Hej jeg er i gang med at renovere køkkenet og nu har jeg taget skorstenen frem fordi jeg vil installere en gammel brændeovn i køkkenet (som der har været før i samme hul i skorstenen.) og nu har jeg læst lidt at det skal være mindst 10 cm mellem skorstenen og brændbart materiale men når jeg har taget min skorsten frem så er der jo træ mod skorstenen som det har været siden huset blev bygget (ca. 1920) og nu undrer jeg om jeg virkelig skal rive alle vægge omkring skorstenen og bygge hele huset om for at kunne fyre i brændeovnen ..? og på det seneste har man bygget skorstenen ind ved at lægge en planke vandret og derefter en planke lodret og gipsede ...så jeg antar at jeg skal fjerne det.?

taknemmelig for svar og forskellige regler man skal tænke på?

Hej !

Det nemmeste er selvfølgelig at ringe til skorstensfejeren, han ved, hvad der gælder.
10cm til brændbart gælder sikkert, men som du siger, bjælkelaget i gamle huse ligger
jo mod/indbygget delvis i skorstenen.

Vi fik lagt 10cm glasuld i forbindelse med cellulose-isolering af det kolde loft, men
det skyldes, at cellulose ikke betragtes som ubrændbart, den er kun behandlet
med borsalt for at forhindre spredning af glødebrand.
Vi skulle have indsat brændeovn/kakkelovn, og så skal man lægge 10cm glasuld/mineraluld rundt om skorstenen mod cellulose.

Men resten af rummenes hjørne-dele af bjælkelaget ligger mod skorstenen.

Jeg ville give skorstensfejeren et kald, det koster ikke noget :)

Held og lykke

Jeg har omtrent samme problem, jeg skal opsætte skillevægge mod murstokken, ingen problemer, bare at bruge kinareglar, men så når vægbeklædningen skal på, så vil jeg jo have osb & gips, men hvordan gør man med de 10 cm nærmest murstokken? osb'en er jo 11 mm tyk & gipsen 13, så det går jo ikke at erstatte det inderste stykke med gips! eller? 2 mm forskel gør måske ikke noget?

Kan anvende Mineritskiven mod murstokken i kombination med rockwool.

Tjek med skorstensfejeren, men jeg har en idé om, at der er en afstand til røgkanalen, som gælder. Så hvis der f.eks. stikker en krans af mursten ud, som bjælkelaget hviler på, ville det være OK.

Men selve teglene i skorstenskanalen skal jo medregnes i afstanden på en eller anden måde.
Siger vi, at selve skorstenskanalen er 30 cm, så kan det jo ikke være nogen fare. Selv har jeg træregler direkte på skorstenskanalen, og skorstensfejeren sagde intet om dem, da han godkendte min nye kamin i en kanal, som ikke tidligere er blevet brugt til fyring.

Ja, det var det, jeg mente med afstand til røggangen. Men hvor mange mursten det skal være, ved jeg ikke.

Der findes modulskorstene i dag, som ifølge producenten er godkendt til at blive bygget ind med træ imod, men det betyder ikke nødvendigvis, at den er godkendt af brandmyndighederne i netop din kommune. Tjek altid din kommunes regler.

Ok, tak så meget for alle svar, min murstock er jo fra 1920'erne & bjælkelaget ligger jo allerede mod, så det burde jo ikke være nogle problemer, men dog så er det kun et lag tegl rundt om d.v.s. 10 cm tegl + 1-2 cm puds

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.