8,999 læst ·
17 svar
9k læst
17 svar
Trykt træ i råspån?
O Okänd sagde:Hej! Jodå, problemet kvarstår. Vi har fått bekräftat via laboratorieanalys att råsponten innehåller pentaklorfenol. Med största sannolikhet har detta penslats på. Frågan är nu om det finns något mer i huset som har behandlats. Tydligen var det inte heller ovanligt att träpanel och dörr / fönsterkarmar behandlades på detta sätt. Du nämner takstolar, något jag också oroat mig lite för. Ångrar även att jag inte tog fler prover på reglar i innerväggarna när vi renoverade för några år sedan, för det är enda sättet att få veta.
Vi har avvaktat med takbyte då det är en väldigt stor kostnad. Jag experimenterar just nu med mekanisk ventilation av vinden; att skapa undertryck mha en fläkt. Detta sänker temperaturen på vinden och kan leda till fuktproblem men med tanke på omständigheterna ändå värt ett försök. Det verkar ha en viss effekt. Någon säger att vår inomhusluft har blivit bättre. Jag är dock inte lika säker.
Vill du skriva till mig på pm?O Okänd sagde:Hej! Jodå, problemet kvarstår. Vi har fått bekräftat via laboratorieanalys att råsponten innehåller pentaklorfenol. Med största sannolikhet har detta penslats på. Frågan är nu om det finns något mer i huset som har behandlats. Tydligen var det inte heller ovanligt att träpanel och dörr / fönsterkarmar behandlades på detta sätt. Du nämner takstolar, något jag också oroat mig lite för. Ångrar även att jag inte tog fler prover på reglar i innerväggarna när vi renoverade för några år sedan, för det är enda sättet att få veta.
Vi har avvaktat med takbyte då det är en väldigt stor kostnad. Jag experimenterar just nu med mekanisk ventilation av vinden; att skapa undertryck mha en fläkt. Detta sänker temperaturen på vinden och kan leda till fuktproblem men med tanke på omständigheterna ändå värt ett försök. Det verkar ha en viss effekt. Någon säger att vår inomhusluft har blivit bättre. Jag är dock inte lika säker.
Hej du! Jeg har tretex som indervægge.. kan denne muligvis også være trykt? Jeg leder for fuldt efter noget der er imprægneret herhjemme men finder intet.. har tjekket den bærende bjælke og den er ikke trykt!L Leif i Skåne sagde:TS @Okänd er det samme objekt som i denne tråd?
[link]
Impregneret Tretex som man brugte i 70-tallet som vindskive har en stikkende hovedpine-fremkaldende lugt som mange reagerer på. Når denne blev monteret var det ingen problem, da man anvendte en stående lockpanel udenfor! Denne var malet med en farve bestående af pigment, linolie, mineralsk terpentin! Denne farve var helt åben og med råsavede panelbrædder var der godt med sprækker til at slippe lugten ud fra imprægneringen.
Efter 30-40 år var det tid til at male og renovere, visse udskiftede panelet og i dag er det tørt og høvlet panel på den ene side, så væggen bliver tæt, for tæt. Samtidig maler man med en helt tæt farve, så nu kan lugten ikke komme ud men koncentreres indenfor panelet som naturligvis ikke har nogen ventiler foroven.
Samtidig udgik en ny forskrift at man skulle have et undertryk i huset via en centralventilation som altid burde køre!
Med nogle mm vandsøjle trykforskel mellem den stærkt lugtende Tretex og boligen tager det ikke så mange måneder for lugten at smitte alt i huset, tøj, hår, senge osv.
Jeg har selv det i mit hus men brædderne har nogle steder 1 cm brede sprækker så lugten forsvinder samt kun ventilator over komfuret som sjældent kører. Og ovenlysvindue uden pakning i brusebadet!
Nu går mine mistanker mod mine fer og not indervægge altså bag tretex'en..
Klik her for at svare