjort hvad jeg kan indtil videre
Har bemærket at der er gode kundskaber på forummet, så jeg prøver at lægge det ud her.
Nu forsøger jeg at finde ud af, hvordan de nye tagspæres understøtning skal udformes.
Tænker jeg rigtigt ifølge vedlagte skitse?
Hvid er eksisterende, rød er planlagte nye dele.
I den vedlagte fil er der også en beregning for en aflastningsbjælke med, jeg har tænkt mig 66x315 limtræ hvilende på 90x90 eller 115x115 limtræssøjler (længde ca. 2,6 m).
Øvrig information der kan være god at vide:
Det bliver mansardtagspærrer med hældning 70/30 grader.
Grunden til spørgsmålstegnet ved eksisterende hammarband er, at jeg ikke kan se hele nuværende, da den lille 17x45 regel ligger ovenpå. Denne ligger kun mellem eksisterende tagspærrer.
45x45 regler yderst er til ekstra isolering.
Taknemmelig for alle kloge synspunkter
Sidder og er klar til at starte med at tilføje en etage til vores 1-planshus med kælder. Huset er bygget i 1956.
Ifølge stempel på de originale tegninger skal det være et Gullringshus.
Indser at jeg bliver nødt til at hente en konstruktør for at få styr på alle beregningerne, men jeg har gjort hvad jeg kan indtil videre
Har bemærket at der er gode kundskaber på forummet, så jeg prøver at lægge det ud her.
Nu forsøger jeg at finde ud af, hvordan de nye tagspæres understøtning skal udformes.
Tænker jeg rigtigt ifølge vedlagte skitse?
Hvid er eksisterende, rød er planlagte nye dele.
I den vedlagte fil er der også en beregning for en aflastningsbjælke med, jeg har tænkt mig 66x315 limtræ hvilende på 90x90 eller 115x115 limtræssøjler (længde ca. 2,6 m).
Øvrig information der kan være god at vide:
Det bliver mansardtagspærrer med hældning 70/30 grader.
Grunden til spørgsmålstegnet ved eksisterende hammarband er, at jeg ikke kan se hele nuværende, da den lille 17x45 regel ligger ovenpå. Denne ligger kun mellem eksisterende tagspærrer.
45x45 regler yderst er til ekstra isolering.
Taknemmelig for alle kloge synspunkter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du har ingen sektion på kommende udseende for hele tagkonstruktionen? Jeg tror det er nødvendigt med et helhedsbillede, hvis man skal kunne tilføre noget fornuftigt. Med et mansardtag havner de største taglaster jo et stykke inde fra ydervæggen. Hvordan har du tænkt dig at føre disse ned?
Absolut, her er sektionen fra byggetilladelsen.J justusandersson sagde:
Tanken er en støttebensvæg. En meget klassisk udformning af et brudt tag, tror jeg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
OK. Skal du kassere de gamle tagspær (fackverk?) og lægge nye gulvbjælker mellem stueetagen og første sal? Det kan jo blive lidt knapt med dimensionen på disse, hvis du samtidig skal håndtere en punktlast fra støttemursvæggen. Hvad har du tænkt dig? Hvor havde du tænkt dig at placere limtræbjælken?
Tak for den hurtige responsJ justusandersson sagde:OK. Skal du skrotte de gamle spær (fackverk?) og lægge nye gulvbjælker mellem stueetagen og overetagen? Det kan jo blive lidt knapt med dimensionen på disse, hvis du samtidig skal tage højde for en punktlast fra støttemuren. Hvad har du forestillet dig? Hvor havde du tænkt dig at placere limtræsbjælken?
Ja, de gamle spær bliver skåret væk, og nye spær skal sættes op.
Underarmen er tænkt at skulle bevares, da det indvendige loft hænger i den.
De nye spær placeres ved siden af de eksisterende.
Spærenes dimensionering overlader jeg med glæde til spærsproducenten
Limtræsbjælken er til en åbning i hjertemuren, som ses på snittet.
Så det, jeg er ude efter, er dels om den nuværende ydervæg klarer lasterne fra de nye spær. (Mistænker at en spontet plankevæg klarer ret høje laster)
Samt hvordan ophænget på den nuværende væg skal udformes.
Måske er der ikke engang brug for en ny hammerbjælke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tagbelastningerne på ydervæggen bliver små, egentlig kun egenvægten fra tagets nederste del. Snelast medregner man ikke på taghældninger over 60°. Derimod opstår der nye belastninger fra gulvbjælkerne. Jeg synes, det er en god idé at lægge et nyt og bredere spær på ydervæggen. Det binder også de forskellige væglag sammen. De nye gulvbjælker, som får et spænd på 3,9 meter i hvert fag, kan ikke være af almindeligt konstruktionsvirke (maks størrelse 45x220 mm). De kan ikke opfylde svigtkriteriet, selv med skrue-limet spånplade. Det skal være limtræ, forslagsvis 66x225 eller 42x270. Selvom det er lidt svært at beregne, hvad plankevæggen kan tåle, da jeg ikke ved, hvordan den er bundet sammen med regelkonstruktionen, går jeg ud fra, at den klarer belastningerne. De samlede snelaster bliver jo noget lavere end tidligere, og halvdelen af gulvbelastningerne fra den nye overetage ender på hovedvæggen.
Tak så meget @justusandersson ! Meget værdsat!
Jeg har forsøgt at tage til mig det, du fremfører og regnet lidt mere,
De eksisterende laster på ydervæggene får jeg til 13 kN/m, nedenfor har jeg brugt som beregningsgrundlag:
Tagflade (27 graders hældning) 108 m2
Egenvægt ydertag 0,6 kN/m2
Snelast 2 kN/m2
Længde ydervæg 11,2 m
Total last 281 kN
Linjelast ydervægge 13 kN/m
De nye laster, jeg får frem, er:
Egenvægt bjælkelag 0,85 kn/m2 71,4 kn
Egenvægt ydertag 0,9 kn/m2 155,7 kn
Beboelseslast bjælkelag 2 kn/m2 145 kn
Snelast Ydertag 2 kn/m2 186 kn
Længde bærende vægge 11,2 m
Total last 558 kN
Total last bærende væg 243 kN
Total last ydervæg 315 kN
Linjelast bærende væg 22 kN/m
Linjelast ydervæg 14 kN/m
Hvis du nu har orket at læse novellen, får jeg det til, at lasten på ydervæggen øger marginalt. Jeg har heller ikke regnet med nogen vægt af isolering (spån) og indvendigt loft på det eksisterende hus.
Jeg har forsøgt at tage til mig det, du fremfører og regnet lidt mere,
De eksisterende laster på ydervæggene får jeg til 13 kN/m, nedenfor har jeg brugt som beregningsgrundlag:
Tagflade (27 graders hældning) 108 m2
Egenvægt ydertag 0,6 kN/m2
Snelast 2 kN/m2
Længde ydervæg 11,2 m
Total last 281 kN
Linjelast ydervægge 13 kN/m
De nye laster, jeg får frem, er:
Egenvægt bjælkelag 0,85 kn/m2 71,4 kn
Egenvægt ydertag 0,9 kn/m2 155,7 kn
Beboelseslast bjælkelag 2 kn/m2 145 kn
Snelast Ydertag 2 kn/m2 186 kn
Længde bærende vægge 11,2 m
Total last 558 kN
Total last bærende væg 243 kN
Total last ydervæg 315 kN
Linjelast bærende væg 22 kN/m
Linjelast ydervæg 14 kN/m
Hvis du nu har orket at læse novellen, får jeg det til, at lasten på ydervæggen øger marginalt. Jeg har heller ikke regnet med nogen vægt af isolering (spån) og indvendigt loft på det eksisterende hus.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror, du ligger meget rigtig i dine beregninger. Meget små forskelle mod mine. Snelasten, 2 kN/kvm, som man finder på Boverkets hjemmeside, er jo værdien på jorden. Derefter skal man tage hensyn til formfaktorer, som afhænger af tagform og taghældning. I dit tilfælde giver det marginalt andre værdier. Man beregner desuden altid snelasten i det horisontale plan. Ved en sammenligning som her kan man se bort fra det. Det vigtige er at konstatere, at linjelasten på ydervæggene stort set er uændret.
Klik her for at svare
