Hej!
Skal bygge en udestue, men har problemer med at få byggetilladelse, fordi vi skal indsende beregninger på dimensionerne på træværket. Desværre har jeg ikke mine styrkelærebøger længere, så jeg er gået i stå og håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig herinde!

Spændvidden på en bjælke er 4m, bor i Skåne, tagets egenvægt findes der måske en slags skabelon til?

Ifølge formlen for bjælkenedbøjning

* * * *5 * Q * L
d = -------------------
* * * * 384 * E * I

Skal man vel finde I, og dernæst er jeg ret sikker på, at man kunne bruge dette I i en anden formel og derved beregne, om eksempelvis en K24 45x170 er tilstrækkelig. Er der nogen, der ved, hvad jeg snakker om? Håber som sagt, at nogen kan hjælpe mig, for jeg er helt gået i stå! Måske skal der bruges flere inputdata?

Gå ind på moelven.com/se, vælg "limträ" og "support och dimensioneringsprogram". Med programmets hjælp bør du kunne beregne en passende dimension. Om du kan aflevere det som beregninger ved jeg ikke.

Ola78
Du kan også gå ind på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering og beregne, der får du i modsætning til Moelvens program både almindeligt konstruktionsklassificeret tømmer og limtræ. Men som Tror jeg fattar skriver, om det er tilstrækkeligt som grundlag for kommunen ved jeg heller ikke. Men alle sådanne programmer beregner jo på basiskonstruktioner, så hvis det er et mere avanceret udestue du skal bygge, vil de ikke være tilstrækkelige.

At beregne nedbøjningen er én ting, men jeg antager, at kommunen også vil have tal på, hvor høj påvirkningen bliver. Du skal altså regne både på bøjningsmodstanden (W) og arealinertimomentet (I). Evt. skal man også kontrollere forskydningspåvirkningen.
Sværheden er selvfølgelig at vide, hvad man skal antage for værdier på E-modul henholdsvis tilladt træk-, tryk- og forskydningsspænding, jeg ved det ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.