7,371 læst ·
29 svar
7k læst
29 svar
Tips til plug til brand dobbeltgips
Hvis du skal bruge en ekspanderende plug (Molly), har du brug for en ekspandertang for at trække benene bagom gipsen, og så skruer du skruen fast.M maxad sagde:Hej,
Er ret ny til gipsvægge, da vi har boet i letbeton huse halvdelen af livet.
Skulle sætte et billede op på 6-7 kg, så jeg fik anbefaling om Acrobat (molly)?) i varehuset.
Forsøgte at sætte den op i nat, hvilket gik okay efter lidt puslen. Først snurrede pluggen, når man strammede skruen, men jeg måtte løsne den for at kunne hænge billedet op, og så var den løs igen, for til sidst næsten at spise sig ind i væggen, og så sidder den fast.
Tør dog ikke hænge billedet på den efter at have læst dit indlæg, så er nysgerrig på hvorfor, eller om det kun gjaldt TS' formål?
Ja, gjorde som instruktionerne. Borede hul, brugte tang til at stoppe Molly ind og stramme til. Den kan ligesom ikke trækkes ud, men sidder alligevel fast, dog kan den dreje rundt.Unikt namn sagde:
Jeg ville gætte på, at du har strammet for løst eller for hårdt. Den skal sidde som bjerget, hvis du har brugt tængerne nok.M maxad sagde:
Sikkert, det ved jeg desværre ikke. Testede på en Molly udenfor væggen for at se, hvordan den fungerede, og det virkede som om, man skulle stramme med to klik, hvilket jeg gjorde. Kan ikke stramme mere, medmindre man virkelig tager fat nu. Så måske for hårdt.Unikt namn sagde:
Bemærk, hvis jeg strammer skruen, så tror jeg, den sidder rigtig stramt, gjorde den i det mindste i går, men jeg er nødt til at løsne skruen for at hænge billedet op, hvilket gør, at hele pluggen bliver løs.
Der findes Molly i forskellige størrelser, 1-3 lag gips. Man skal nogle gange stramme til med tangen 2 gange. Dvs man skruer skruen ind efter den første tilspænding og spænder til igen, så den spændes imod væggen ordentligt.M maxad sagde:
Har dobbeltgips ifølge info, så købte til dobbelt det er, hvis det ikke stemmer helt. det blev besværligt nu, den kan jeg ikke engang få ud. Skal køre forbi Kbygg og se om jeg kan finde en længere krokskrue for at teste den samme plug. Har I andre tips ellers?J J-banan sagde:
Udover at rive ned og spartle væggen om
Har du strammet mindst 2 gange med tangen? Hatten på dyvelen plejer oftest at være let at få af.M maxad sagde:Har dobbeltgips ifølge info, så jeg har købt for dobbelt, hvis det ikke stemmer helt. Det er blevet besværligt nu, den kan jeg ikke engang få ud. Jeg vil køre forbi Kbygg og se, om jeg kan finde en længere krokskrue for at teste samme dyvel. Har I andre tips?
Udover at rive ned og spartle væggen om igen![]()
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 313 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,313 indlæg
Ja, det ser ud som normalt, når man bruger mollyplugg. Trækker man lidt skævt, eller for lidt, sidder pluggen ikke. Der kan også blive problemer, hvis man har boret hul til pluggen lige ved siden af en regel.M maxad sagde:
Eftersom billedet kommer til at dække elendet, og du siger, at pluggen sidder fast, når du strammer den, kan du skrue skruen ud, sætte en nogenlunde stor skive på og en møtrik ca. 5mm under skruehovedet (bare så billedtråden får plads), skrue skruen tilbage, så skiven og møtrikken klemmer om pluggen, og derefter hænge billedet på den del af skruen, som nu stikker ud uden for skive/skruen. Skiven forhindrer, at pluggen ryger ind i hullet, hvis det nu er blevet lidt stort.
kan man bruge krogen, som du anbefalede, gennem pluggen?Thomas59 sagde:
Ja det ser ud som normalt, når man bruger mollyplugg. Hvis man skruer lidt skævt, eller for lidt, sidder pluggen ikke fast. Der kan også opstå problemer, hvis man har boret et hul til pluggen lige ved siden af en regel.
Da maleriet vil dække rodet, og du siger, at pluggen sidder fast, når du spænder til, kan du skrue skruen ud, sætte en rimelig stor skive og en møtrik ca. 5 mm under skruehovedet (bare så maleriets snor kan være der), skrue skruen tilbage, så skiven og møtrikken klemmer pluggen fast, og så hænge maleriet på den del af skruen, der nu stikker ud uden for skive/skruen. Skiven forhindrer pluggen i at ryge ind i hullet, hvis det nu er blevet lidt stort.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 313 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,313 indlæg
Ja, hvis du finder en lille krog/bøjle, der passer, fungerer det fint. Så kan du undgå møtrikken, men måske er skiven stadig nødvendig, så pluggen sidder bedre, hvis ikke krogen dækker hullet med god margen. En hurtig Google-søgning på "billedkroge" viste f.eks. denne, se billede. Du skal muligvis bore hullet i krogen op, afhængigt af Molly-skruens diameter. Det bliver altså: væg-molly-skive-krog-skrue.M maxad sagde:
Borede pluggen ud nu og satte en herkules krog i, som du foreslog tidligere.Thomas59 sagde:
Ja finder du bare en lille krog/hængekrog, der passer, så fungerer det fint. Så kan du undvære møtrikken, men eventuelt behøves skiven stadig, så pluggen sidder bedre, hvis ikke krogen dækker hullet med margin. En hurtig googling på "tavlekroge" så dukkede fx denne, se billede, op. Eventuelt må du bore hullet i krogen op afhængigt af mollyskrue-diameteren. Så det bliver: væg-molly-skive-krog-skrue
Den ser ud til at sidde fast, hvis krogen ikke bøjer sig nu, i samme store hul som var til pluggen fra starten.
Thomas59 jeg er dig evigt taknemmelig. Den der herkules krog du anbefalede mig er fandeme helt fantastiskM maxad sagde:
Jeg har hængt billedet op med den, og nu også et tungt spejl. Borer med den mindste bore og sætter den i væggen super nemt
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 313 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,313 indlæg
Dejligt at kunne hjælpe. Desværre er standardrådet i forbrugerbyggemarkeder Mollyplug, som ofte er det mindst egnede fastgørelseselement, giver grimme huller i væggen, svære at fjerne samt besværlige at anvende, hvis man ikke har teknikken/Mollynøgle. God weekend.M maxad sagde:
Klik her for at svare