Men... På dobbeltbilledet der ser det jo bedre ud på det nedre billede, det havde jeg måske ikke tænkt så meget på. På det øvre - der kan det jo ikke være 900 i øvre underkant på den nedre leder og 900 i nedre underkant på den øvre leder. (Forstod nogen?) i mine øjne ser det ud til at være en stor forskel? TS skriver jo desuden, at det ser forskelligt ud i alle de nybyggede huse, så da får jeg følelsen af, at de er sat op lidt tilfældigt?

At det ser forskelligt ud i husene, kan skyldes, at det er forskellige montører, der har været i gang.

At det er forskelligt i de forskellige huse tyder på dårlig kvalitet i monteringsarbejdet. Ikke skal samme trappe se forskellig ud, fordi det har været en anden montør. Monteringsanvisningen kan jo ikke være fulgt.

Desuden har Immobil bekræftet, at det egentlig burde være omvendt:
Immobil sagde:
Gelænderets overkant skal være 900 mm over forkanten af trinnet. Egentlig burde den nederste gelænder være lavere end den øverste. At de ikke linjerer i hjørnerne må man leve med, når man har lige gelændere.
Altså, hvad jeg forstår, så ser det dårligt ud og er forkert ifølge praksis.

sblixten sagde:
Dessutom har Immobil bekrätat att det egentligen borde vara tvärtom:
Det lader til at være en skrivefejl, eller også mente han bare, at man burde sætte den nederste lavere for at den skal passe i hjørnet. Tager man lige gelændere og monterer i en svunget trappe, så de sidder i den rigtige højde i de lige dele af trappen, havner det øvre gelænder for lavt i hjørnet, mens det nedre gelænder havner for højt i hjørnet, præcis som på billederne.

Senest redigeret:
Jo, det blev lidt forkert der, ser jeg nu. :blushing:
Jeg mente, at den nederste sidder alt for højt i forhold til den øverste.

Kender det der fra mine forældres hus. Da jeg (dengang 12-13 år gammel) påpegede, at det så mærkeligt ud, svarede snedkeren surt, at trappeproducenten ikke lavede gelændere, der drejede som vange.

Hvor svært kan det være at save en regel, så den bøjer på den rigtige måde? (som sløjdlærer bliver man jo let oprørt, når man ser sådan noget...)

De producenter af trapper, der leverer pladsvingede gelændere, gør på følgende måde:
Samtidig med at vangen saves/fræses, lægger man ~ 100 mm til på oversiden af vangen. Derefter skærer de gelænderet fri fra vangen og fræser det i valgfri form.

Immobil sagde:
De producenter af trapper, der leverer plansvungne gelændere, gør på følgende måde:
Samtidigt med vange-stykket saves/fræses lægger man ~ 100 mm til oversiden af vangen. Derefter skærer de gelænderet fri fra vangen og fræser det i en valgfri form.
egentligen enkelt at få det perfekt og flot, men hvis man jager produktionsomkostninger, bliver det billigere med en lige planke
gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.