45 mm spontat fyr gulv vil holde godt på 2 meters spændvidde, men det vil give en vis svigt.

P Pagno sagde:
Men, om man borer igennem, undgår limet, har gode vægge, trækker wire igennem, gennemgående, spænder "gulvet" op så har man en sjov model af hængekøje.

Hmmm, sjov idé hvis ikke andet.
Hvis det ligger på 2 faste understøtninger, en væg og en limtræsbjælke så tror jeg stadig, at det ville holde godt
hvis man skrue-limer, vægten bliver vel ca. 50kg/m², totalt 300kg ikke så slemt.

Hylde monteret på en væg og limtræsbjælke i et rum, potentielt designet til at bære en vægt på op til 300 kg.

Senest redigeret:
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Brun limtræsbjælke i rum med 4 meter til loftet. Tekst viser 3,0 meter og 1,9 meter målinger over døre. Møbler og dekorationer er synlige. Et rum med hvide vægge og en brun limtræs-bjælke. Der er en stor antik kommode, planter og døråbninger. Takhøjde 4 meter.
Her er nogle billeder. Sender en uden tegninger, hvis I vil tegne på den.
Loftshøjden er 4,0 meter. De brune er limtræ.

Det afhænger jo af, hvilken svigt man accepterer. Jeg byggede et vindskjul med råspont i gulvet. Tre meter lagt op i midten og i enderne. Det holdt, men desværre havde jeg samlet det med tørt træ, det så rigtig interessant ud, når det havde regnet på det. Så det blev suppleret med to 45*75 reglar for at rette det op igen. Jeg er sikker på, at et fer og not 45mm gulv holder, men det vil nok ikke føles stabilt.

KMolinder KMolinder sagde:
[billede] [billede]
Her har I et par billeder. Sender en uden klotter, hvis I vil tegne i den.
Loftshøjden er 4.0 meter. De brune er limtræ.
Kan godt lide at skitsere på papir med blyant og lineal.
Noget som dette bliver relativt stabilt:

En håndskitse af en gulvrammekonstruktion med linjer og en lineal i bunden.

En skrue- og limmet regel 45*95 i 45*195.

Skitse på papir af træbjælker arrangeret i vinkel, med to dimensioner markeret: 200 mm og 100 mm. Indikatorer for træårer på bjælkerne.

Fungerer som en kant rundt om hele gulvet, stabiliserer gulvet, gulvet lægges på 45*95 regel, så det bygger ikke meget hverken opad eller nedad.

Skitse af trærammekonstruktion med diagonale støttestræbere, stabilisatorer og en tømmerbjælke, der understøtter et trægulv.

Skråstivere 300*300mm absorberer meget af vægten, giver bjælken ekstra støtte.

Håndtegnet skitse af en gulvkonstruktion med dimensioner, visende spånpladegulv støttet af træregler og snedstreger. Mål inkluderer 3000 mm og 2400 mm.

Dette er mit "morgenkaffe forslag".
Denne konstruktion holder, men giver alligevel lidt svaj midt på gulvet.
Hvis du vil styrke gulvet, behøver du ikke gøre det nedefra.
Det er muligt at bygge en lav seng på stedet, skrue reglerne direkte i gulvet, så har du en stabil konstruktion.

En vigtig ting med mit forslag om L-balk rundt om gulvet er, at der skal skrues fra ydersiden af balk, ind i kortsiden af gulvbrædderne, så hele "flaket", gulvet, ikke falder ned ved for stor belastning.

Mvh P-A

• Synes
KMolinder
  • Laddar…
P Pagno sagde:
[billede]

Dette er mit "morgenkaffe forslag".
Denne konstruktion holder men giver lidt fleksibilitet alligevel midt på gulvet.
Hvis du vil forstærke gulvet, behøver du ikke gøre det nedefra.
Det er muligt at bygge en lav seng på stedet, skrue lægterne direkte i gulvet, så har du en stabil konstruktion.

En vigtig ting med mit forslag med L-bjælke rundt gulvet er, at det skal skrues fra ydersiden på bjælken ind i kortsiden af gulvbrædderne, så hele "platformen", gulvet, ikke falder ned ved for stor belastning.

Mvh P-A
Suverænt!
Skal der sidde L-bjælke på kortsiden?
Kan man prutte 45x95 ned til 45x70 og bruge flere skruer, eller bruge 45x220 + 45x70?
På langsiden mod den eksisterende væg; 45x95 med gulvet skruet oppefra, eller L-bjælke der også?

Hvis du vil have et loft, der ikke føles svajende, men som stadig har lav konstruktionshøjde, foreslår jeg følgende løsning. På 3 meter strækningen monterer du en limtræsbjælke som bærende bjælke. Den bør have dimensionen 140x120 (bredde x højde), hvilket kan opnås enten gennem specialbestilling eller gennem kløvning af en højere bjælke (af den homogene kvalitet). Som gulvbjælker vinkelret mod bærende bjælke monterer du 90x120 C24 bjælker (skrueflikker) på c/c 600 mm. Egnede gulvbrædder, (for en stum fornemmelse) bør være i intervallet 26-28 mm.

J justusandersson sagde:
Hvis du ønsker et loft, der ikke føles vaklende, men som stadig har lav konstruktionshøjde, foreslår jeg følgende løsning. På den 3 meter lange strækning monterer du en limtræsbjælke som bærende bjælke. Den bør have dimensionen 140x120 (bredde x højde), hvilket kan opnås enten ved specialbestilling eller ved kløvning af en højere bjælke (af den homogene kvalitet). Som gulvbjælker vinkelret mod bærende bjælken monterer du 90x120 C24 bjælker (skrue-limet) på c/c 600 mm. Velegnede gulvplanker, (for en stiv fornemmelse) bør være i intervallet 26-28 mm.
Enig i, at dit forslag er bedre holdbarhedsmæssigt.
Problemet er, at ts ønsker et så lavt gulv som muligt, med en rimelig stabilitet, lidt eftergivenhed er acceptabel.
Så med ts ønsker som forudsætning gælder ikke traditionel byggeteknik.

Hvis lofthøjden havde været anderledes, er dit forslag helt klart bedst.

Mvh P-A

KMolinder KMolinder sagde:
Suverænt!
Skal det sidde L-bjælke på kortsiden?
Kan man presse 45x95 ned til 45x70 og bruge flere skruer, eller bruge 45x220 + 45x70?
På langsiden mod eksisterende væg; 45x95 med gulvet skruet oppefra, eller L-bjælke der også?
Rent bygningsmæssigt med de rigtige fastgørelsesanordninger i stående bjælke, ja bestemt.

Flere skruer i 45*70 giver ikke bedre stabilitet, bedre at lime og skrue.

Et problem med denne L-støtte er, at anliggningsfladen mod 45*70 reglen, ganske vist lige så lille mod 45*90, er i mindste laget. Det bedste ville være at få en dybere støtte, men med dybere støtte øges belastning/vriden i fastgørelserne i de stående bjælker.

Alt er muligt, hvis man vil.

Mvh P-A

D Daniel 109 sagde:
Det kommer jo an på hvilken svikt man accepterer.
Jeg måske skal præcisere mig, at svikt ikke er noget problem.

Så vil det holde godt med 45 mm gulvbrædder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.