Jeg er begyndt at planlægge at udvide huset ret meget med terrassen på plinter som grund. Jeg byggede en terrasse for nylig på ca. 50m2. Den vil jeg nu indbygge 45m2 i 1,5 plan. Jeg byggede den ret robust. Den er 4,5 dyb, jeg har en bærende bjælke i yderkanten og en i midten i 195x50mm. På disse ligger der 195x50 som gulvregler forankret i huset, med stolpesko og franske Stående plankevæg).
Jeg har støbt plinter. Først har jeg gravet ud ca. 0,5m2, hældt en fuld trillebør beton i hullet, så jeg fik en såle/klump, på denne har jeg derefter støbt plinten med 2 armeringsjern, som er stukket ind i bundklumpen. Plintehullerne er ca. 80cm dybe inkl. sålen. Jeg har dog ret meget plads under, så jeg kan fylde op med opgravede masser, for at få en højere frostfri dybde om nødvendigt. Tror dog, at huset isolerer så det ikke bliver noget større problem med frost (Göteborg).
Plinterne står med knap 2m imellem. I alt 12 plinter på de 45, som skal bygges over.
Huset er et 40-tals hus med kælder. Grunden er primært kompakt ler. Er der nogen, der tror, dette kan være ok, eller ser I store risici med konstruktionen?
Jeg vil gerne gøre dette, da det giver mig en relativt omkostningseffektiv løsning. At tage ned terrassen, grave ud og støbe en plade fra bunden er ikke aktuelt, i så fald ender det nok i mølposen.
Taknemmelig for synspunkter
Morgan