6,103 læst ·
25 svar
6k læst
25 svar
Tynd, uisoleret gulv med 2 meters spændvidde. Hvad skal jeg have?
Jeg overvejer at bygge et lille loft derhjemme.
Jeg føler, at jeg vil spare så meget loftshøjde som muligt og derfor have et så tyndt, bærende gulv som muligt.
Arealet bliver 2x3 meter, og gulvets spændvidde bliver 2 meter, fast mellem bærende væg og en limtræsbjælke.
Lidt svaj gør ikke noget, og overfladens type har ingen betydning. Det vil blive brugt som hyggekrog/gæsteområde.
Jeg har kigget på not- og fer gulv i fyrretræ, der er 45 mm tykt. Kan det være nok?
Jeg føler, at jeg vil spare så meget loftshøjde som muligt og derfor have et så tyndt, bærende gulv som muligt.
Arealet bliver 2x3 meter, og gulvets spændvidde bliver 2 meter, fast mellem bærende væg og en limtræsbjælke.
Lidt svaj gør ikke noget, og overfladens type har ingen betydning. Det vil blive brugt som hyggekrog/gæsteområde.
Jeg har kigget på not- og fer gulv i fyrretræ, der er 45 mm tykt. Kan det være nok?
Hej!KMolinder sagde:
Tänkte bygga ett litet loft hemma.
Känner att jag vill spara så mycket takhöjd som möjligt och därför ha ett så tunt, bärande golv som möjligt.
Ytan blir 2x3 meter och golvets spännvidd blir 2 meter, fäst mellan bärande vägg och en limträbalk.
Lite svikt gör inget, och ytans typ har ingen betydelse. Kommer att användas som myshörna/gästutrymme.
Har tittat på spontat furugolv som är 45 mm tjockt. Kan det räcka?
Svaret er nej!
Du kan ikke bygge et trægulv uden reglar, wirer eller andet som holder oppe gulvet.
Hvis du har tykkere gulv, bliver det tungere, svajer mere.
3 reglar på 45*145 med et 25mm massivt trægulv er nok, svajer lidt men det holder.
Men vil du have gulvet stumt bør du mindst have 45*170 med max cc 600.
Reglarne skal være på højkant som reglar skal være, ikke liggende på fladen.
Det går at tage op tyngden med pladereglar og skråstivere fra undersiden, fra væg mod gulvet/loftet.
Mvh P-A
Hvis jeg bruger 145 + 25 bliver det 170 mm tykt. Det er ikke tilstrækkeligt.
Er det muligt at komme ned på 45*120, eller endda 45*95 hvis de placeres tættere?
Tykkelsen er som sagt det vigtigste.
Støtter fra undersiden vil være i vejen.
Er det muligt at komme ned på 45*120, eller endda 45*95 hvis de placeres tættere?
Tykkelsen er som sagt det vigtigste.
Støtter fra undersiden vil være i vejen.
Tag gerne billeder fra forskellige vinkler, op mod hvor du vil have loftet, eller gulvet.KMolinder sagde:
Så kan du måske ikke regne med at få løsningen direkte nu i løbet af aftenen.
Der er mange kyndige på forummet, det gælder bare om, at de finder dit indlæg.
Ha' det godt så længe!
Mvh P-A
Interessant forslag, men plattbjälklag kræver ofte et bjælkedæk og/eller regelværk fra topside.J Jorak sagde:
Meningen med plattbjälklaget er, at man kan have langt mellem regler/bjælkedæk.
Men idéen som grundtanke er god, i kombination med wire eller som @BerraBo foreslår, en stolpe som aflaster mod eksisterende tag og tænkt gulv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
2 styk skruesamlede 45x120 bliver lige så stive mod nedbøjning som en 45x145.
Hvis det ikke er noget kostnadsspørgsmål, findes dette tilgængeligt:
http://www.meiser.de/sv/produkter/products/smoothplate-12115.html
Måske ikke hvad du leder efter, men holdbart!
Lim et trægulv ovenpå så holder det garanteret.
http://www.meiser.de/sv/produkter/products/smoothplate-12115.html
Måske ikke hvad du leder efter, men holdbart!
Lim et trægulv ovenpå så holder det garanteret.
http://www.weland.se/sv-se/laettdurk/
Lättdurk er et alternativ. Klarer 2 meter spændvidde og bygger 48 mm.
Skal tage lidt billeder i aften, så må I komme med gode råd og glade tilråb!
Lättdurk er et alternativ. Klarer 2 meter spændvidde og bygger 48 mm.
Skal tage lidt billeder i aften, så må I komme med gode råd og glade tilråb!
Men, hvis man borer igennem, dropper limet, har gode vægge, trækker wire igennem, gennemgående, spænder op "gulvet", så har man en sjov model af hængekøje. Hmmm, sjov idé, hvis ikke andet.Peter2400 sagde: