Jeg har en lukket gammel trappe fra 1926, der knirker en del. Jeg er en glad amatør, så jeg har forsøgt at læse op på, hvad knirken skyldes. Som jeg forstår det, er det mellemrummene mellem trin og stødtrin, der skaber knirken.

Hvad er den bedste løsning? Trappen er som sagt meget gammel og sømmet, og som I kan se på billederne, er der meget store mellemrum nogle steder. Skal jeg lime træklodser fast nedefra?

Jeg har sømmet alle sømmene, der ses. Jeg læste et sted, at det bedste er at skrue, men det føles ikke som den bedste løsning, da trappen lige nu er træren, og jeg ikke orker at få endnu mere arbejde med at male trappen.

Så hvad siger eksperterne. Træklodser nedefra trappen eller en anden løsning?

• Billede af en gammel, knirkende trappe med tydelige mellemrum mellem trin og stødtrin. Træet ser ubehandlet ud med synlige sprækker.
  • Gammel trætrappe fra 1926 med synlige mellemrum mellem trin og stødtrin. Store sprækker tydelige, knirkende områder, behov for reparation.
Ser at tidligere ejer har sat vinkeljern. Godt/dårligt?

• Vinkelbeslag monteret i loftsbjælker og væg i et hus, der ser ud til at være renoveret.
Den primære årsag til knirken er, at trappens konstruktion giver for meget efter. Et 90 cm bredt trin ville alene skulle være 40-50 mm tykt for at føles solidt. Derfor bruger man stødtrinene til at støtte trinene. Trinvængens forkant skal ligge tæt op ad stødtrinnets overkant. Derefter skal stødtrinnets underkant være skruet ind i næste lavere trins bagkant.
Stødtrinene ser ud til at være alt for ujævne i overkanten til, at det kan udbedres nemt. Jeg tror, at du bliver nødt til at fjerne stødtrinene ét ad gangen og høvle dem jævne i overkanten. Fastgørelsen i det nedre trins bagkant er helt afgørende for stabiliteten.

• Synes
yeehaa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.