I
Jeg ved der er mange dygtige snedkere på BH, kan nogen/nogle give mig lidt gode råd?
Jeg tænkte på at bygge en ramme til en søjleboremaskine. Den skal være stabil, da maskinen vejer en del. Jeg overvejede at sætte den på hjul, så jeg kan flytte den efter behov. Hvordan løser man det i træ?
Træ som findes er 70x70 + lidt andet, bl.a. en plade at lægge ovenpå, syntes det kunne være passende.
Har lavet en skitse med målene (uden hjul), hvordan gør jeg? Skal jeg f.eks. have plader på siderne for at det ikke skal vride sig? Eller er det bedre at skaffe profilrør og svejse det sammen?
Stregtegning af et rektangulært træstel med hjul, målene 400x500, designet til at støtte en pelarboremaskine.

Senest redigeret af en moderator:
hvor meget vejer den? :)

Hvad er det for en søjleboremaskine? Tror ikke jeg ville turde sætte min Arboga E100 på sådan et stativ.

Tænk på at tyngdepunktet bliver meget højt, og når man ruller noget, er der altid risikoen for, at man kører på noget lille på gulvet, og det bliver brat stop.

Det bliver ikke noget stabilt det der.

Nogle brædder som kryds stræv så burde det fungere synes jeg. Men det afhænger jo som sagt af vægt og tyngdepunkt.

I
Den er snarlig den her, ca. 60kg vejer den da. Jeg skal jo ikke køre rally med den, bare trække den frem ved behov. Jo, jeg kan også forstå, at det kan blive svært at gøre det stabilt. Måske bedre at anskaffe lidt 40x40 profil og svejse en sammen, det føler jeg mig tryg ved.:confused:
Bordboremaskine med sort motorhoved, grøn base og justerbar borplatform.

Problemet er hjulene synes jeg...Du vil jo have stabilitet når du borer...det får du nok ikke på den måde...se om du kan finde hjul der kan foldes ned i stedet...rammen er der nok ingen problemer med som du havde tegnet den...

I
Nåja, det blev ikke helt som tænkt, men ok alligevel synes jeg. Man skal håndtere den forsigtigt, hvis man skal flytte den, i øvrigt tror jeg, at denne enkle model vil fungere.
Mobil arbejdsstation lavet af træ, med hjul for nem transport, og en stationær maskinbase på toppen.

• Synes
corre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.