Hej på jer!

Har et kort spørgsmål om Tretexpladens eksistensberettigelse eller ej! Vi har købt et hus, som vi er i gang med at renovere. Anticimex har besigtiget og konstateret, at der ikke er fugt i væggene!

På alle ydervægge er der spikret på pudsen, sort pap derefter tretexplader, og udenpå det er der reglar, isolering og så gips og yderst tapet. Vores indledende tanke var, at vi skulle rive alt ned for at eliminere fremtidige fugtproblemer, og så bygge op på ny og isolere samt gipse igen.

Vi startede i et mindre rum og åbnede gipsen, fjernede isoleringen og reglarne for at komme til tretexen. Og, som forventet, så er den knastør! Ingen fugtindikationer nogen steder!

Så spørgsmålet er, om det er besværet og pengene værd at rive alt ned for at komme til tretexen og så bygge op alt på ny?
En mellemvej ville måske være at rive gipsen, fjerne isoleringen, og så tage tretexen bort uden at fjerne reglarne (den sidder ret løst, så jeg ved, at det ville gå!) og derefter sætte isoleringen og ny gips på igen! Den eneste udgift ville så være for ny gips.

Facaden er i dag ret dårlig og overvokset/skyggelagt, men vi vil til sommer rydde det meste, som skygger facaden, og derefter forbedre pudsen og male om. Også dette burde vel betyde, at man minimerer fugten, som kan trænge ind?

Hvad synes I? Hvad ville I have gjort? Skal man lægge mere energi på nordsiden og definitivt fjerne tretexen der?

PS. Den tidligere ejer fyrrede med brænde, men på sine ældre dage opvarmede han ikke huset ordentligt og stolede på et el-element i det rum, han sov i. Huset har ikke været ordentligt opvarmet i mindst et år, sandsynligvis to år... Snart vil vi (når snøkaoset giver slip) installere jordvarme og efterhånden være to voksne og et barn, der bor der! Hvilket jo giver mere fugtig luft indefra, hvis jeg tænker rigtigt? Vi vil også skifte fra de originale vinduer, koblede toglas, til nye trelags med ventil i alle rum.
 
Fungerer det godt så er det jo unødvendigt at skifte for skiftets skyld. Tretex isolerer godt om end selvfølgelig ikke lige så godt som en ny isolering. Fjerner man den, bør man altså erstatte den med anden isolering.

Derimod skal man ikke male eller tapetsere på den, det bliver aldrig godt :D
 
v-g sagde:
Derimod skal man ikke male eller tapetsere på den, det bliver aldrig godt :D
Jeg tænkte at olie den, den kan vel ikke være så frygteligt sugende? :D

Nej, yderst bliver det gips uanset hvad!
 
Så lad ski.. ähum tretexen blive siddende det gjorde jeg ;)

Derimod hvis du har brændeovn så er det perfekt at drukne tretex i diesel og bruge som optænding, der findes intet der slår denne kombi :D
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.