Skruv med plastfäste, blå och vit, används för att montera föremål på väggar. Hej.
Skal hjælpe en ven med at montere et stående sengeskab Om et par uger. Sådan noget man skruer fast i væggen og folder ned sengen, når det er tid til at sove. Har ikke så meget info, men ved, at det er 15mm brandgips dobbelt, så væggen er 30mm tyk. Selvfølgelig finder man ingen regler eller så passer det ikke i siddeled. Hvad jeg ved, så findes der vel ikke Molly til 30mm tykkelse? Ville det fungere med Thorsman duomax type?

Metalexpander, findes enkel, dobbelt og nogle gange tredobbelt.

Ja se, man lærer noget hele tiden. Vidste ikke at Molly klarede lidt forskellige spændvidder. Troede enkelt, dobbelt, trippel var faste mål.

Thomas59
Mollyplug bør man i det længste undgå, af alle mulige grunde. Skal du have en fastgørelse som klarer varierende skrivtykkelse og klarer betydeligt højere belastning end Molly, skal du bruge toggler (finnes flere forskellige producenter).

http://www.imexab.se/toggler_plugg_skruv.html

Jo er selv ingen stor fan af Molly. Måske er duo Max et bedre alternativ da. Absolut toggler og Hilti er sammenlignelige, men synes det føles som en lidt overdrevet løsning !! Og det føles lidt sådan at købe en hel æske for at bruge 4 stk.

Jeg har fundet lidt info online vedrørende fastgørelse, og det ser ud til, at vi skal tænke lidt om og prøve at finde op på reglarne alligevel. En model af sengen, som jeg mistænker den er, der skal man skrue vinkeljern fast ovenpå skabet og ind i væggen. Det ser ud til at blive en ret stor belastning på væggen. Hvis det er løse vinkler, som jeg ikke troede, så skulle det nok gå med at få to/tre af dem ind i reglarne. Hvis man altså finder reglarne. Jeg har tidligere prøvet at søge med detektor, men eftersom det er 30mm gips, antager jeg, at detektoren ikke tager den dybde. Det bliver vel til at perforere væggen med skruer, inden man finder det første regel.

Så er der jo muligheden for at sætte nye reglar på væggen, som du skruer fast i syll og hammmarband. Ikke så pænt måske, men en redning hvis reglarne sidder forkert i dag.

Tror nok at det er big no no at få synlige reglar udenpå væggen:crysmile:. Ved ikke om der findes detektorer, som tager 30mm gips for at finde reglarne. Og hvis det er "almindelige" vinkeljern, så burde de være flytbare i sideled på skabet for at passe til reglarne. Vennen må ikke hente før om tre/fire uger, så det er kun spekulationer endnu angående montagen, men som sædvanlig bliver det vel panik at montere det direkte.

Stickan56
putte22 putte22 sagde:
[billede] Hejsan.
Skal hjælpe en ven med at montere et stående sengeskab Om et par uger. Sådan et man skruer fast i væggen og folder sengen ned, når det er tid til at sove. Har ikke så meget info, men ved at det er 15mm brandgips dobbelt, så væggen er 30mm tyk. Selvfølgelig finder man ingen reglar eller så passer det ikke sidelæns. Hvad jeg ved, så findes der vel ikke Molly for 30mm tykkelse? Ville det fungere med Thorsman duomax type?
Her er en til
https://www.essve.com/globalassets/import-resources/875654.pdf

Stickan

Thomas59 Thomas59 sagde:
Mollyplugg bør man i det længste undgå, af alle mulige grunde. Skal du have en fastgørelse, der klarer varierende skruetykkelse og klarer betydeligt højere belastning end Molly, skal du bruge toggler (findes flere forskellige producenter).

[link]
Hej,
Er ret ny på gipsvægge da vi har boet i letbeton hus halve livet.
Skulle sætte en tavle op på 6-7kg så jeg fik anbefaling om Acrobat (molly?) i varehuset.

Forsøgte at sætte den op i nat hvilket gik vel ok efter lidt pusleri, først snurrede pluggen for at sidde fast når man strammede skruen, men den skulle jeg løsne for at kunne hænge tavlen op, og da var den løs igen, for så til sidst næsten at æde sig ind i væggen og da sidder den hårdt.
Turde alligevel ikke hænge tavlen på den efter jeg læste dit indlæg så nysgerrig på hvorfor eller om det kun gjaldt TS formål?

Thomas59
M maxad sagde:
Hej,
Er ret ny på gipsvægge da vi har boet i letbetonhuse halvdelen af livet.
Skulle sætte op et billede på 6-7kg så jeg fik anbefaling om Acrobat (molly)?) i vareshuset.

Forsøgte at sætte den op i nat hvilket gik vel ok efter lidt pusleri, først snurrede pluggen for at sidde fast når man strammede på skruen, men den skulle jeg løsne for at kunne hænge op billedet og da var den løs igen, for til sidst næsten at spise sig ind i væggen og da sidder den hårdt.
Turde alligevel ikke hænge billedet på den efter jeg læste dit indlæg så nysgerrig på hvorfor eller om det kun gjaldt TS formål?
Velkommen til Mollypluggens forbandelse. Hvis man er ok med et stort grimt hul i gipsvæggen, så er den vel i visse tilfælde med tvivl ok (men til billedophængning er den direkte uegnet) men da skal man bruge den specielle tang som findes for at folde ud ”vingerne” på pluggen. Går uden tang også, hvis man er vant. Ellers bliver det som i dit tilfælde at pluggen snurrer og laver et grimt hul.

Præcis som du allerede har noteret bygger Mollypluggens funktion på at pluggens skrue er strammet. Løsner man skruen findes i princippet intet som holder/stabiliserer pluggen. Mit råd i dit tilfælde, da du allerede har lavet et grimt hul er at finde en lille krog/billedkrog som du kan skrue fast med den Mollyplugg du allerede har.

Ellers findes specielle billedkroge for gipsvægge, som uden problem klarer 6-7 kg. Fx denne: https://www.clasohlson.com/se/Gipsk...xMGbITM9rCCgzH9-jxqEofoGikXz_BIgaAr1DEALw_wcB

fra Classe. Klarer 25kg og gør minimal skade på væggen.

• Clas Ohlson gipshage Hercules, en metaltrådshage på hvid baggrund. Pris angivet som 49,90 kr, med ekstra forsendelsesomkostninger.
Senest redigeret:
M maxad sagde:
Hej,
Jeg er ret ny til gipsvægge, da vi har boet i letbetonhuse halvdelen af livet.
Skulle sætte et billede op på 6-7 kg, så jeg fik anbefaling om Acrobat (molly)?) i varehuset.

Forsøgte at sætte det op i nat, hvilket gik nogenlunde efter lidt puslen; først snurrede pluggen, så den sad fast, når man strammede skruen, men jeg blev nødt til at løsne den for at kunne hænge billedet op, og da var den løs igen, for til sidst næsten at "spise sig ind" i væggen, og så sad den stramt.
Jeg turde alligevel ikke hænge billedet på den, efter jeg læste dit indlæg, så jeg er nysgerrig efter hvorfor, eller om det kun gjaldt TS' formål?
For en så let fastgørelse ville jeg satse på Hw pro i stedet.
Gypsplugg HW Pro til hurtig montering i gipsvægge uden forboring. Metalankeret er designet til let installation med en hammer.

Thomas59
Matti_75 Matti_75 sagde:
For en så let fastgørelse ville jeg satse på Hw pro i stedet.
[billede]
Ja. Den klarer let belastningen fra et billede, men det er nemmere bare at købe en lille krog og skrue den fast med den molly, der allerede sidder i væggen. Fordelen med billedkrogen fra Classe er, at den kan monteres uden værktøj, laver et minimalt hul (godt 1mm) i væggen og er let at demontere uden indgreb på væggen.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 sagde:
Velkommen til Mollypluggens forbandelse. Hvis man er ok med et stort grimt hul i gipsvæggen, så er den vel i visse tilfælde med forbehold ok (men til billedophængning er den direkte uegnet) men så skal man bruge den specielle tang, der findes til at folde "vingerne" på pluggen ud. Det går også uden tangen, hvis man er vant til det. Ellers bliver det som i dit tilfælde, at pluggen snurrer og laver et grimt hul.

Præcis som du allerede har bemærket, bygger Mollypluggens funktion på, at pluggens skrue er strammet. Løsner man skruen, er der principielt intet, der holder/stabiliserer pluggen. Mit råd i dit tilfælde, da du allerede har lavet et grimt hul, er at finde en lille krog/billedkrog, som du kan skrue fast med den Mollyplugg, du allerede har.

Ellers findes der specielle billedkroge til gipsvægge, som uden problemer klarer 6-7 kg. Fx denne: [link]

fra Classe. Klarer 25kg og gør minimal skade på væggen.
Tak for tips, den så unægtelig lettere ud at håndtere.

Sådan ser pluggen ud i dag, jeg bemærkede, at den ikke engang sidder fast, men man kan trække pluggen ud til, hvad jeg gætter på er vingerne, der er åbnet.
Brugte et specialværktøj til at få vingerne ud. Tør man hænge billedet på den overhovedet?

• Synes
PerManent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.