Nu er det vel per definition for sent at male udendørs med dug og begyndende frostnætter og sådan, så jeg undrer mig, hvordan har panelet det (finsavet stående), hvis man sømmer det op ubehandlet og lader det være, indtil det bliver mere behageligt klima, måske i maj?
Hjælper det noget, hvis man stryger grundolie på? (Har to spande stående, som aldrig blev brugt, da vi skiftede facade på huset.)
Hjælper det noget, hvis man stryger grundolie på? (Har to spande stående, som aldrig blev brugt, da vi skiftede facade på huset.)
Som amatør synes jeg, at det bør gå godt. Jeg har en gavlspids, som snart går ind i sin 3. vinter, jeg synes ikke, at den har taget skade, jeg maler, når jeg får tid.
Klart bedre med olie end uden...
Det, der kan/kommer til at ske, er, at du får gråtræ og/eller skimmel på brædderne, men det børster og vasker du ned, inden maling.
Lidt bedre er jo at olie ind og stryge en gang med grunder.
Lidt dug på grunder kan undværes - det er topmalingen, du ikke vil have fugt på.
Se bare på hvor mange Älvsby-huse, Myresjö-huse osv som står leveringsgrundede over vintrene...
//Daniel
Det, der kan/kommer til at ske, er, at du får gråtræ og/eller skimmel på brædderne, men det børster og vasker du ned, inden maling.
Lidt bedre er jo at olie ind og stryge en gang med grunder.
Lidt dug på grunder kan undværes - det er topmalingen, du ikke vil have fugt på.
Se bare på hvor mange Älvsby-huse, Myresjö-huse osv som står leveringsgrundede over vintrene...
//Daniel
Panel som får chancen at tørre op nu og da holder længe, det er intet problem. Jeg har et lager tilbage at bygge før vinteren, havde tænkt at male den panel, hvis der bare er lidt sol i oktober, tror ikke det spiller så stor rolle med lasur på et koldlager, det kan jo ånde fugten ud indad, hvis ikke andet. Men ellers gør jeg som andre uppsalabor (Amatørbyggeren)
maler når jeg får tid.
Jeg maler panel for fuldt til vores hus. Lægger hvert panelbræt med mellemlæg og dækker over natten med presenning. Bedre at færdigstryge én gang end at sømme op umalet, da risikoen er, at man får et stribet hus, når træet er tørret efter maling på stedet.
Skal jeg male al panelen på jorden, bliver jeg nødt til at holde på indtil december, det er jo for pokker over 200 brædder. Jeg ved godt, at der er risiko for striber, men lige nu har jeg bare brug for at få "skiden" væk fra jorden og beskytte garagevæggen, så jeg må tage det, hvis det er. Sidder den desuden umalet på væggen og tørrer, så krymper den vel rimeligvis af sig selv, hvis der er over et halvt år, indtil man skal male?
Er det lockpanel du skal sætte op, er det jo ikke så godt at male først efter de sidder på væggen, de vil krympe lidt efter et stykke tid, og så vil umalet træoverflade skinne frem i samlingerne, ikke sjovt at male over en gang til.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
På en halv time maler du nok 20 brædder.cheetah1 sagde:
Sats en time om dagen, og det er gjort på en uge.
Se lidt positivt på det: Når det først er malet, behøver du ikke gøre det om i ti år mindst.
//KoW
Vi maler også i et begrænset rum. Løste det ved at stille brædderne på højkant.
Sæt 2 stk. 45x95-regler lige ud fra væggen med støtte længst ude. Reglerne sættes i en komfortabel arbejdshøjde. På reglerne sømmes 40 stk. 4"-søm med 30 mm afstand. Præcis så de malede brædder får plads på højkant mellem sømmene. Vores brædder er 200mm brede og vi får plads til 40 brædder i stedet for 7 stk.
For at flytte de nymalede brædder laver man to holdere af 45x95. Nogle decimeter længere end bredden på brættet. Slå i 2 søm med afstand ca: 5 mm længere end bredden på brættet. Slå dem ned så de stikker nogle mm ud mere end brættets tykkelse. Nu er det bare at lægge holderne over brættet med sømhovederne ned forbi brætkanten. Vinkl holderne udad på oversiden og det går fint at flytte brædderne uden at gøre sig beskidte.
Håber jeg har forklaret nogenlunde fornuftigt!
Sæt 2 stk. 45x95-regler lige ud fra væggen med støtte længst ude. Reglerne sættes i en komfortabel arbejdshøjde. På reglerne sømmes 40 stk. 4"-søm med 30 mm afstand. Præcis så de malede brædder får plads på højkant mellem sømmene. Vores brædder er 200mm brede og vi får plads til 40 brædder i stedet for 7 stk.
For at flytte de nymalede brædder laver man to holdere af 45x95. Nogle decimeter længere end bredden på brættet. Slå i 2 søm med afstand ca: 5 mm længere end bredden på brættet. Slå dem ned så de stikker nogle mm ud mere end brættets tykkelse. Nu er det bare at lægge holderne over brættet med sømhovederne ned forbi brætkanten. Vinkl holderne udad på oversiden og det går fint at flytte brædderne uden at gøre sig beskidte.
Håber jeg har forklaret nogenlunde fornuftigt!
Jan-Å har ret, lad maleriet være til foråret. Panelet når at tørre og du kan male med mindre risiko for krympning bagefter. Det vigtige, som ved al maling, er at mætte endetræ med træolie som første skridt ved maleriet til foråret.
Jeg malede min garagepanel, da den var sat op, naboerne knurrede, fordi man skal male før opsætning for at undgå striber osv. Jeg er helt enig med cheetah1, det tager for lang tid at holde på sådan, måneder sammenlignet med en uge. Selvfølgelig har det krympet lidt hist og her, men ikke værre end at det gik at male på de brædder på en halv time. Det, der krymper til foråret, må jeg vel bruge en halv time på der.
Klik her for at svare