Har et trappegelænder hvor afslutningen af gelænderet sidder løst i dag. Der er et monteringshul ca. 6-8mm hvor jeg overvejer om jeg skal bruge en fransk træskrue/seksskantskrue eller en bolt med indslagsmøtrik.
Væggen til fastgørelse er kun gipsplade og råspont hvilket ikke er tilstrækkeligt. Åbnede væggen på den anden side og har til hensigt at indsætte en regel til at lave fastgørelsen i.
Skal jeg bruge fransk træskrue eller bolt med indslagsmøtrik? Fordele/ulemper med hver? Vil selvfølgelig ikke åbne væggen igen efter dette er monteret.

Mvh Richard

Bedste svar

Inslagsmøtrik i træ?, muligvis en rampamuffe.
Fransk skrue har jeg stoppet med at kunne lide.
Almindelig men grov træskrue tror jeg fungerer.
Protte

• Synes
RichardRR
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Islåsningsmøtrik i træ?, muligvis en rampamuffe.
Fransk skrue har jeg holdt op med at kunne lide.
Almindelig men grov træskrue tror jeg virker.
Protte
Angående islåsningsmøtrik. Tænkte at forbore hul i reglen som fastgøres på indersiden og slå i netop en islåsningsmøtrik for derefter at bruge en m6-m8 bolt fra rækværkssiden.
https://www.byggmax.se/inslagsmutter-3206-habo-p7240316

Udseendemæssigt vil jeg gerne have sekskantet hoved på rækværkssiden, men der findes måske kraftige træskruer med sådan et hoved?

Gennemgående bolt med firkantskive og møtrik.

Lyder som en god løsning med islagsmøtrikken. Lige der, hvor møtrikken sidder, er en større diameter på hullet nødvendig. Undgå at have den større diameter hele vejen, godt hvis bolten får støtte af hullet.

Der findes specialskruer med træskrue i den ene ende og gevind på den anden, jeg tror det var Habo, der havde sådanne, perfekt til gelændere.

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
Ja

Hej

Det blev til at bruge almindelig kraftig træskrue. Da jeg åbnede væggen på indersiden, var der en gammel 50x50 lægte der.
Vurderede, at der ikke var tilstrækkelig dybde til indslagsmøtrik. Det viste sig også, at den tidligere skrue til gelænderet var skruet helt skævt, så den kun sad yderst lidt fast i 50x50 lægten.
Lykkedes med at vinkle ny skrue i nyt spor, så jeg ramte midt i lægten. Benyttede også lejligheden til at sætte mothold/småreglar op, hvis denne fastgørelse ikke holder, og at jeg i fremtiden bruger bredere beslag ved fastgørelse af trappegelænderet.

• Sort håndliste med skrue monteret i en væg. Skruen er delvist fastgjort i en hvid beslag forbundet til et trappegelænder.
  • To træstykker fastgjort med metalbeslag på en væg af træpaneler.
  • Vægkonstruktion med 50x50 regel og to træplanker fastgjort med beslag, omgivet af isoleringsmateriale.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.