48,418 læst ·
12 svar
48k læst
12 svar
Bevare tretexplader i indervæg eller sætte gipsplader?
Hej! Vi er i gang med at renovere et hus fra -46. Indervæggene består af træ, hvorpå der er sømmet tretexplader. Pladerne er i sig selv ikke dårlige på nogen måde, men vi har fået råd fra nogle om at erstatte dem med gipsplader, mens andre siger, at vi lige så godt kan beholde dem og jævne til samlinger og evt. sætte et væv for at få det glat.
Jeg føler mig lidt rådvild, hvad mener I, som evt. læser dette?
Mvh Henrik
Jeg føler mig lidt rådvild, hvad mener I, som evt. læser dette?
Mvh Henrik
Hej hencand,
Vi har præcis samme opbygning som I har på huset. Vi har valgt at fjerne treetexen, mest fordi vi har fræset ny el ind i store dele af huset. Dels var der for få stikkontakter, og dels var elen udenpåliggende der, hvor den var udbygget før.
Treetexen isolerer ret godt, og af den grund kan det være godt at beholde den, men jeg kan personligt bedre lide at arbejde med gips som underlag. En mulighed kan være at skrue renoveringsgips op ovenpå treetexen, så har du stadig isoleringsevnen hos treetexen, men får gips som overflade. Desuden er det et vældigt arbejde at tage treetex ned, det støver mere end ønskværdigt.
Held og lykke!
Vi har præcis samme opbygning som I har på huset. Vi har valgt at fjerne treetexen, mest fordi vi har fræset ny el ind i store dele af huset. Dels var der for få stikkontakter, og dels var elen udenpåliggende der, hvor den var udbygget før.
Treetexen isolerer ret godt, og af den grund kan det være godt at beholde den, men jeg kan personligt bedre lide at arbejde med gips som underlag. En mulighed kan være at skrue renoveringsgips op ovenpå treetexen, så har du stadig isoleringsevnen hos treetexen, men får gips som overflade. Desuden er det et vældigt arbejde at tage treetex ned, det støver mere end ønskværdigt.
Held og lykke!
vi har samme opbygning og vi lod tretexen sidde, trak nye rør hvor det var nødvendigt i spor i tretexen (fandt 12mm slange).
så satte jeg almindelig 12,5 mm gips som er billigere og ikke bøjer som renoveringsgipsen kan gøre, når du ikke har et fast underlag.
så satte jeg almindelig 12,5 mm gips som er billigere og ikke bøjer som renoveringsgipsen kan gøre, når du ikke har et fast underlag.
Er i gang med at renovere soveværelset, har trefiberplader på væggene der. Valgte den nemmeste løsning og satte renoveringsgips op, går hurtigt og bliver godt, så vidt jeg kan se indtil videre.
Næste rum vil jeg nok rive trefiberpladerne ned og gøre som Pablo, omlægge elinstallationerne, så man får stik på de rigtige steder, næste rum er tv-stuen.
Næste rum vil jeg nok rive trefiberpladerne ned og gøre som Pablo, omlægge elinstallationerne, så man får stik på de rigtige steder, næste rum er tv-stuen.
Lad den sidde, det støver og er ubehageligt at fjerne.
Vi trak også ny el men skar med kniv væk en stribe på ca. 30 cm, sporede, lagde slange, og skruede striben tilbage med tretex. Fungerer fint og sparer en del arbejde.
Vi trak også ny el men skar med kniv væk en stribe på ca. 30 cm, sporede, lagde slange, og skruede striben tilbage med tretex. Fungerer fint og sparer en del arbejde.
Er helt enig. Kan man leve med et materiale, der ikke er 100% glat, men i stedet både lyd- og varmeisolerer mere end gips, så synes jeg, man skal beholde sin Tretex. Kan man ikke leve med dette, så er gips et godt alternativ. 
Nogle hævder, at man bør fjerne Tretex, fordi det er meget brandfarligt/letantændeligt. Men hvis huset ellers er af træ, ser jeg ikke helt pointen. Man bør måske ikke have levende lys på væggen, men jeg ved heller ikke, hvor følsomt det er.
God weekend!
Per
Nogle hævder, at man bør fjerne Tretex, fordi det er meget brandfarligt/letantændeligt. Men hvis huset ellers er af træ, ser jeg ikke helt pointen. Man bør måske ikke have levende lys på væggen, men jeg ved heller ikke, hvor følsomt det er.
God weekend!
Per
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Behold gerne tretexen som et isolerende lag, men sæt gips eller andet plademateriale, eller hellere træ udenpå. Tretexen er noget af det mest brandfarlige byggemateriale, jeg er stødt på. Jeg har selv stadig nogle rum, hvor tretex findes tilbage, men jeg slår i det mindste en eller anden beklædning udenpå.
/Brandingeniøren
/Brandingeniøren
Har tretex tilbage på væggene for bedre vægoverflade kan jeg ikke forestille mig. Hæng billeder mm med bare en nål og flyt derefter uden et mærke. TOPPEN reducerer ekko og ang brand så brænder det ikke så godt når det sidder fast mod væggen. Har prøvet et løst stykke og da brænder det hurtigt men det gør mine planker i væggen også hvis jeg lægger dem luftigt men sådan ser det ikke ud på mine vægge.
Dræb tretexen i diesel så har du verdens bedste brændstarter 
Man skal ikke fjerne trætex hvis man ikke har efterisoleret da den som nævnt ovenfor isolerer "ganske" godt. Bedre at smække gips udenpå, men helst ikke renoveringsgips, men almindelige 13mm std.gips.
Hvorfor skal man egentlig dække over den, den er jo smukt gennemfarvet direkte man køber dem
Man skal ikke fjerne trætex hvis man ikke har efterisoleret da den som nævnt ovenfor isolerer "ganske" godt. Bedre at smække gips udenpå, men helst ikke renoveringsgips, men almindelige 13mm std.gips.
Hvorfor skal man egentlig dække over den, den er jo smukt gennemfarvet direkte man køber dem
Har også tretex plader med et lille luftspalte bagved. Hvis man sætter lægter 45 og isolerer, så gips. Hvordan bliver det med risiko for skimmelsvamp osv., naturlig ventilation i huset, åbne ventiler, vandbåret varme.H hencand sagde:Hej!
Vi er i gang med at renovere et hus fra 1946. Indervæggene består af træ, hvorpå der er sømmet tretexplader. Pladerne er i sig selv ikke dårlige på nogen måde, men har fået råd fra nogle om at erstatte dem med gipsplader, andre siger, at vi lige så godt kan beholde dem og udjævne samlinger og evt. sætte et væv for at få det glat.
Føler mig lidt rådvild, hvad synes I, der evt. læser dette?
Mvh Henrik
Klik her for at svare