Tak Mikael_L! (y)
Jo, jeg har konstrueret og solgt trapper i ~ 10 år. Jeg har også i løbet af disse år været ude i marken og monteret trapper.

Noterer bare, at KOW ikke ved, hvad han taler om. Klogt af ham at vælge et etplanshus. :)

• Synes
Trötthemmafixare og 2 andre
  • Laddar…
Mener I, at en moderne trappe bygges sammen helt uden lim? Jeg er nysgerrig, da jeg skal konstruere og bygge en ret kompliceret trappe til min far (en vindeltrappe i træ, som går rundt om en træstolpe, med vanger på ydersiden).

Undskyld, at jeg kaprer tråden, men følte det var meget tæt på emnet.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Det ville være interessant med nogle rationelle argumenter i stedet for træmænds meninger.
Indlæg 18 brugte jeg på lidt meninger om, hvorfor trapper knirker. Baseret på meninger fra fagskolen, indlastede opfattelser fra litteratur om bygningspleje mm., en masse egen tænkning og erfaring fra fremstilling og montering af trapper, som jeg efterhånden har mistet overblikket over.

Indlæg 21 forsøgte jeg at påpege vanskelighederne ved at gennemføre en stiv limning af en trappe uanset om metoden virker.

Det gør den i øvrigt ikke, fordi en trappe er en kompliceret konstruktion, hvor træet ligger i alle mulige retninger og udsættes for punktbelastninger. Det er af samme grund, at ingen fornuftig person forsøger at lime et helt skib sammen. Det er blevet prøvet og mislykkes altid.

Det er selvfølgelig muligt i hver enkelt sag at redegøre for hvorfor. Desværre har de fleste mistet interessen efter tre sætninger, så det er ret meningsløst. Især når nogen, som åbenbart ikke forstår en brik, bryder ind og siger idiotier hele tiden, som er baseret på såkaldt sund fornuft. Samt ignorerer alle argumenter, han får tilbage.

I stedet for at spilde min tid på at forsøge at få trolde til at give sig, kan jeg give TS og flere, der virkelig ønsker brugbar information, et par tommelfingerregler.

Trapper skal fastgøres i overkanten og være løse i den nederste ende.

Fuger mellem vanger og trin skal ikke limes.

Tapper skal ikke bunde.

Knirken opstår, når træ gnider mod træ.
Kunne man teoretisk stå på alle trin på én gang, ville risikoen for knirk være betydeligt mindre. Nu er det ikke sådan trapper bliver brugt. Ét trin ad gangen belastes. Hvis trappen er så bred, at trinet svajer, bevæger det sig i forhold til vangen og så kan knirken opstå.

Den ældre teori (altså den der blev formidlet af fagskolen) er, at man gør så lidt som muligt for at forhindre bevægelsen, så den skal gå så let som muligt, og at knirret skal blive mindre eller helt udeblive. Så slår man trappen sammen, og derefter fastgør man trinene ved at skrues eller skrues fra undersiden.

Nu om dage (når ingen længere kan gå i den fantastiske fagskole, jeg havde adgang til) forsøger man at fastgøre trapper så hårdt som muligt. Ofte ser jeg et hold rigtig grove skruer gennem vangen ind i hvert trin dækket med træprop. Det synes også at fungere, men når det knirker, er det ikke en diskret knirken, men lyder så højt, at det kan vække de døde.

Uanset hvordan det knirker, kan det forsvinde, hvis man kan forhindre trinene i at give efter. Sættrin er klassisk. I gamle trapper er sættrinnene lavet i massivt træ, som krymper. Så bliver der luft under trinene, og trappen kan begynde at knirke. Nogle gange sæsonmæssigt.

I en moderne trappe kan man bruge krydsfiner, som ikke bevæger sig på samme måde, det er sikrere.

I en gennembrudt trappe, som TS har, kan man sætte en regel under hvert trin som en forstærkning. Det er ikke sikkert, at det vil være nok. Men det vil reducere problemerne.

Desuden er det af sikkerhedsmæssige årsager meget klogt at begrænse mellemrummet mellem trinnene, så det ikke er muligt at få en fod ind imellem, hvis/når man falder på trappen. Derved undgår man at få den slags komplicerede underbensfrakturer, som man får efter en sådan ulykke.

To fluer med ét smæk, som man siger ;)

MvH Findus

• Synes
Curth og 11 andre
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Mener I, at en moderne trappe bygges helt uden lim? Jeg er nysgerrig, da jeg skal konstruere og bygge en ret kompliceret trappe til min far (en spindeltrappe i træ, der går rundt om en træstolpe, med vangstykker på ydersiden).

Undskyld at jeg afbryder tråden, men jeg følte, det var meget tæt på emnet.
Sender PM

Immobil Immobil sagde:
Noterer bare at KOW, ikke ved hvad han taler om. Klokt af ham at vælge et etplanshus. :)
Det var jo ikke for at slippe for knirken selvfølgelig.
Har boet i både 1½ plans og 1½ plans + souterrainetage, og faktisk aldrig blevet generet af noget knirk.
Kan knirken skyldes at man vælger for tynde dimensioner på plan- og trinbrædderne?

findus42 findus42 sagde:
Det er af samme grund, som ingen fornuftig person forsøger at lime et helt skib sammen. Det har været forsøgt og mislykkes altid.
Nej, nu om dage bygger man jo ikke "skibe" i træ, man bygger i stålplader og svejser. Ingen knirken der!
Men jeg har selv haft en helt limet 34 fods sejlbåd, den bedste båd jeg har haft.
Ingen knirken når den krængede over til 45° i vindstødene.

findus42 findus42 sagde:
Selvfølgelig kan man i hvert enkelt tilfælde redegøre for hvorfor. Desværre er de fleste blevet trætte efter tre sætninger, så det er ret meningsløst. Især når nogen, som tydeligvis ikke forstår en skid, bryder ind og siger dumheder hele tiden, som er baseret på såkaldt sund fornuft. Samt ignorerer alle argumenter han får tilbage.
Jeg forstår, at du mener mig. Tak for vurderingen!

findus42 findus42 sagde:
Taphuller skal ikke bunde
OK, vi taler måske om forskellige ting. I min verden limer og skruer/sømmer man lister, lad os sige 22x22 mm på vangerne, og på disse "lister" lægger man trinbrædderne.
Intet problem at lime der, ikke sandt?
At taphulle sammenføjningerne mellem trinbræt og vang synes at bede om problemer.
Hvorfor gør man så det? Udseende før funktion? Tossede i så fald, synes jeg, som er praktisk anlagt.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
At tappe forbindelserne mellem trin og vange er tilsyneladende at bede om problemer.
Hvorfor gør man sådan? Udseende før funktion? Skørt i så fald synes jeg, som er praktisk anlagt.
Så, "min" måde at bygge tappe på, uden knirken, er ok da.
Bortset fra Findus mfl skole-lærte instruktioner om at "sådan skal man gøre", når man bygger trappe.

Knock
TS trap er ikke koldbagt med epoxy. Den er hverken svejset eller muret. Mange har meninger om, hvordan trappen i hjemmet ser ud og vil have et traditionelt udseende. Dine kommentarer hjælper ikke disse.
Derudover bygges skibe
Sejlskib ved kaj i stille vand ved solnedgang, omkranset af træer.
og skuder
Traditionelt sejlskib ved kajen, set i skumringen, omgivet af spejlblankt vand og skovklædt baggrund.
med traditionelle metoder stadigvæk. Gamle skuder findes der ret mange af, som entusiaster holder i live med respekt for gammelt håndværk. Skuderne dør, når de får en ejer, der plastbelægger det hele og bygger om indvendigt, så det ser ud som en treværelses i Farsta under dæk.

Mvh Findus

• Synes
Stiftet
  • Laddar…
Jeg kaprer denne tråd lidt her over seks år senere, da jeg synes diskussionen om at undgå knirken er meget interessant.

Selv har jeg monteret en række moderne trapper for kunder. Altid af modellen med fræste spor i vangen, som trin trækkes ind i. Så vokser man godt inden, og så skrues trinnene fast med robuste skruer fra vangens yderside. Det ser ud til at være den moderne måde at bygge på, og voksen er der jo for at undgå knirken når trinnet uundgåeligt bevæger sig lidt mod vangen under belastning.

Nu til spørgsmålet.
Forudsætningerne er, at jeg bygger en helt ny trappe. Se billeder. Bestilte CNC-fræsede vangstykker for at få dem nøjagtige. Cirka 1 meter mellem vangstykkerne. Trin og stødtrin i 40 mm stavlimet eg udsavet fra bordplader. Disse skal matlakeres inden montering.
Det der adskiller sig fra mange andre trapper, er at jeg skal lægge trinnene ovenpå vangstykkerne, ikke fælde dem ind mellem.

At undgå knirken er et vigtigt spørgsmål for mig. Hvordan bør jeg lave fastgørelsen?

Mine tanker går således:
* Stødtrin som står oprejst burde give en utrolig lille nedbøjning. Ikke målbar. Forkanten af trin burde kunne drage nytte af det på en eller anden måde?
Lime dem sammen? Sætte en liste bagpå for at skrue dem sammen?
Stikke små søm i, der holder dem sammen?

* Trinnene er allerede opskåret. Overvejer at med notfræser lave spor til en fjeder i samme materiale som binder stød- og trin sammen i forkanten. Lime disse?

* Stødtrinenes underkant kan let skrues ind i trinnets kant.

* Lime trin og stødtrin fast mod vangen? Hvilket lim?

* Eller, save lister til på 30x30 mm, alternativt metalvinkler, for at fæstne trin og stødtrin underfra mod vangen?

Når jeg læser tråden, findes der mange kloge meninger om lim eller ej.

Interessant hvad angår knirken er, at de midlertidige trin jeg har lagt i dag (for det meste trykkede reglar 45 x 220) og skruet fast med robuste træskruer direkte ned i vangen, de knirker overhovedet ikke. Så ved montagen af de rigtige trin kan det kun blive værre... 🤣

• Diagram af en trappekonstruktion med gule vanger og trin ovenpå. Vangestykkerne er CNC-fræste, og trinene af stavlimet eg.
  • Åben trappe med ujævne trætrin og snore, påbegyndt konstruktion. Trin lavet af træplader, understøttet af trævanger.
Sættetrinene vil bevæge sig i løbet af årstiderne. Jeg tror, det kan blive noget rod, hvis man forsøger at fastgøre dem stumt med lim og skruer. Desuden skal trinbrættene laves med limtræ, der ikke har endesamlinger midt på pladen. Det er muligt, at den bordplade du skriver om ikke har endesamlinger, men det kan være værd at påpege.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.