Har en kanske knepig fråga. Jag behöver dra ihop två trästycken som börjar glida isär. Vanlig skruvtving funkar inte pga, utrymmet. Min tanke är att höra med er om det finns nån form av platt fyrkantsfäste med gänghål i båda ändar med en vridbar mutter mellan. Har försökt rita hur jag tänkt. Som en justerbar stolpsko fast ganska annorlunda . 20260709_113501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B BerraBrus skrev:
Har en kanske knepig fråga. Jag behöver dra ihop två trästycken som börjar glida isär. Vanlig skruvtving funkar inte pga, utrymmet. Min tanke är att höra med er om det finns nån form av platt fyrkantsfäste med gänghål i båda ändar med en vridbar mutter mellan. Har försökt rita hur jag tänkt. Som en justerbar stolpsko fast ganska annorlunda .[bild]
Screenshot_20260709_114115_Chrome.jpg
Skapa konto

Typ en sån ?

Sök på "vantskruv"

B Bollo skrev:
[bild]
Typ en sån ?
Kan nog fungera. Det är yttre bärlinan på en gammal stuga som börjat röra på sig oroväckande. Frågan är hur hållbara dessa skruvar är? Kan det finnas nåt lite stabilare och kraftigare?

useless useless skrev:
Sök på "vantskruv"
Aha, där var ordet jag sökte, tack.

Vantskruvar finns i rätt kraftigt utförande. Sök i välsorterade båtaffärer.

Denna skulle kanske funka men tyvärr är dom svindyra.
IMG_0816.jpeg
Skapa konto

B BerraBrus skrev:
Jag behöver dra ihop två trästycken som börjar glida isär.
Är det bara för att få ihop dem eller även för att hålla dem permanent på plats efteråt?

För att dra ihop delarna kanske en björn (spännbjörn) kan användas.

IMG_0958.jpeg
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Är det bara för att få ihop dem eller även för att hålla dem permanent på plats efteråt?

För att dra ihop delarna kanske en björn (spännbjörn) kan användas.

[bild]
Det ska hålla ihop permanent eller åtminstone göra så glipan inte blir större.

Sök på Kättingspännare/ "spärrbjörn"

Spaklyftblock att dra ihop med, tex Torin BigRed Vajertalja 2000/4000kg 349kr på Motonet

Att hålla ihop det med sen kan du använda tex gängstång, stora planbrickor och mutter, eller bara ett armeringsjärn som bockas i ändarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.