Er i gang med et sommerhusprojekt på 73 m2, der står på punktfundament.

Bjælkenslaget er isoleret, og tømrere har lagt en dampspærre (plastfolie) direkte på gulvbjælkerne, inden gulvspånpladerne blev skruet fast. Der er også dampspærre i vægge og loft.

Nu planlægger jeg overfladerne og er stødt på nogle tekniske detaljer, primært omkring risikoen for dobbelte tætlag og materialevalg.

Projektplan per rum:

Badeværelse (6,5 m2):
Skal have vinyl på både gulv og vægge. Gulvvarme skal flydespartles ind. Væggene består i dag af 11 mm OSB + 13 mm gips.

Entré (3 m2): Ligger i tilknytning til badeværelset. Her bliver der klinker og gulvvarme (flydespartlet).

Soveværelse (17 m2 & 6,5 m2): Planlægger gulvvarmefolie under klikgulv, men springer nok gulvvarme over, hvis det betyder, at jeg kan undgå at rive gulv/plast op også der.

Storstue: klikgulv.

Mine overvejelser:

Dampspærre i badeværelse/enté:
Jeg har forstået, at plasten under spånpladen skal fjernes, der hvor jeg skal have vinyl eller klinker for at undgå at indkapsle fugt mellem to tætte lag (vinyl/klinker og dampspærren nedenunder). Er det nok, at jeg skærer plasten væk i netop disse rum, eller ødelægger jeg hele husets tæthed da?

Dampspærre i soveværelse:
Hvordan skal jeg gøre i soveværelserne, hvor jeg skal have varmefolie og klikgulv? Kan plasten under spånpladen blive liggende, eller bliver det et problem med varmefolien?

Underlag badeværelsesvæg:
Er OSB + Gips et godt underlag til vådrumstapet/vægmåtte, eller bør man have noget andet?

Generel opsætning:
Er der noget andet, jeg bør overveje, når jeg installerer indbygget gulvvarme i et sommerhus på punktfundament for at undgå fugtproblemer i bjælkenslaget?

Taknemmelig for alle tips og erfaringer, I kan dele!

• Rum under konstruktion med isolerede vægge dækket af dampspærreplastik, stabel med træplanker og vindue. Plaststykker og værktøj ligger på gulvet.
Dampspærre i badeværelse/hal:
Du har ret i, at plasten skal væk af den grund, du angiver.
Du kan fjerne plasten lokalt i disse rum.

Dampspærre i soveværelse:
Plasten kan blive, forudsat at det er et klikgulv, der er diffusionsåbent (altså ikke vinylklik).
Dog kan det være nødvendigt at undersøge, om den plastik, der ligger, er godkendt til varmefolie.

Underlag badeværelsesvæg:
11mm OSB + 13mm gips er godkendt.
Dog er jeg usikker på, om du skal have plastik eller ej, hvis der er en ydervæg i badeværelset.

Generelt ved stolpefundament kræver det meget isolering. Mindst 300mm.
Og helt vindtæt nedefra.

Vil du kun have varmefolie som varmekilde? Det er en meget dyr løsning.
Jeg ville kun have gulvvarme i hall og badeværelse og varme resten med LVP, hvis planløsningen tillader det.
Ganske vist vil et klikgulv på stolpefundament føles koldt, men væsentligt billigere i opvarmning med LVP:

maah maah sagde:
Damspærren i badeværelse/entre:
Du har ret i, at plasten skal væk der af den grund du nævner.
Du kan fjerne plasten lokalt i disse rum.

Damspærre i soveværelse:
Plasten kan blive, forudsat at det er et klikgulv, der er diffusionsåbent (altså ikke vinylklik).
Dog bør man måske undersøge, om netop den plast, der ligger, er godkendt til varmefolie.

Underlag til badeværelsesvæg:
11mm OSB + 13mm gips er godkendt.
Dog er jeg usikker på, om der skal plast eller ej, hvis det er en ydervæg i badeværelset.

Generelt ved punktfundament kræver det meget isolering. Mindst 300mm.
Og helt vindtæt nedefra.

Vil du kun have varmefolie som varmekilde? Det er en meget dyr løsning.
Jeg ville kun bruge gulvvarme i entre og badeværelse og varme resten med LVP, hvis plantegningen tillader det.
Godt nok vil et klikgulv på punktfundament føles koldt, men det er betydeligt billigere i opvarmning med LVP:
Hej! Mange tak for svaret!

Jeg tænkte at lægge et parketgulv, som jeg tror er diffusionsåbent (skal lige tjekkes). Jeg hælder stærkt til at undgå varmefolie i soveværelset for at undgå unødvendige omkostninger og problemer.

Der er to ydervægge med dampspærre i badeværelset (det er dem, vi kan se på billedet). Jeg tænkte at fjerne dampspærren på ydervæggene og derefter sammensætte/tegne sammen overgangen, der bliver, når jeg møder badeværelsets vådrumssikring med resten af husets ydervæg.

Der er 220 isolering i bjælkelaget, og jeg vil også have en LVP samt en kamin til opvarmning i huset.

maah maah sagde:
Ångspärren i badrum/hall:
Du har rätt i att plasten ska bort där av den anledningen du skriver.
Du kan ta bort plasten lokalt i dessa rum.

Ångspärr i sovrum:
Plasten kan ligga kvar förutsatt att det är ett klickgolv som är diffusionsöppet (inte vinylklick alltså)
Dock kanske man behöver läsa på om just den platsen som ligger är godkänd för värmefolie.

Underlag badrumsvägg:
11mm OSB + 13mm gips är godkänt.
Dock är jag osäker på om du ska plast eller inte om det är någon yttervägg i badrummet.

Generellt vid plintgrund så kräver det mycket isolering. Minst 300mm.
Och helt vindtätt underifrån.

Kommer du bara att ha värmefolie som värmekälla? Det är en väldigt dyr lösning.
Jag hade bara kört golvvärme i hall och badrum och värmt resten med LVP om planlösningen tillåter det.
Visserligen kommer ett klickgolv på plintgrund kännas kallt men betydligt billigare i uppvärmning med LVP:
Du får dubbla tätskikt om du sätter plast i badrum.

Joma91 Joma91 sagde:
Hej! Stort tack för svar!

Jag tänkte lägga ett parkettgolv som jag tror är diffusionsöppet (ska kolla upp det). Jag lutar starkt åt att skippa värmefolie i sovrummet för att undvika onödig kostnad och problem.

Det är två ytterväggar med ångspärr i badrummet (det är dom vi kan se på bilden). Jag tänkte ta bort ångspärren på ytterväggarna och sedan skarva/tejpa ihop övergången som blir när jag möter badrummets våtrumstätskikt med resten av stugans yttervägg.

Det är 220 isolering i bjälklaget, och jag ska även ha en LVP samt en kamin för uppvärmning i stugan.
Enda gången du ska plast på golvet är när tillverkaren av vissa parkettgolv kräver det.

Centano Centano sagde:
[link]

[link]

[link] 12922 Fuktsäkerhetsprojektering våtrumsyttervägg_Bygg Badrummet Rätt 2014.pdf
Det är allmänt känt att det blir dubbla fuktspärrar i badrumsväggar sedan rätt många år tillbaks om man plastar före tätskikten och i 99% av alla golv så lägger man dom utan plast.

Hej? Tack för alla svar.
Jag har rivit upp golv samt väggar i badrum och tagit bort plast/ångspärr.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.