Hej!
Har et teoretisk spørgsmål: har lige købt lidt terrassebrædder fra byggemarkedet. Terrassebrædderne har ligget i en kold hal. Vi har haft -5 til -20C de seneste dage.
Nu ligger terrassebrædderne indendørs. Vil de blive mindre eller vil de svulme op noget?
Har et teoretisk spørgsmål: har lige købt lidt terrassebrædder fra byggemarkedet. Terrassebrædderne har ligget i en kold hal. Vi har haft -5 til -20C de seneste dage.
Nu ligger terrassebrædderne indendørs. Vil de blive mindre eller vil de svulme op noget?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Tager du den ind i varmen?
Den er vel tænkt at være udendørs til altan eller lignende?
Inde er der nok stor risiko for, at den tørrer og revner, og måske slår sig/vrider sig.
Den er vel tænkt at være udendørs til altan eller lignende?
Inde er der nok stor risiko for, at den tørrer og revner, og måske slår sig/vrider sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det vil jo udvide sig noget p.g.a. at temperaturen øges, dog er denne udvidelse lille sammenlignet med udvidelse/sammentrækning p.g.a. fugt. Det er den relative luftfugtighed, der styrer, og denne er meget lav indendørs om vinteren, da udendørsluften ikke kan bære specielt meget fugt p.g.a. den lave temperatur.
hvor står der noget om udvidelse på grund af temperatur? noget nyt for mig. findes der noget skrevet om dette fænomen?falkn sagde:Det vil jo udvide sig lidt på grund af, at temperaturen stiger, dog er denne udvidelse lille sammenlignet med udvidelse/skrumpe på grund af fugt. Det er den relative luftfugtighed, der styrer, og denne er meget lille indendørs om vinteren, da udendørsluften ikke kan bære specielt meget fugt på grund af den lave temperatur.
Tak for svaret! Det var jeg ude efter: frossen fugt. Mit ræsonnement er: det vil udvide for lav temp.=lav fugtindhold=lav volumen
Kan du uddybe mere om frossen fugt,SBH?
@KnockOnWood: er lidt usikker på, hvad jeg har købt. 22x145. Ved ikke, hvad man kalder det på dansk: brædt, terrassebrædder, lægte, planke. Det er ingen liste, det ved jeg..
Kan du uddybe mere om frossen fugt,SBH?
@KnockOnWood: er lidt usikker på, hvad jeg har købt. 22x145. Ved ikke, hvad man kalder det på dansk: brædt, terrassebrædder, lægte, planke. Det er ingen liste, det ved jeg..
fugten i terrassebrædderne fryser er ikke mere mystisk end det. eller hvordan mener du?Charley1968 sagde:Tak for svaret! Det var jeg ude efter: frossen fugt. Mit resonement er: det vil udvide sig ved lav temp.=lav fugtkvote.= lavt volumen
Kan du uddybe mere om frossen fugt, SBH?
@KnockOnWood: er lidt usikker på, hvad jeg har købt. 22x145. Ved ikke hvad man kalder det på dansk: bræt, terrassebræt, lægte, planke. Det er ingen liste, det ved jeg..![]()
Alle materialer varierer i størrelse med temperaturen. Stål gør det meget, det er sådan de fleste termostater fungerer, når man sammensætter metaller med forskellige længdeudvidelseskoefficienter. Træ udvider sig også med temperatur, men ikke lige så meget som stål eller beton. Derudover har træ forskellige store ændringer i forskellige fiberretninger, da materialet ikke er isotropisk. Størst længdeudvidelseskoefficient findes i den radiale retning fra kernen, hvilket svarer til bredden på en almindelig gulvplanke eller terrassebrædde.SBH sagde:
Senest redigeret:
jeg vil sige at varme eller kulde ændrer fugten i træet. så det er egentlig ikke temperaturen alligevelfalkn sagde:Alla material varierar i størrelse med temperaturen. Stål gør det meget, det er sådan de fleste termostater fungerer da man sætter metaller med forskellige længdeudvidelseskoefficienter sammen. Træ udvider sig også med temperatur, men ikke lige så meget som stål eller beton. Desuden har træ forskellige store ændringer i forskellige fiberretninger fordi materialet ikke er isotropt. Størst længdeudvidelseskoefficient findes i den radielle retning fra kernen hvilket svarer til bredden på en almindelig gulvplanke eller terrassebræt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg måske misforstod.Charley1968 sagde:
Med terrassebrædder forstår jeg trykimprægneret som man lægger terrassegulv med.
Men du måske skal have disse brædder indendørs?
22x145 er vel ellers mest almindeligt som yderpanel, vindskiver og sådan.
Nej, KOW, fejlene er helt fra min side. Det er jo ingen trall, som jeg skrev..