Hej - håber, at jeg poster i det rette forum for dette spørgsmål... Skal bygge en spalje i trappen til overetagen og har lidt overvejelser om materialevalg og dimensioner. Trappen er U-formet med repos, og spaljen er tænkt at blive fastgjort i trappen samt loftet. Spaljen skal slibes og males hvid, er det tænkt. Kan jeg bruge almindeligt træ fra byggemarkedet til dette, eller skal jeg købe "snedkertræ"? Er det "almindelige" træ tørt nok, eller vil det bevæge sig for meget, efter at spaljen er på plads, så det ser forfærdeligt ud efter et stykke tid? Hvilke dimensioner og afstand mellem spjæl anbefales?
Mvh,
Mvh,
Senest redigeret:
Du bør bruge fyr, hvilket jeg tror, du mener, når du skriver snedkerværk. Reglar er lavet af gran og anbefales ikke. Afstanden mellem espalierpindene må ikke være større end 110 mm (tror jeg gældende regler siger). Dimensionen på espalieret bestemmes af deres længde. Mit råd er at kontakte en snedker, så du får et godt resultat.
Hej og tak for svaret!
Min overvejelse angående snedkervirke eller almindeligt "byggehandelsvirke" handler mest om, hvorvidt det er muligt at få det tilstrækkeligt pænt med byggemarkedets virke. Det meste man køber der, føles ikke som om, det er beregnet til at være synligt i normale tilfælde, især ikke indendørs. Måske har jeg blandet termerne en smule sammen, men det jeg mente med snedkervirke var noget, der ser godt ud indendørs og ikke kommer til at vride sig eller ændre form i større grad, efter det kommer på plads. Min erfaring er, som I sikkert bemærker, ret begrænset, og måske bekymrer jeg mig helt uden grund?!
Mvh,
Min overvejelse angående snedkervirke eller almindeligt "byggehandelsvirke" handler mest om, hvorvidt det er muligt at få det tilstrækkeligt pænt med byggemarkedets virke. Det meste man køber der, føles ikke som om, det er beregnet til at være synligt i normale tilfælde, især ikke indendørs. Måske har jeg blandet termerne en smule sammen, men det jeg mente med snedkervirke var noget, der ser godt ud indendørs og ikke kommer til at vride sig eller ændre form i større grad, efter det kommer på plads. Min erfaring er, som I sikkert bemærker, ret begrænset, og måske bekymrer jeg mig helt uden grund?!
Mvh,
Klik her for at svare