På jagt efter "ubehagelig lugt" i 70'er villa. Ved køb blev der udført en overdragelsesbesigtigelse, og besigtigelsesmanden påpegede mikrobiel vækst på råsponten. Nu er vi flyttet ind i huset og har haft en ekspert fra Ocab, som mistænkte at råsponten er trykimprægneret (fordi han syntes, den havde et grønlighid skær, når han lyste på den med lommelygte). Jeg synes, det lyder mærkeligt, at den ene ekspert mistænker skimmel og en anden trykt træ på samme sted.

Hvor almindeligt eller ualmindeligt forekommende er dette?

Huset er bygget i '73. Naboerne i området med erfaring af denne hustype siger, at der ikke er trykt træ andet end i syldene. Jeg er forvirret.

under mine næsten 50 år som tømrer har jeg ikke set trykket råspont hvad jeg kan huske

• Synes
Okänd
  • Laddar…
Rickard.
Har aldrig set trykt råspont men har et par gange set genanvendt træ fx. grangulv og grov vægpanel, så jeg antager, at det ikke er helt umuligt, at nogen har brugt en gammel altan, men det er højt usandsynligt.

Genanvendt træ er desuden meget usædvanligt i moderne huse, som dit alligevel tæller som.

Og jeg har svært ved at tro, at skimmelvækst eller imprægnering ville forårsage dårlig lugt indendørs.

Senest redigeret:
  • Synes
Okänd
  • Laddar…
Det begynder at lyde som om Ocab bare forsøgte at sælge mig en dyr analyse af råsponten...

O Okänd sagde:
Det begynder at lyde som om Ocab bare forsøgte at sælge mig en dyr analyse af råsponten...
Bor selv i et hus med trykt, der lugter rigtig dårligt. Det er ikke ualmindeligt overhovedet, da man byggede på den måde omkring 70'erne. I skrivende stund er jeg i gang med at udskifte alt, der er trykt, og folk påpeger allerede, at lugten er mindsket kraftigt.

Tag lidt tøj med hjem til nogen, I kender, og bed dem lugte til det. Lugt det typisk kælderlugt, så er det formentlig trykt i sylerne. Jeg har levet med det her i snart 10 år, og nu, når vi river alt ud, der er imprægneret, begynder folk at påpege, at de altid har bemærket en lugt. Det er lidt trist, at ingen har sagt noget tidligere, da man vænner sig til den kemiske lugt, der er typisk 70'erne, på cirka 3 sekunder.

Hvis I er usikre, så lav en kontrol.

• Synes
Okänd
  • Laddar…
Nu har jo ingen påstået, at der ikke findes trykt træ andre steder. Men nu var det jo råsponten, som Ocab siger var af trykt træ. Kan ikke engang huske at have set nogen type af spontet træ som trykt, men det kan jo godt være der findes/har fandtes.

• Synes
Okänd
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sagde:
...Og jeg har svært ved at tro, at skimmelvækst eller imprægnering skulle forårsage dårlig lugt indendørs.
Hvis det bliver fugtigt, og er imprægneret med PCP, så er det jo præcis det det kan gøre, lugte.

Rickard.
M MagHam sagde:
Hvis det bliver fugtigt, og er imprægneret med PCP, så er det jo præcis det, det kan gøre, lugte.
Tror ikke at en råspont under et tag er fugtigt specielt mange dage om året til det, men jeg er absolut ingen ekspert på det, så jeg gætter bare. Men selv om det lugter dårligt, så tror jeg ikke på, at det skal finde vej indendørs i nogen større udstrækning.

Senest redigeret:
  • Synes
Okänd
  • Laddar…
Kan man se (på gammelt træ) eller teste om det er imprægneret eller må man aflevere det til analyse for at være helt sikker?

Det interessante er i første omgang ikke om det er imprægneret, men i så fald med hvad.
Dagens kobbersalte anses for harmløse, men pentaklorphenol, som blev anvendt frem til 70'erne, kan omdannes til ildelugtende pentakloranisol.

Ja, dette er jo et 70-tals hus så det er vel det senere alternativ jeg går ud fra. Men kan man se på en træregel om den er trykket??

TS @Okänd er det samme objekt som i denne tråd?
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-i-och-utanfoer-70-tals-villa.337479/
Inprenerad Tretex som man anvendte i 70'erne som vindskive har en stikkende hovedpine-fremkaldende lugt som mange reagerer på. Da denne blev monteret var der ingen problemer da man anvendte en stående lockpanel udenfor! Denne var malet med en maling bestående af pigment, linolie, laknafta! Denne maling var helt åben, og med råsavede panelbrædder var der godt om sprækker til at slippe lugten ud fra imprægneringen.
Efter 30-40 år var det tid til at male og renovere, nogle skiftede panelen, og i dag er der tør og høvlede panel på den ene side, så væggen bliver tæt, for tæt. Samtidig maler man med en helt tæt maling, så nu kan lugten ikke komme ud, men koncentreres indenfor panelet, som naturligvis ikke har nogen ventiler foroven.
Samtidig kom der et nyt krav om at man skulle have et undertryk i huset via en centralventilation som altid skulle køre!
Med nogle mm vandsøjle trykforskel mellem den stærkt lugtende Tretex og boligen tager det ikke så mange måneder før lugten smitter alt i huset, tøj, hår, senge osv.

Jeg har selv det i mit hus, men brædderne har nogle steder 1 cm brede sprækker, så lugten forsvinder, samt kun ventilation over komfuret som sjældent kører. Samt tagvinduer uden pakning i brusebadet!

• Synes
Okänd
  • Laddar…
Jeg tolker svarene som at de fleste ser ud til at være enige om, at tryckt råspont ikke har eksisteret?

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
P
O Okänd sagde:
Jag tolkar svaren som att de flesta verkar vara överens om att tryckt råspont inte har funnits?
Hur gick det? Har hållt på med samma skit I 8 år... satt nivellgolv, bytt allt på 2 toaletter, badrum, rivit ut alla innerväggar. Nu taket å då får vi till oss att både råspont å takstolar ev är behandlade antingen doppade eller penslade men inte helt tryckta. Skickat iväg råspont på analys nu.

Cillisa sagde:
Hvordan gik det? Har holdt på med det samme skidt i 8 år... har lagt nivelleringsgulv, skiftet alt på 2 toiletter, badeværelse, revet alle indvendige vægge ned. Nu taget og så får vi at vide, at både råspont og spær muligvis er behandlet enten dyppet eller malet, men ikke helt trykt. Har sendt råspont til analyse nu.
Hej! Jo, problemet forbliver. Vi har fået bekræftet via laboratorieanalyse, at råsponten indeholder pentachlorphenol. Det er med størst sandsynlighed blevet malet på. Spørgsmålet er nu, om der er noget mere i huset, som er blevet behandlet. Tilsyneladende var det heller ikke usædvanligt, at træpaneler og dør- / vinduesrammer blev behandlet på denne måde. Du nævner spær, noget jeg også har bekymret mig lidt om. Fortryder også, at jeg ikke tog flere prøver på reglar i de indvendige vægge, da vi renoverede for nogle år siden, for det er den eneste måde at få det at vide.

Vi har afventet med tagudskiftning, da det er en meget stor udgift. Jeg eksperimenterer i øjeblikket med mekanisk ventilation af loftet; at skabe undertryk ved hjælp af en ventilator. Dette sænker temperaturen på loftet og kan føre til fugtproblemer, men med tanke på omstændighederne alligevel værd et forsøg. Det ser ud til at have en vis effekt. Nogen siger, at vores indeluft er blevet bedre. Jeg er dog ikke helt sikker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.