Sådan ser overgangen mellem trappegelænderne ud, hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det vel meningen, at de skal være på et jævnt niveau, ikke at der skal være et spring på 20-25 cm i højden.
Er det korrekt monteret, eller var nogen fuld på jobbet? :(
Vi har indgivet det som en reklamation, så det skal justeres, så det ser godt ud, men vi har endnu ikke fået et svar fra husbyggeren om, at de har tænkt sig at gøre noget ved det?

• Overgang mellem trapperækværk med niveauforskel på 20-25 cm, udført med træpaneler på en lys væg. Monteringsproblemer bemærket.
Senest redigeret:
Det ser sjovt ud.

Svært at se på billedet, men hvorfor sidder det højere rækværk og dækker spaljen?

S
hvad er det for mål op til den nederste kant på dem? ved trappetrinnene da.
den højre kan have gjort, at de ikke skar den, fordi det måske så mærkeligt ud, når man ikke havde gelænderet til hjørnet.
formentlig har den det rigtige mål ved trappetrinnet

Her er billede fra lidt længere afstand, samt på det andet gelænderhjørne, de ser ud til heller ikke at have ramt helt rigtigt der :(

• En trappe med trægelænder omkring et hjørne der ikke flugter helt korrekt.
  • Trappehjørne med trægelænder der ikke flugter korrekt med væggen.
SBH sagde:
hvad er det for mål op til underkanten på dem? ved trappestigen da.
Den højre kan have gjort, at de ikke kappede den, fordi det måske så underligt ud, når man ikke havde rækværket til hjørnet.
Formentlig har den det rigtige mål ved trappestigen
Den venstre er der 115cm fra midten på trappestigen under, og den højre er der 103 fra midten på trappestigen under den.
Det sjove/tragiske er, at det ser forskelligt ud i alle husene, det er et antal ens huse, som er bygget i samme omgang.

Nej fy!
Reklamer!
Der findes jo et specifikt mål til at montere gelændere på, men sund fornuft kan vel også aktiveres?

shogo99 sagde:
Den venstre er det 115cm fra midten på trin under, og den højre er det 103 fra midten på trin under den.
Men hvis du måler den øvre lidt længere oppe i trappen så? Hvis man kigger på vangstykket, ser man jo, at det bliver mindre stejlt, når trappen går ud i hjørnet. Jeg ved ikke, hvordan man plejer at gøre i nye huse, men i de ældre huse, hvor jeg har set, hvordan rækværket sidder, har man brugt svungne rækværk, så de har samme form som vangstykket.

mulpac sagde:
Om man kigger på vangstykket, kan man se, at det bliver mindre stejlt, når trappen går ud i hjørnet. Jeg ved ikke, hvordan man plejer at gøre i nye huse, men i de ældre huse, hvor jeg har set, hvordan rækværket sidder, har man brugt svungne rækværk, så de har samme form som vangstykket.
Jeg overvejede også det. Jeg ved ikke, om det skal blive præcis som på billederne, men lidt mærkeligt burde det blive et sted, hvis man har lige håndlister til en sådan trappe. Jævn højde over trinene kan man bestemt ikke få, uanset hvordan de monterer dem.

Håndlistens overside skal være 900 mm over forkanten af trinnet.
Egentlig burde den nedre håndliste være lavere end den øvre. At de ikke linjerer i hjørnerne må man leve med, når man har lige håndlister.

Senest redigeret:
Er du sikker på det Immobil? Jeg synes, det ser helt vanvittigt ud. Hvilken hustillverkare er det, der bygger sådan her?

Ja, med lige håndledere kan du aldrig få det til at linjere i hjørnet. Når man monterer den nedre håndleder, må man ofte gå på kompromis lidt og ikke holde stædigt på de 900 millimeter.

Immobil sagde:
Håndlistens overkant skal være 900 mm over forkanten af trinet.
Egentlig burde den nederste håndliste være lavere end den øverste. At de ikke linjerer i hjørnerne må man leve med, når man har lige håndlister.
Står det i noget regelværk, som man absolut ikke kan slække på?
Så kan man måske synes, at man ikke skal behøve "leve med" grimme slutresultater. Især ikke når det ser ud som i tråden....

Du mener, at praksis alligevel er, at man sørger for, at vejlederne linjar?

Nej, det går ikke med lige håndlister. 900 mm er generelt anerkendt blandt trappeproducenterne.

Det mærkeligste er, at det ser forskelligt ud i alle huse, der er produceret i samme etappl, det føles som om, man simpelthen har monteret dem uden at måle nogen steder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.