Har efter meget besvær fundet et trapperækværk, som vi synes passer til vores hus.
Vi fandt et hos Hornbach fra nordingrå træ. Et indendørsrækværk.
Nu til alle spørgsmålene, som jeg håber at få svar på fra jer kyndige!
Jeg skruer spjældene sammen med listen i overliggeren. Der findes en liste, som jeg sætter spjældene i, se billede. Så tænkte jeg at lime overliggeren på. Hvilken type skrue skal jeg bruge? træskrue forstår jeg, men hvilken dimension? spjældene er 40*40 mm
Til stolperne? ved at der findes en skrue, som man skruer ned i gulvet bjælkelaget. som jeg så kan skrue stolpen fast i. Hvad hedder den type skrue?
Hvordan fæstner jeg så rækværdsdelen med underliggeren i gulvet pænest? Vil jo ikke bore skruer ovenfra uden at skjule dem??!!!
Selve overliggeren? Hvordan ville I fæstne den i stolpen henholdsvis væggen på bedste måde?
Ja, jeg ved, mange mærkelige spørgsmål, men man vil jo have det pænt og korrekt!
Til stolperne? Jeg ved, at der findes en skrue, som man skruer ned i gulv bjælkelaget, som jeg så kan skrue stolpen fast i. Hvad hedder den type skrue?
Jeg brugte käppskruv som tommib linker til. Købte Lundbergs variant. Husk, når du planlægger, at der skal være plads til at skrue hele stolpen.
Overligger var fra Nordingrå, og jeg tror det var præcis det samme som du har købt. Har også lignende spjæld. Skruede først listen oppefra ned i spjældene. Forsænket træskrue med diameter 4 mm og længde godt det dobbelte af, hvad listen er, ville jeg foreslå. Så almindelig trælim, når håndløberen blev lagt på oppefra.
Brugte en planhøvlet brædde som bundstykke. Skruede først en liste i kortsiden på spjældene, omtrent som deroppe. Stillede pakken på bundstykket og skruede ned gennem listen. Så lagde vi klodser af en profileret liste mellem hver spjæld. Til sidst en liste, billedliste tror jeg det var, som blev skruet i bundstykket langs med spjæld og klodser. Klodser og liste satte vi også ved håndløberen for at få det lidt mere arbejdet. Da kunne vi også skråskrue håndløberen i stolpen med en ret grov skrue, som derefter blev skjult af listen.
Fantastisk fint rækværk. Jo, vi bruger alt fra Nordingrå trä. Dog det færdigmalede. Tak for infoen. Vi bruger deres underliggende. Jeg tænkte på at forbore nedefra og derefter fastgøre spjældene med 5mm 80mm delgæd skruer for at fastgøre spjældene. Derefter som du sagde på med listen, skruve med 30mm. For så at lime overliggeren.
Så, at Lundbergs har en skrue med et pladejern, som jeg fastgør overliggeren til stolpen og væggen med.
Jeg brugte käppskruv som tommib linker til. Købte Lundbergs variant. Husk, når du planlægger, at der skal være plads til at skrue hele stolpen.
Overliggeren var fra Nordingrå og tror det var præcis den samme som du har købt. Har også lignende spjæld. Skruede først listen ovenfra ned i spjældene. Forsænket træskrue med en diameter på 4 mm og længde godt og vel dobbelt det, listen er, ville jeg foreslå. Så almindelig trælim da håndlisten blev lagt på ovenfra.
Brugte en planhøvlet brædde som bundstykke. Skruede først en liste på kortenden af spjældene omtrent som deroppe. Stillede pakken på bundstykket og skruede ned gennem listen. Så lagde vi klodser af en profileret liste mellem hver spjæld. Til sidst en liste, billedehylde tror jeg det var, som blev skruet i bundstykket langs med spjæld og klodser. Klodser og lister satte vi også ved håndlisten for at få det lidt mere forarbejdet. Så kunne vi også skråskruve håndlisten i stolpen med ret grove skruer, som derefter blev skjult af listen.
Lidt friske billeder som måske kan inspirere:
[billede]
[billede]
[billede]
Et indlæg med nogle billeder fra vores rækværksbyggeri:
[link]
Flot rækværk. Hvordan gør du med gulvet? Går det ind under rækværket eller stopper det under en af listerne?