T
Spørgsmål 1
Jeg har set, at der er forskellige teknikker, når man lægger tagpap og underlagspap, når det kommer til kanten. Det normale er, at man sætter en trekantliste på kanten. Men har set, at nogle lægger pappen op mod listen nogle centimeter og fastgør den.
Mens andre tilsyneladende bøjer pappen over listen og dernæst fastgør den under brædderne. Fordele og ulemper?

Spørgsmål 2
Når det kommer til sømningen, har jeg også der set to forskellige varianter. Nogle synes at fastgøre tagpappen oppe kun med søm i det nederste lag. Når det næste lag kommer på, sømmer man det øverst, og overlapningen klæber man sammen. Så intet søm går igennem begge "lag".
Mens andre gør på samme måde, men man sømmer lagene sammen også, udover det selvklæbende klæbemiddel.
Søm i kun et lag:
Illustration af tagpappinstallation, der viser takpapp foldet over en kant med mål for afstanden, som er minimum 150 mm.

Søm gennem begge lag:

Illustration viser mål og punkter for fastgørelse af tagpap: 450 mm, 300 mm og 150 mm mærket langs tagkanten, med stiplede linjer for spikningsområder.

Hvad er at foretrække der?

Ifølge min filosofi bør man ikke se en eneste søm oppe på taget. På gavlbrættet derimod er det okay med eksponerede søm.

Jeg har en følelse af, at du blander tilgangen til monteringen af underlagspapp med utskicktspapp. Det er producentens instruktioner, der gælder.
Angående spørgsmål 1: det går fint at have "synlige" søm i underlagspapp (de vil blive dækket af et lag mere). Det er værre med papp, som ikke ligger tæt mod underlaget.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
T
Ok to svar. En der foreslår spikfrit på oversiden og en der spiker for bedre greb.
Men der må findes flere, der har lagt tag og kan komme med deres meninger?

Ganske vist skurtag, men sådan gjorde jeg i foråret. Jeg tog primært udgangspunkt i, at ingen søm skulle være synlige.
  • Søm underlagspappen fast i overkanten, siksak.
  • Ved samling af underlagspap, søm samlingen så den holdes nede.
  • Jeg bukkede op ved trekantsliste og sømmede på ydersiden. Vindskede og vindskedeblik dækker dette senere.
Jeg ved, at den underlagspap, jeg brugte, skulle begge lag af underlagspap sømmes igennem, dvs. overlapningen. Dette gjorde jeg ikke. Kun overkanten så det dækkes med klæber og overlapningen fra næste bane af underlagspap.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
Bare at følge producentens anvisning

• Synes
J Vos
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.