Som sagt: Limmet holder ikke for evigt. Skruer kan du efterspænde eller erstatte.

Som sagt: Med en god limsamling slipper du både knirk og efterspænding.

Knarr opstår, når trinnet ønsker at give sig, mens resten af trappen er stille. Immobil er på rette spor, Knock er på afveje. Begge foreslår metoder, der fungerer i begrænset tid.

For at fjerne årsagen til knarren er det bedst at forhindre trin i at give sig. Det gøres traditionelt ved at have stødtrin, der er limet eller skruet i det nedre trin og indfalsede i et spor i det øvre trin. Stødtrinet skal være bomberet, så det ligger mod midten af trinet. Så kan det ikke bevæge sig. Ophængt bagtil og understøttet fortil.

I dit tilfælde kan du lave lister ca. 30x70 og skrue-lime under forkanten på trinene/trinnet. Det gør, at trinnene giver sig mindre. Det kan under alle omstændigheder være en god idé, da det er uhensigtsmæssigt at have så store mellemrum mellem trinene, som du har.

Mvh Findus

findus42 findus42 sagde:
Det gør man traditionelt ved at have stigningstrin, der er limet eller skruet
Men lim holder jo kun en begrænset tid siger vores guru Immobil :worried:

J
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Men lim holder jo kun en begrænset tid siger vores guru Immobil :worried:
Det er derfor det nogle gange knirker i gamle huse. Både og måske havde været bedst.

Knock.

Hvis du citerer hele indlægget, kan det måske tolkes som om du forsøger at klarlægge noget. Jeg vil alligevel forsøge at svare, som om spørgsmålet var seriøst.

At lime langs træ mod endetræ er en dårlig idé. Derfor vil en tap i et vangstykke fra et trin, der giver efter, løsne sig med tiden. Måske med den konsekvens, at knirken bliver endnu værre, end den var før.

At lime langs med fibrene holder længe nok.

Skruer holder heller ikke af samme årsag. Måske hvis der sidder en sargsprint i trinet, og det er muligt at have en unbrako eller almindelig skrue, der kan efterstrammes.
Træskruer kan også efterstrammes, men kun et par gange.

Den grove tankefejl med lim i TS' tilfælde ifølge Knocks forslag er, at han skal rive hele trappen ned for at få lim i taphullerne. Måske tænker han, at han skal koge benlim på et kyllingekadaver og bruge Sylven-metoden.
Bore små huller og presse massen ind under højt tryk. Lidt rigeligt obskurt, selv for rigtige gammelmetodetilhængere.

Under alle omstændigheder løser det ikke problemet med, at trinet giver efter. Alle angrebsvinkler, der ikke tager hensyn til den knirkårsak, kan kun fungere midlertidigt.

Mvh Findus

• Synes
Curth og 1 anden
  • Laddar…
Knarr er et slip-stick fænomen. Nogle gange er det trinnet, der glider i sporet i plantrinnet, og nogle gange er det plantrinets over- og underkant, der glider i udtagene i vangstykket. I betragtning af at plantrinene ved belastning bøjer gennem neutralplanet, vil oversiden blive kortere og undersiden blive længere. Jeg ville angribe problemet ved at fokusere på slip-stick fænomenet, fx ved at multimastra i vangstykket og forsøge at indsætte en shim af UHMWPE eller polyamid. Først på undersiden og se om knarren forsvinder.

P-plats P-plats sagde:
Her er et bedre billede af, hvordan det ser ud.
Synes man kan vippe på det tredje trin mere, og det er jo så smalt på venstre side, så det er nok ikke mærkeligt, at det knirker lige der.

[billede]
Vi har en præcis mage til trappe, og som det ser ud af dit billede, så har du gjort præcis det, vi gjorde: dvs. fjernet "gelænderet" ved det ydre vangstykke.

Hos os er det indre vangstykke skruet i væggen, trappen står løs på gulvet, og det tidligere gelænder låste det ydre vangstykke og holdt dermed pladen på plads. Intet knirkede.

Siden vi fjernede gelænderet, kan trappen bevæge sig, og faktum er, at min kone var ved at slå sig ihjel en gang, da hun gik op i trappen, og to trin løsrev sig. (Hun faldt fremad, ind i trappen, men havde hun gået nedad i stedet, ville hun nok være styrtet ned og slået sig alvorligt.) Trinene kunne glide ud af deres spor pga. at vangstykkerne har løsnet sig en smule. Anbefaler, at du tjekker trappen med andre ord. Og nu knirker det.

Så længe hele trappen kan bevæge sig, vil man sikkert have problemer med knirkende trappetrin, og lim er ikke tilstrækkeligt til at modvirke bevægelserne. Hvis man skulle få lim ind i sporene for trappetrinnene i vangstykkerne, ville træets bevægelser betyde, at træet i trin og vangstykker går i stykker i stedet. Pludselig har man større problemer end tidligere og har brug for en ny trappe.
Skruer er heller ingen løsning på længere sigt, bevægelserne vil ødelægge træet, hvor de er fastgjort, og man vil være tilbage til udgangspunktet. Formentlig uden at have ødelagt trappen dog...

Hvis det er, som jeg tror, skal hele trappen fastgøres først, så kan man begynde at arbejde med eventuelle bevægelser i trinene.

//Ronnie

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Som sagt: Med en bra limfog så slipper du både knarr och efterdragning.
Vrøvl! De fleste producenter fraråder at bruge lim. Citat fra Snickarlaget:

"Ved montering må der ikke bruges lim eller fugemasse. Dette kan give anledning til fremtidige problemer med

mislyde i trappen. Vi anbefaler altid at forbore før skruning, for at undgå revnedannelse."

P Pysslarn sagde:
Vi har en præcis magen til trappe, og som det ser ud af dit billede, så har du gjort præcis det, vi gjorde: dvs. fjernet "spaljén" ved det ydre vangstykke.

Hos os er det indre vangstykke skruet i væggen, trappen står løs på gulvet, og den tidligere spaljé låste det ydre vangstykke og holdt dermed pladen på plads. Intet knirkede.

Siden vi fjernede spaljén, kan trappen bevæge sig, og min kone var faktisk ved at slå sig ihjel en gang, da hun gik op af trappen og to trin løsrede. (Hun faldt fremad, ind i trappen, men havde hun gået nedad i stedet, var hun nok styrtet ned og slået sig forfærdeligt.) Trinene kunne glide ud af deres spor, fordi vangstykkerne havde delt sig en smule.
Jeg anbefaler, at du tjekker trappetrinene med andre ord.
Og nu knirker det.

Så længe hele trappen kan bevæge sig, vil man sikkert have problemer med knirken, og lim er ikke tilstrækkeligt til at modvirke bevægelser. Hvis man nu skulle få lim ind i sporene til trappetrinene i vangstykkerne, ville trappens bevægelser betyde, at træet i trin og vangstykker brydes i stykker i stedet. Pludselig har man større problemer end tidligere og har sandsynligvis brug for en ny trappe.
Skruer er heller ikke en løsning på længere sigt, bevægelserne vil skrotte træet der, hvor de er fastgjort, og man er tilbage på start igen. Formentlig uden at have skrottet trappen dog...

Hvis det er, som jeg tror, skal hele trappen først fastgøres, derefter kan man begynde at arbejde med eventuelle bevægelser i trinnene.

//Ronnie
Som du skriver, er spaljén fjernet, men knirket var der allerede før.
Det ydre vangstykke er fastgjort i gulvet, da vi har lagt et lag gulvspån på hele det gamle plankegulv, som trappen står på, og fyldt ud med fugemasse.
Jeg vil i hvert fald holde øje med, at trappen ikke deler sig på nogen måde, tak for tippet.

• Synes
Pysslarn
  • Laddar…
Hvorfor må det ikke knirke? Gamle trapper knirker.

F Finndjävel sagde:
Hvorfor må det ikke knirke? Gamle trapper knirker.
Vores trappe morer sig med at knirke så højt, at man vækker andre i huset, hvis man går i den efter tapto. Meget sjovt og skal udbedres.

//Ronnie

Immobil Immobil sagde:
Vrøvl! De fleste producenter fraråder brug af lim. Citat fra Snickarlaget:
Det ville være interessant med nogle rationelle argumenter i stedet for snedkeres meninger.

Det må du vel selv indse, at en hel-limet konstruktion ikke knirker,
fordi de involverede dele er helt fikseret i forhold til hinanden.
Eller hvad?

• Synes
Allroad og 1 anden
  • Laddar…
Eneste (og bedste) er tilsyneladende at gøre som vi gjorde, da vi byggede nyt for snart otte år siden:
Byg en etplans!

• Synes
pathal og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
For mig er dog Immobil forumets trappeguru. Måske for al den hjælp jeg fik, da jeg skulle fikse vores trappe. (y)
Men du havde vel arbejdet med trapper en periode i livet, vil jeg mindes.

Og findus42 ser ud til at have klaret det meste, der indeholder ordet "træ" så ... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.