13,648 læst ·
40 svar
14k læst
40 svar
Træk to terrassebrædder 28mm sammen
Du har ikke overvejet at bruge træpløkker og polyuretanlim? Ellers bor en lille hul i gelænderet og indsæt en afkortet søm for at markere, hvor pløkken skal være. Bor for pløkken i gelænderet og underbrættet og monter pløkken i gelænderet med lim. Lad det tørre. Lim i underbrættet og anliggningsflade, monter med tvinger og tør overskydende lim af med acetone. Holder garanteret, men selvfølgelig svært at demontere!D Derbyboy sagde:Hej,
Jeg er i gang med en trappe (udendørs) og havde tænkt mig at bruge to 28x120mm terrassebrædder som gelænder, rækværk. Den øverste bræt, altså den man holder i, skal skrues fast i den underliggende bræt nedefra. Den øverste bræt skal altså trækkes ned/sammen mod den underliggende. Nu har jeg opdaget, at det er ret svært at trække brædderne sammen. Jeg har prøvet med almindelig terrassekrue, typisk 4,5x50.
Tips?
Brug en skrue, der har 2 forskellige gevindstigninger på stammen. Så får du en god klemkraft, og de to terrassebrædder trækkes sammen mod hinanden. Der findes terrasse skruer, der er opbygget på den måde. ESSVE, Gunnebo, Grabber, MFT m.fl. har den type skrue. Skal du derefter lime imprægneret træ, er det, som du allerede har anvendt ved andre lejligheder, PU-lim, der gælder.
https://www.bauhaus.se/trallskruv-essve-essdeck-max-c4-4-8x55mm-250st-fp
https://www.bauhaus.se/trallskruv-essve-essdeck-max-c4-4-8x55mm-250st-fp
lige de skruer du viser vil blive svære at bruge, da de kræver, at de forskellige gevind tager præcist i begge planker.
Princippet må jo være, at hovedet skal trække den nederste planke op i den øverste. For at det skal lykkes, skal der være maksimalt med gevind i den øverste, og hovedet skal være stort nok til ikke at synke ind i den nederste uden at presse den mod den øverste.
Den næste skrue at teste, hvis den indkøbte ikke fungerer, er.
Bedre hvis den var 55mm dog.
Princippet må jo være, at hovedet skal trække den nederste planke op i den øverste. For at det skal lykkes, skal der være maksimalt med gevind i den øverste, og hovedet skal være stort nok til ikke at synke ind i den nederste uden at presse den mod den øverste.
Den næste skrue at teste, hvis den indkøbte ikke fungerer, er.
Bedre hvis den var 55mm dog.
Går for langsomt og bliver for omstændeligtLars Klein sagde:
Du har ikke overvejet at bruge træpløkker og polyuretanlim? Ellers, bor et lille hul i rækværket og sæt en afkortet søm i og marker, hvor pløkken skal være. Bor for pløkken i rækværket og den nedre bræt og monter pløkken i rækværket med lim. Lad det tørre. Lim i den nedre bræt og anlægsfladen, monter med tvinger og tør overskydende lim af med acetone. Holder garanteret, men selvfølgelig svært at demontere!
Edit: og sikkert for svært for mig
Den vil fungere. De er udviklet til at få maksimal klemmekraft mellem lægte og terrassebræt. Grunden til, at gevindene ikke sidder direkte under hovedet, er for at skåne fingerspidserne, når man skruer meget 🙂
Er du ikke i Sthlm? For Nordbygg finder sted lige nu på Stockholmsmässan, og der kan du teste både skruen, jeg sendte et link på, samt WAF:en du sendte et billede på.
Er du ikke i Sthlm? For Nordbygg finder sted lige nu på Stockholmsmässan, og der kan du teste både skruen, jeg sendte et link på, samt WAF:en du sendte et billede på.
Lim kan være en løsning, der muliggør at kunne skrue "usynligt" nedefra. Har desværre ikke tænkt på det selv, da jeg arbejdede med et gelænder! Forsøgte først med en liggende planke på en 45x45 regel, men det holdt ikke, da planken var 28 mm, hvilket ikke var nok til, at gevindet kunne holde planken fast, når den slog sig. Min løsning blev til sidst at skrue oppefra og bruge en liggende og en stående planke under (begge 28x120). Skruerne er ikke særligt kønne at se på, men det sidder ordentligt fast.
Skruen skal kunne holde det sammen selv uden lim eller tvinger, så du kan lave en sektion ad gangen og så flytte tvingerne. Jeg ville hellere låne tvinger eller lave maks to sektioner per dag, så limfugen får tid til at sætte sig, men det går. Skal du ikke lime, så spis det så du gør alligevel dvs ingen forskel.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
C4 corrseal for at trække sammen regelværk
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur koppla ihop PEM 32mm Slang och utkastare / andra ändan PEM 32 Sland och Gardena Slang
Vatten & Avlopp -
Tja allihop ska dra kabel från ett vägguttag till en enpolig strömbrytare som ska tänd
El -
Dra ihop dag- och dränvatten
Vatten & Avlopp -
Koppla ihop bäck med dränering.
Trädgård allmänt