Jeg er i gang med at renovere et af vores ekstraværelser. Der er lidt knapt med stikkontakter, så jeg har åbnet op og skal trække nogle ekstra frem. Når jeg har fjernet gipset, bemærker jeg, at der er forskellige tykkelser på væggene. Standardgips på den tapetserede væg og betydeligt tyndere på den hvide væg.
Hvad er det for gips?? Det eneste jeg kan finde på nettet, der kommer tæt på, er udendørs gips på 9,5 mm. Men det sætter man vel ikke på indersiden af et hus??
Rækkehus bygget i 1980.
Hvad tror I?

• Et rum under renovering med en del af gipsvæggen fjernet, afslørende forskellige tykkelser af gips på væggene samt et tapetmønster.
  • En digital skydelære måler tykkelsen af en gipsplade, der viser 10,50 mm i nærheden af et vindue.
  • Person måler tykkelsen på et stykke gipsplade med en digital skydelære, der viser 10,7 mm på en hvid baggrund.
Den tynde plade har ikke standardtykkelse, men jeg har set i tidligere tråde, at der forekommer alle slags tykkelser.

En løsning kan være at sætte en board-plade på ca. 4 mm og derefter 6 mm renoveringsgips, så får du den rette tykkelse.

I 1980 var der 9 mm gips til indendørs brug, jeg har det i mit hus bygget 80-81
Udendørsgipsen er grønlig og bør ikke anvendes indendørs
At du har 9 mm på en væg kan tyde på, at der muligvis er råspont bagved

Tror jeg kommer løse dette med 3mm masonitplade og renoveringsgips. Det bliver nemmest. Gider ikke gipse hele væggen om.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.