Kan du se altanens konstruktion nedenfra? Tag i så fald et foto, der viser den kortside af altanen, som desuden hviler på stolpen.
Har efterspurgt tegninger fra bestyrelsen og måske skal jeg få del i en nabos tegning, dog har han kun forlænget lige ud, ikke i sideled som vi ønsker.
Lidt billeder:
1-2-3-4 den kortside, der går fra stolpe til husvæg over altandør.
5-6 modsatte kortside
7 detalje + mål ved stolpe
8-9 nedenfra, mellem plade og altangulv.
10 enkel skitse af det jeg har kunnet måle. Fronten på altanen understøttes altså af både en tværgående liste/bjælke på 45mm men under den også 2 stk planker, der er 2mm tykke og 9cm brede. Det var ikke så let at tegne ind.
De tværgående bjælker er 3 i antal plus bjælke ved husvæg og afsluttende bjælke ved front.
Der sidder en plade rundt om hele den indre del af altanen som stikker ud på undersiden (billede 3-4-5). Jeg forstår ikke rigtigt dens funktion.
Jeg kan ikke med det blotte øje se, hvordan bjælkerne er fæstnet i facaden.
Nogle billeder fra oven siden af altanen også
11-12 ved altandør (lige over altandøren)
13 i hjørnet hvor stolpen bærer
14 modsatte hjørne hvor væg bærer
Stolpen går altså hele vejen op også oven over altanen, dvs tyngden kan ikke ligge på stolpen men bærelinerne må være forankret på siden af stolpen...
Føler mig ret opgivende, alt står stille. Bygningskonstruktøren har jeg ikke hørt fra, de 2 tilbud jeg venter på, sker der ikke noget med, det eneste jeg gør er at læse side op og side ned med information langt over mit byggevane niveau.
Lige nu er der 3 muligheder:
1) Vi dropper vinterhaven men forlænger væggen på den ene side og skifter til en længere plade, så det i det mindste ikke regner ind under altanen til sommer. Vi bygger en ny træterrasse og den dumme stolpe får stå, hvor den står og være i vejen.
2) Vi får en konstruktion optegnet for en masse penge og kan hyre nogen til de kritiske dele af byggeriet (tag, bærende ramme, fundamenter, så bruger vi hele sommeren på at prøve at gøre det færdigt selv. Jeg er logisk, en tegning kan jeg følge, men den største byggevane jeg har er at bygge et kassehus til katten. Så jeg vil have alt optegnet og beregnet, derefter kommer forberedelser med at skaffe de rigtige værktøjer og forstå, hvad jeg laver.
3) Jeg forsøger at finde ud af, hvordan hver del laves for sig, og gør langsomt en del ad gangen. Jeg bliver færdig om 10 år, fordi jeg er så pokkers omhyggelig.
Så vidt jeg kan se, fortsætter stolpen op til i højde med altangelænderet. Den bærer altså ingen andre laster. Jeg tolker dine billeder som at bjælken, der bærer den højre side (set udefra) af altanen, hviler på stolpen og facadevæggen længst inde. Så kan man beregne, at stolpebelastningen er ca. 4 kN (400 kg), hvilket ikke er så meget. En ny bjælke, som erstatter stolpen og den eksisterende bjælke, bør kunne hvile på den bjælke, der skal være over skydedørspartiet, uden at have en egen stolpe. Denne bjælke kan være af limtræ med meget moderate dimensioner, f.eks. 90x180 mm. Når du bygger vinterhaven, skal altanen understøttes midlertidigt, mens du fjerner stolpe og eksisterende bjælke. Det sværeste i dette projekt er at bygge et tag over vinterhaven nedefra. Det konstruktive er ret simpelt.
Såvidt jeg kan se fortsætter stolpen op til i højde med altangelænderet. Den bærer altså ingen andre laster. Jeg tolker dine billeder som at bjælken, der bærer den højre side (set udefra) af altanen, hviler på stolpen og facadevæggen længst inde. Så kan man regne ud, at stolpelasten er ca. 4 kN (400 kg), hvilket ikke er så meget. En ny bjælke, der erstatter stolpen og den eksisterende bjælke, bør kunne hvile på den bjælke, der skal være over skydedørspartiet uden at have en egen stolpe. Denne bjælke kan være af limtræ med meget moderate dimensioner, f.eks. 90x180 mm. Når du bygger udestuen, skal altanen stemples (få en midlertidig støtte), mens du piller stolpen og den eksisterende bjælke væk. Den svære del af dette projekt er at bygge et tag over udestuen nedefra. Det konstruktive er ganske enkelt.
Mange tak for svaret. Indså ikke før jeg så billederne, at stolpen jo faktisk går hele vejen op til rækværket og derfor umuligt kan bære så stor en del af altanens vægt . Nogle gange tænker man ikke så langt.
Tilbuddet fra byggekonstruktøren kom i går på 26.000 + moms så det bliver ikke til noget i øjeblikket. Jeg fortsætter med at undersøge selv og ser, om jeg kan få prisen ned ved at forberede mere materiale.
Men - altså bør bæringen i stommen ikke være for svær at få til.
Det, der nu synes at være problematisk, er taget. Jeg var hos endnu en nabo og kiggede på, hvordan deres udestue var bygget, se billeder.
Desværre var det ikke korrekt bygget, altanen føltes som at gå på en vandseng. Ved ikke, hvad de har gjort udover at lægge tagpap under trædefliser (se billede). Men nedefra set var det en meget flot løsning til taget, der gjorde rummet lyst, så havde det været muligt at gøre korrekt, ville det have været godt.
Så, nuværende situation:
- Stolpelasten er ca. 4 kN (400 kg) og kan erstattes på den måde, som jeg håbede fra starten (bortset fra at tagbjælkerne på min skitse går i den forkerte retning....)
- Efter at have skrue pladen løs for at tjekke, føles det ikke håbløst at skrue trallebrædderne af på altanen for at få adgang til at lave et ordentligt tag. Jeg tror, jeg vil oprette en ny tråd om det med fokus på fugtspærre mod panel, afløb og isolering. Hvis vejret tillader det, vil jeg tilbringe weekenden med at skrue hele pladen væk og se, hvilke dimensioner den nuværende konstruktion har.
- Jeg skal finde ud af, hvor mange jordfundamenter jeg har brug for at bære hele herligheden, og tegne en ny skitse med mål på bjælkerne. Men tegningen kan jeg ikke lave, før jeg ved, hvordan taget skal konstrueres. Dog er jeg taknemmelig for tips, hvis der er nogen andre bærende punkter, jeg skal tænke på eller læse op om.
Der er grunde til, at jeg mistænker, at dine naboer har snydt: Det er et tricky byggeprojekt, med ikke så lidt Catch-22 indbygget i sig. På en eller anden måde skal altanens tæthedslag integreres med udestuens. Det kræver sandsynligvis, at du tager dele af altanen ned. Mange er heller ikke klar over, at man skal regne med ret store brugsbelastninger på altaner. Jeg synes, det er godt, at du tager det roligt og er metodisk.
Der er grunde til, at jeg mistænker, at dine naboer har snydt: Det er et kompliceret byggeprojekt, med ikke så lidt Moment 22 indbygget i sig. På en eller anden måde skal altanens tætningslag integreres med udestuens. Det kræver sandsynligvis, at du demonterer dele af altanen. Mange ved heller ikke, at man skal tage højde for ret store nyttelaster på altaner. Jeg synes, det er godt, at du tager det roligt og er metodisk.
Endelig lysner det!
Har nu fået kontakt med den tømrer, som tidligere har boet i et tilsvarende hus og bygget en udestue. Den udestue er bygget 1985, varm, tør og viser ingen tegn på mangler trods sin alder.
De store problemer med projektet er
a) altanens last (at erstatte stolpen) samt
b) altanens, og derefter udestuens, tætningslag.
Altanens last har vi allerede konstateret bør kunne bæres af en tværgående bjælke, der hviler på forreste horisontale bjælke over skydedørene. Det løser problem A.
For at forenkle konstruktionen har jeg desuden besluttet mig for at undlade sideforlængelsen, den giver simpelthen for meget hovedbrud. Så udestuen får gå lige ud foran altanen, men ikke til siden, se ny skitse (målet der er 340cm kan evt. være 360cm, det skal kontrolmåles).
Desuden bliver løsningen som sådan, at altanens tætningslag bevares og er helt separat fra udestuens (vender tilbage til dette længere nede).
Billedet viser altså den udestue, der blev bygget i 1985. Vinkelbeslaget, der støtter altanen, er sandsynligvis specialbestilt.
Den eneste forskel, jeg håber at kunne gøre, er at lade skydedørene gå uden på murstenene; på billedet skydes de ind bag murstensvæggen. Med 3 sektioner á ca. 73cm bliver det en døråbning på ca. 140cm i maksimalt åbnet tilstand, det er rigeligt.
Tætningslag/afløb: Nuværende afløb fra altan ser sådan ud:
Den nye konstruktion indebærer simpelthen, at den korrugerede plade under altanen fjernes, og det eksisterende drypnæseblik (den sorte plade) bøjes ud eller erstattes, hvis det er nødvendigt. Væggen, der mangler drypnæseblik, og murstenene i henholdsvis sidevæg får også drypnæseblik (forsegling mod murstenene mangler stadig at blive løst). Under dette monteres kanalplasttag hele vejen ind, det er ikke det smukkeste, men det er godt nok. Jeg tænkte at øge i tykkelse, til 35mm eller 50mm, for at gøre overgangen mellem mørkt og lyst i taget blødere/mere diffus. Vandet ledes oven på kanalplasttaget til forreste tagrende.
Dette er løsningen fra den velbyggede udestue fra 1985, så jeg håber, at dette nu vil løse mine bekymringer. Kommentarer modtages gerne!
Næste skridt er at:
- foretage kontrolmåling
- beregne dimensioner på alle dele i stommens konstruktion
- beregne hvilken grund der er passende, dels til udestuen men også til resten af terrassen. Jeg har mistanke om, at udestuen kræver en anden grund end terrassen, som jo kan klare sig med fliser om nødvendigt. Hvad kan udestuen kræve for underlag? Jordskrue? Støbe plade?
Grunden og stommens konstruktionen er det, jeg føler, jeg definitivt ikke kan klare selv... Drypnæseblik, lægge kanalplast, lægge terrassebrædder og montere skydedøre burde jeg kunne klare.
Det ser ud til, at tømreren vidste, hvad han gjorde. At springe udestuens fremspringende del i siden over synes jeg er klogt. Grundlæggelsen afhænger helt af, hvilken type jord du har foran altanen. Stolper bør altid forankres i fundamenter, så de ikke kan bevæge sig til siden.
Det ser ud til, at tømreren vidste, hvad han gjorde. At undlade udestuen, der rager ud til siden, synes jeg er klogt. Fundamentet afhænger helt af, hvilken type jord du har foran altanen. Stolper bør altid forankres i blokke, så de ikke kan bevæge sig sidelæns.
En anden nabos erfaring siger muldjord ca. 20-30cm, derefter pakket makadam. Der er ca. 100 huse opført -79, så jorden burde være bearbejdet. Jeg hælder til at hyre et firma til jordskrue (typ slutagräv.se) så jeg slipper for at bære grus og grave jordmasser. Visuelt ville det være sjovt at leje en minigraver, men terrasse + udestue vil jeg helst bare blive færdig med...og jeg vil kæmpe nok med resten...gemmer gravearbejdet til flisebelægningen på den anden side af huset . At støbe en plade med L/U-element lyder også sjovt, men er sandsynligvis overkill.
Da har den lille Yodan været afsted og købt sig en fornuftig skruetrækker og begyndt at montere pladen under altanen.
Jeg håber tilstrækkelig info fremgår af billederne.
Den nuværende stolpe står forskudt 7 cm ind fra højre kant.
Det jeg ønsker, er at den nye hjørnestolpe skal forskydes maksimalt til højre.
Tanken er, at den indre del af stolpen bærer den højre bærende bjælke (nr. 2), og den ydre del af stolpen bærer en ekstra bjælke over skydedørene. Jeg vil have, at sidedørene starter på teglet, præcis som altanens ydre grønne panel gør på ovenstående billede.
Ny skitse af stommen:
Bjælke nr. 2 er så den, som beslagene der bærer altanen, vil blive fastgjort i, sammen med stolpe nr. 4.
De mellemliggende tagbjælker kan jeg nok finde selv, men hvis f.eks. @justusandersson kunne hjælpe mig med, hvilke dimensioner jeg har brug for at have på de nummererede bjælker, ville jeg være uendeligt taknemmelig. Stolpe og forreste bjælke er ønskværdige at være så smalle som muligt for at fremme udsigten, samtidig med at jeg selvfølgelig ønsker en stabil konstruktion.
Desværre har jeg dyskalkuli og har derfor svært ved at læse dimensioneringstabeller.
Tanken er, at havestuen får sin egen punktfundament med isolering, og trædækket rundt bygges separat for at undgå, at fugten går ind via de bærende bjælker i gulvet.
Jeg har forenklet det for mig noget hvilket indebærer en let overdimensionering, hvilket du må finde dig i. Limtræ 66x225 bør være tilstrækkeligt til de tre bjælker. Stolpe i limtræ 90x90. Det går med konstruktionsvirke også men limtræ bliver mest præcist. Vil du have bjælkerne smallere går det fint med 42x270.
Jeg har forenklet det for mig noget, hvilket indebærer en let overdimensionering, hvilket du må leve med. Limtræ 66x225 bør række til de tre bjælker. Stolpe i limtræ 90x90. Det går med konstruktionsvirke også, men limtræ bliver mest ordentligt. Hvis du vil have bjælkerne smallere, går det fint med 42x270.
Jjustusandersson sagde:
Jeg glemte at rose de fine og pædagogiske billeder med forklarende tekst. Hvilket program har du brugt til det?
Tusind tusind tak for dette Justus! Jeg kan ikke finde limtræsbjælker, der er 66x225 (der findes kun 56x225 eller 66x315) men jeg vil i ugens løb tage mig til byggemarkedet og se om det er muligt at få fat i. Det ville være fantastisk, hvis det kunne løses, så højden forbliver på 225, bredden betyder ikke noget, men højden på bjælkerne er vigtig, så glasdørene får plads til mindst 2000 i højden. Går det den anden vej også, dvs. at det ville gå med 90x180 også?
Tegneprogram: Efter at have prøvet Sketchup (og haft lyst til at kaste computeren ud gennem vinduet...) vendte jeg tilbage til gode gamle Paint, dog Paint 3D (standard Windows-program). Så det er frihånd og 2D-former. Det har sine begrænsninger, men det fungerer. I mangel på at kunne håndtere tal (regne/overslagsregne kan jeg, det er bare tallene, der driller) har jeg fået en rimelig god følelse for proportioner og godt øjemål. Tak for rosen!
Desværre er jeg en indgroet Macintoshanvender, så jeg har ikke Paint til Windows. Jeg har ledt efter et program, der kan håndtere både raster- og vektorgrafik samtidig uden at koste en formue. Lige nu tester jeg Affinity Designer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.