5,766 læst ·
22 svar
6k læst
22 svar
Træ om vinteren
Hvorfor være så konventionel?KnockOnWood sagde:
Jeg har lige brugt en masse lærketræ. Den er ikke trykket med andet end hvad lærken selv har produceret.
Og snart skal jeg starte en tråd om egetræ - den er også ren som en barnenumse.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det her handler ikke om mening, det er fysik. Krympning og svulmning p.g.a. fugt og temperatur er to forskellige ting. Så at svulmning p.g.a. relativ fugtighed er afhængig af temperatur er en anden sag, men afhængigheden gælder ikke omvendt. En stålstang binder jo f.eks. ingen fugt, men bliver alligevel længere med øget temperatur. Du har sikkert hørt om solkurver på jernbanespor. Det skyldes dette. Jeg har selv haft laboratorier under min studietid, hvor vi målte dette for forskellige typer tømmer.SBH sagde:
Men forskellige materialer ændrer jo størrelse forskelligt afhængigt af temperatur. Stålstangen i fast fase bliver større med stigende temperatur, vand bliver ca. 10% større når temperaturen går under nul og det ændrer fase til is. Så det er nok ingen enkel sammenhæng i et komplekst materiale som træ. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis frosset træ krymper når det tør.
Forholdet er højst lineært, så længe du ikke blander ind frysning og udtørring, da dette afhænger af vandmængden. Længdeudvidelseskoefficienten er udelukkende afhængig af temperatur og varierer som sagt mellem forskellige fiberretninger, hvor den er mindst i længderetning. Variation er mellem 0,5-3 mm/mKAskeHolst sagde:Fast forskellige materialer ændrer jo størrelse forskelligt afhængigt af temperatur. Stålstangen i fast fase bliver større med øget temperatur, vand bliver ca. 10% større når temperaturen går under nul og det ændrer fase til is. Så det er nok ikke noget enkelt forhold i et komplekst materiale som træ. Jeg ville ikke være overrasket, hvis frossent træ krymper, når det tiner.
Har nu tjekket træet jeg købte i går: det har krympet med ca. 0,5%. Interessant. Havde forventet, at det ville svulme.
Jeg mener ikke, at den totale svulmen/krympningen vil få træet til at øges i størrelse, men jeg mener, at man bør skelne mellem de to processer. Som jeg skrev i det første indlæg, vil det svulme, fordi det bliver varmere, men krympe, fordi fugten tørrer ud, forudsat at det faktisk er fugtigt fra starten. Hvis det har ligget udenfor i længere tid nu om vinteren, når det er tørt, akkumuleres der ikke særligt store mængder fugt. Selvom den relative luftfugtighed er stor, er mængden af fugt (g/m3) meget lille.
Klik her for at svare